בין 3,247 מקבלי תעודות לע"מ לשנת 2020, שנכללים ברשימה שהעבירה לשכת העיתונות הממשלתית לעמותת הצלחה, מופיעים כמה שמות מעוררי סימן שאלה.

כל עיתונאי עצמאי או מכלי תקשורת קטן, שנלחם בשנים האחרונות לקבל תעודת לע"מ, יודע עד כמה המאבק אינו פשוט. כדי לקבל תעודה שמאפשרת לך להיכנס לאירועים ממלכתיים, לשכנע שוטרים לא לפנות אותך מזירות סיקור, לקבל בקלות שירות מגורמים ממשלתיים או גישה למערכת נט-המשפט, יש לעמוד בקריטריונים נוקשים. אם אין לכלי התקשורת שלך די קהל קבוע ותוכן עצמאי, עליך לקבל אישור מוועדת השגות הבוחנת את עבודתך העיתונאית תוך שימת דגש על היקף העבודה והתהודה לה היא זוכה בכלי תקשורת אחרים.

מחוץ לשאלה העקרונית האם תעודות עיתונאי צריכות להיות מחולקות ע"י גוף ממשלתי, ניתן למצוא הצדקה לקושי בקבלת תעודת עיתונאי ולהנחה שרק מי שבאמת זקוק לה ראוי לשאת אותה. אולם ברשימת מקבלי תעודת לע"מ לשנת 2020 שמות רבים של ישראלים שאינם עיתונאים כלל וכלל, ועבודתם אינה מצריכה שימוש בתעודת לע"מ.

מדוע שאדם שאינו עיתונאי ואינו עוסק בעבודה עיתונאית ירצה לשאת תעודת לע"מ? "התעודה נועדה לסייע לעוסקים בתחום התקשורת בארץ ובחו"ל, בין היתר בכניסה למסיבות עיתונאים ולבתי משפט", נכתב באתר לשכת העיתונות הממשלתית, "הטבות נוספות שעשויה התעודה להעניק אינן תלויות בלשכת העיתונות והן תוצאה של החלטות עצמאיות של גופים שונים".

יו"ר לשכת העיתונות ניצן חן (צילום: יונתן זינדל)

יו"ר לשכת העיתונות ניצן חן (צילום: יונתן זינדל)

והטבות כאלה אכן קיימות. סקירה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת פירטה כבר ב-2008 הטבות מסוג זה: "הסדרי חנייה משופרים", "כניסה ללא תשלום לאתרי תיירות ולאירועי בידור או  תרבות" (לפני מספר שנים הודיעה רשות הטבע והגנים כי תחדל להעניק כניסה חינם לבעלי תעודה, בשל ניצול לרעה של זכות זו), וציינה גם כי "החזקת התעודה היא 'סמל סטטוס'". נושאי תעודת לע"מ נהנו גם מ"הטבה" מיוחדת בזמן הקורונה: חופש תנועה בתקופות הסגר.

חשוב לציין כי מתן תעודה למי שלכאורה אינם זכאים לה, היא תופעה מתמשכת שהתריעו עליה בעבר לא פעם.עוד ב-2003 אמר ראש לשכת העיתונות דאז, דני סימן, לכתבת "הארץ" ענת באלינט, כי "תעודת העיתונאי עברה תהליך של 'זילות' והוענקה גם לכאלה שאינם עוסקים בעיתונות באופן ישיר". לדבריו, "היו מקרים שמחלקי תה ומזכירות קיבלו תעודה וגם כאלו שהפיקו איזה מקומון איזוטרי של חמישה עמודים רק כדי לקבל תעודה שתאפשר להם להצטלם עם מפורסמים".

בדיקת "העין השביעית" לא העלתה מקרים של מחלקי תה שקיבלו תעודת לע"מ, ומבחינה זו המצב השתפר, אך ברשימת מקבלי תעודת לע"מ האחרונה שפורסמה ניתן למצוא שמות של מקבלי תעודה שאינם, ככל הידוע, עיתונאים או עוסקים בעבודה עיתונאית.

כך לדוגמה, עשרים דוברים ממשרדי ממשלה קיבלו בשנת 2020 תעודת לע"מ. עשרה מהם עובדים במערך הדוברות של משרד המשפטים והיתר במשרד התקשורת, משרד התשתיות הלאומיות, המשרד להגנת הסביבה, המשרד לענייני דת, המשרד לפיתוח הפריפריה ומשרד ראש הממשלה. כל זאת בלי לספור את עובדי לשכת העיתונות עצמה שקיבלו תעודה (רק חלקם צלמים). בנוסף אפשר למצוא ברשימה דוברים של עיריות טייבה, עכו, קריית ביאליק ושדרות

בלשכת העיתונות הסבירו בתגובה לפניית "העין השביעית" כי בלע"מ פועלים לפי כללים וקריטריונים, ובהתאם לאישורים ממערכת כלי התקשורת או לנוכח הצהרות מחייבות מטעם העיתונאי. כאשר פג תוקף תעודת לע"מ ומוגשת בקשה לחידושה, הלשכה בודקת כל בקשה כאילו זו הפעם הראשונה, בהתאם לכללים ולמסמכים הנדרשים, וחידוש התעודה אינו אוטומטי.

