ערן טיפנברון, העורך הראשי של ynet, ויון פדר, לשעבר העורך הראשי של ynet ומי שנושא כיום בתואר העורך הראשי של ידיעות-אינטרנט, התארחו היום בכנס DIGIT2015 ושוחחו עם עורך הכנס, רועי כ"ץ, על השינויים שעבר אתר החדשות בשנים האחרונות ועל הצפוי לו בשנים הבאות.

"גם בתקופת יון ynet היה אתר חדשותי, אבל בשנים האחרונות הוא הפך להרבה יותר חדשותי", אמר טיפנברון כשנדרש להתייחס להבדלים בין האתר של לפני כמה שנים לזה של היום. "ynet היום הוא פלטפורמות שונות שהזיקוק המרוכז ביותר שלהן זה הפוש", הוסיף טיפנברון. "אם רוצים לעשות רדוקציה מוחלטת של ynet, אז זה בסופו של דבר הפוש שמגיע ממני אליכם בתוך שניות ומאפשר לכם לקבל לכף היד כל אירוע דרמטי שקורה".

טיפנברון: "זה לא דיבור לאנשים חושבים, זה דיבור לאנשים. ynet מתעסק גם עם חומרים פופולריים, ואנחנו חושבים שהחומרים הפופולריים הם חלק לגיטימי מהדיסקורס"

פדר, לעומת זאת, הזכיר בדבריו כי האתר תחת טיפנברון נעשה צהוב יותר. "הוא הולך לכיוונים הרבה יותר צהובים ממה שאנחנו יכולנו להרשות לעצמנו בתקופה ההיא", אמר עורך ynet לשעבר על טיפנברון, והוסיף: "הוא עושה את זה במודע ובגאווה".

"ynet הוא כלי תקשורת מבית 'ידיעות אחרונות', ומה שמאפיין ומייחד את בית 'ידיעות אחרונות' זה שהוא תמיד דיבר לקוראים שלו בגובה העיניים", הסביר טיפנברון את הגישה הצהובה שמאפיינת את האתר תחת עריכתו. "זה לא דיבור לאנשים חושבים, זה דיבור לאנשים", הוסיף. "ynet מתעסק גם עם חומרים פופולריים, ואנחנו חושבים שהחומרים הפופולריים הם חלק לגיטימי מהדיסקורס".

לדברי טיפנברון, הוא בכלל אינו "עורך אתר" אלא "עורך אפליקציה", שכן חלק נכבד מצריכת התוכן של ynet, להערכתו כ-60%, מתבצע באמצעות מכשירי סלולר ולא באמצעות גלישה לאתר. את ההבדל בין התוכן של ynet שנצרך באתר לזה שנצרך במובייל הגדיר טיפנברון "עצום", והוסיף כי בעתיד אפשר שתהא אף כותרת ראשית שונה לדף הבית של האתר ולעמוד הכניסה של האפליקציה הסלולרית. עורך ynet הוסיף כי הפריחה של האפליקציה הסלולרית סייעה גם במימון האתר. לדבריו, "הסלולר מפצה יפה, אפילו יותר מיפה, על ההתמוטטות של עולם הבאנרים".

לוגו אתר ynet

לוגו אתר ynet

הבדלי הגישות בין העורך הנוכחי לבין העורך לשעבר של ynet ניכרו במהלך השיחה. פדר טען כי החטא הקדמון של התוכן האינטרנטי הוא החינמיות שלו, אולם טיפנברון הילל את החינמיות של התוכן המקוון וטען כי זו משמשת "אבן בסיס בדמוקרטיה של התוכן האינטרנטי". פדר שמח על הפריחה של האפליקציה הסלולרית בשל העובדה שזו משיבה לחיים את חשיבות דף הבית, המסודר לפי היררכיה שנקבעת על-ידי עורך. טיפנברון, לעומת זאת, טען כי יש יתרונות גם לעיתונות המכוונת להפצה מרבית באמצעות מנועי חיפוש ורשתות חברתיות, ולא באמצעות קריאה מבעד לדף בית היררכי. לדבריו, הצורך לבלוט ברשתות החברתיות גורם להשקעה יתרה בידיעות. "יכול להיות שהפייסבוק תרם לאיכות המוצר הבודד", אמר.

התפתחות טכנולוגית נוספת שטיפנברון בירך עליה היא היכולת לבדוק בזמן אמת, באמצעות כלים כמו תוכנת צ'ארטביט, את הפופולריות של כל אייטם ואייטם המתפרסם באתר. "הצ'ארטביט שיחרר את התקשורת הישראלית מהרודנות של העורך שחושב שהשמש זורחת לו מהתחת ושהוא יודע הכל ושהוא יודע מה טוב ומה לא טוב", אמר עורך ynet. "העולם הזה עבר, וטוב שעבר". לדבריו, "אתר ynet היום לא נערך באמצעות צ'ארטביט, הוא נערך באמצעות עורכים, אבל אלה עורכים שמסתכלים גם על צ'ארטביט".

מתוך דף הפייסבוק של נתניהו

מתוך דף הפייסבוק של נתניהו, 13.2.15

בתגובה לשאלה של כ"ץ בנוגע לביקורת שהעביר ראש הממשלה בנימין נתניהו על עיתון "ידיעות אחרונות" ואתר ynet אמר טיפנברון: "כמעט לכל שלטון יש את ה'פראבדה' שלו, אבל אנחנו לא 'פראבדה'". עורך ynet הכחיש כי לאתר עמדה פוליטית חד-משמעית בבחירות הנוכחיות. "ynet לא בחר במועמד המועדף שלו וגם לא בחר במועמד המועדף שיפסיד", טען. "זה לא מה שקרה, ynet עושה את עבודתו העיתונאית".

כשאחד הנוכחים בקהל העלה שאלה באשר לפרסום הסמוי באתר ynet, הכחיש טיפנברון כי קיים בכלל פרסום סמוי באתר. לדבריו, קיים "תוכן ממומן", שאינו נסתר מהגולשים ואינו נעשה בהיחבא. "אנחנו עושים כל מיני ניסויים גלויים כדי לפצח מרכיבים למודל עסקי שיאפשר לנו לשרוד", הסביר טיפנברון והוסיף: "בתכנים ממומנים כתוב למעלה שזה בשיתוף גוף זה או גוף אחר, ואנחנו מעריכים שהקוראים שלנו יודעים לקרוא ומבינים [את המשמעות]". יש לציין כי קביעה זו של טיפנברון אינה עולה בקנה אחד עם המתרחש באתר, המגיש לגולשים תכנים פרסומיים מגוונים שאינם מסומנים ככאלה. דוגמה אחת מני רבות היא זו של הפרסום הסמוי ב-ynet למשרד הכלכלה.

שאלת המשך מהקהל, שביקשה מטיפנברון התייחסות ספציפית למחקר הפרסום הסמוי שהובילה ענת באלינט באתר זה ולפיו ynet הוא האתר המזוהם ביותר בפרסום סמוי, גרמה לעורך ynet להבהיר: "אנחנו לא צריכים מבקר חיצוני. זכותה של באלינט להמשיך ולחקור ולבקר, אבל אנחנו בודקים את עצמנו טוב-טוב מדי יום. אנחנו מקום מאוד מקצועי ומאוד מסודר, שבודק את עצמו על כל צעד ושעל".