דוברי הממשלה והדוברים ברשויות המקומיות, מסבירים בלשכה, קיבלו את התעודות כדין. "החל משנת 2014 וכחלק מתהליך ליצירת קוד אתי מחייב והקמת ועדת אתיקה לדוברים במגזרים הללו, החליטה לע"מ, לאחר עבודת מטה מקיפה שעשתה, בגיבוי יעוץ משפטי ופרסום ברשומות, לתת תעודות מטעמה עבור מי מבין הדוברים במשרדי הממשלה וברשויות המקומיות, העומדים בקריטריונים קבועים וברורים ואשר קיבלו עליהם את כללי האתיקה כאמור", מסרה ל"עין השביעית" אורנה אדלברג-כשר, מנהלת תחום עיתונות עברית בלע"מ.

אקטואליה מצחיקה

אם אפשר עוד למצוא צידוק בצורך של דוברים ממשלתיים בתעודת לע"מ (כדי שיוכלו להיכנס בקלות לאירועים מסוקרים ולקבל גישה למידע משפטי), הרי ששמות אחרים ברשימה כוללים מי שבין עבודתם לעיתונות פעור פער מהותי.

הקומיקאים גורי אלפי ושחר חסון קיבלו בשנת 2020 תעודת עיתונאי ומוגדרים ברשימת לע"מ כ"עיתונאים עצמאים". בשנת 2020 הנוכחות הבולטת שלהם על המסך היתה כשאלפי הגיש תוכנית אירוח לילית בתאגיד השידור הישראלי ואילו חסון עבד כשופט בתוכנית "הזמר במסכה" של קשת 12 ובתוכנית הומוריסטית על מגיפת הקורונה בתאגיד השידור הישראלי.

גורי אלפי (צילום: מרים אלסטר)

גורי אלפי (צילום: מרים אלסטר)

"תעודת לע"מ למר גורי אלפי, ניתנה בזמן שהגיש תכנית אירוח בנושאי אקטואליה באחד הערוצים המרכזיים בישראל וכן סדרת ספיישלים מתוכננת בהנחייתו המציגה את כוחה של יהדות ארה"ב וקנדה. לפיכך התעודה ניתנה לו כדין עפ"י הכללים", נמסר מלע"מ. "תעודת לע"מ למר שחר חסון ניתנה זמנית בעת הסגר הראשון של מגפת הקורונה, כאשר הנחה תכנית אקטואליה באחד מערוצי הטלוויזיה המרכזיים. הוא היה זקוק לתעודה לשם מעבר ותנועה בתנאים המיוחדים שנוצרו בעת ההיא. לפיכך התעודה ניתנה לו כדין עפ"י הכללים". יצוין כי "תוכנית האקטואליה" של חסון היתה גם היא תוכנית הומוריסטית.

שם נוסף ברשימת מקבלי תעודת לע"מ ברשת לשנת 2020 הוא זה של יואב הלדמן, שהיה משנה למנכ"ל רשת 13. מעבר לכך שהודיע כבר בשנת 2019 על התפטרותו, תפקידו כמשנה למנכ"ל וכסמנכ"ל הכספים אינו קשור לעבודה עיתונאית. ברשימת מקבלי תעודת לע"מ בחברת החדשות של ערוץ 12 אפשר למצוא גם את אורי שלוש, המשנה למנכ"ל החברה, ואיתי דנקנר, מנהל הפרוגרמינג בחברה.

בלע"מ מסרו בתגובה כי בקשתו של הלדמן לקבלת תעודה לשנת 2020 הוגשה באישור מנכ"ל רשת כנדרש על-פי הכללים, וכי תוקף תעודתו הסתיים בסוף השנה שעברה. "באשר ל'חברת החדשות הישראלית', המשנה למנכ"ל, מר אורי שלוש, קיבל תעודת לע"מ לאחר שהוכיח עבודה בתחומי העיתונות והחדשות כנדרש עפ"י הכללים. כנ"ל לגבי מר איתי דנקנר, אשר קיבל תעודה כעורך, לאחר שהמציא לה אישור ממערכת 'חברת החדשות הישראלית'. תוקף תעודתו של מר דנקנר הסתיים ב-31.12.2020", נמסר.

אורי דרומי, לשעבר מנהל לשכת העיתונות הממשלתית וכיום מנכ"ל מועדון העיתונאים בירושלים, נכלל גם הוא ברשימת מקבלי תעודות לע"מ, בקטגוריית "עיתונאי עצמאי". מלע"מ נמסר לגביו כי הוא "קיבל תעודת לע"מ לאחר שהוכיח עבודה כעצמאי באמצעי תקשורת מוכרים עפ"י הכללים, תוקף התעודה שברשותו הסתיים ב-31.12.2020".