בישראל ישנם 4,024 בעלי תעודות עיתונאי מטעם לשכת העיתונות הממשלתית. קבוצת "ידיעות אחרונות" היא גוף התקשורת בעל המספר הגדול ביותר של בעלי תעודות. אחריה – תאגיד השידור הציבורי על פעילות הטלוויזיה, הרדיו והדיגיטל שלו. כמאתיים בעלי תעודות עיתונות פועלים במגזר החרדי, וכמחצית מזה במגזר הערבי. כעשירית מבעלי התעודות מוגדרים כעיתונאים עצמאיים.

הלשכה, המנפיקה תעודות מטעמה עבור עיתונאים הפועלים בישראל, מסרה את הנתונים במענה לבקשת חופש מידע שהגיש עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת הצלחה (המשמש בנוסף כיו"ר עמותת "העין השביעית").

נתוני לע"מ מאפשרים לשרטט את קוויו של תחום העיתונות, אולם במספר סייגים: ראשית, הנתונים נכונים לסוף שנת 2018, וכוללים גם מערכות שכבר אינן קיימות. בין מקבלי התעודות ניתן למצוא למשל שלושה עובדים באתר החדשות ברוסית "יזרוס", למרות שנסגר כבר ב-2017 בנסיבות תמוהות. גם לאתר nrg המנוח הונפקו שלוש תעודות, ובאתר "דבר ראשון" שזה עתה נסגר באופן אלים על-ידי ההסתדרות רשומים 11 בעלי תעודת עיתונאי. גם מבנה ענף הטלוויזיה המסחרית השתנה עם מיזוג רשת וערוץ 10.

בנוסף, לא כל העיתונאים מוצאים לנכון להוציא תעודת לע"מ, הרלבנטית בעיקר לשם כניסה לאירועים ממלכתיים. לפיכך, לא כל בעלי התעודות הם כתבים – ניתן למצוא ביניהם גם צלמים ואנשי צוות טכני. ייתכן גם שישנם מי שמעוניינים להתהדר בתעודת לע"מ אף שאינם עוסקים בעיתונות, ומצאו כלי תקשורת שיאפשר להם זאת. חלק קטן ממחזיקי התעודות מועסקים כדוברים במשרדי ממשלה ובעיריות.

כמו כן, יש מערכות שבהן נהוג לבקש באופן גורף תעודות לע"מ עבור חלק גדול מהעובדים – ומנגד, במערכות אחרות רק מי שזקוק לתעודה לשם עבודתו מגיש בקשה. ובכל זאת, עם כל ההסתייגויות הללו, הנתונים עדיין מציעים מבט כמותי נדיר למדי על ההיקף והגיוון של תעשיית התקשורת בישראל.

הכי גדול: "ידיעות אחרונות"

גוף התקשורת בעל מספר התעודות הגדול ביותר הוא קבוצת "ידיעות אחרונות". למערכת "ידיעות אחרונות" 155 תעודות, באתר ynet ישנם 111 בעלי תעודות, ובאתר xnet עוד 15. בעיתון הכלכלי "כלכליסט" ישנם, לפי הנתונים, 69 בעלי תעודות. ברשת המקומונים של "ידיעות אחרונות", ידיעות-תקשורת, ישנם 95 בעלי תעודה. ב"לאשה" נספרו 22 בעלי תעודות, ב"מנטה" שלושה, וב"בלייזר" אחת בלבד. בסך הכל נספרו בקבוצת "ידיעות אחרונות" 471 בעלי תעודות (ייתכן שישנם מקבלי תעודות נוספים בקבוצה, הרשומים תחת כלי תקשורת שאינו מזוהה עמה, והמספר הכולל גדול עוד יותר).

נתונים אלה, יש לחזור ולהדגיש, נכונים לסוף השנה שעברה. "ידיעות אחרונות" נמצא במהלך קיצוצים ופיטורים, במיוחד ברשת המקומונים שלו, וייתכן כי מניין העובדים בקבוצה הצטמצם מאז.

מתחם קבוצת "ידיעות אחרונות" בראשון-לציון ממעוף הציפור, אפריל 2018 (צילום: מתניה טאוסיג)

מתחם קבוצת "ידיעות אחרונות" בראשון-לציון (צילום: מתניה טאוסיג)

בתאגיד השידור הישראלי כאן מספר בעלי תעודות לע"מ הוא השני בגודלו – 402. המספר הגבוה משקף את העובדה כי לשכת העיתונות הממשלתית אינה מבדילה בין הפעילויות השונות של התאגיד וסופרת בכפיפה אחת את ערוץ הטלוויזיה, תחנות הרדיו, פעילות הדיגיטל והשידורים בשפות זרות. בנוסף, כאמור, מקבלי התעודות אינם רק כתבים ועורכים.

חברות החדשות של שני ערוצי הטלוויזיה המסחריים וקבוצת "הארץ" הם גופי התקשורת הבאים בגודלם. לעובדי חדשות 12 (לשעבר חדשות ערוץ 2) הונפקו 252 תעודות. החברה היתה שייכת בעבר לקשת ורשת, וכיום נמצאת בבעלות קשת בלבד. בקשת ישנם עוד לפחות 44 בעלי תעודות עיתונאי, רובם (34) מאתר mako. במערכת "עובדה" 22 בעלי תעודות נוספים. קבוצת התקשורת של קשת כוללת אפוא למעלה מ-300 בעלי תעודות עיתונאי.

מערכת "הארץ" ברחוב שוקן, תל-אביב (צילום: "העין השביעית")

מערכת "הארץ" ברחוב שוקן, תל-אביב (צילום: "העין השביעית")

קבוצת "הארץ" כוללת 275 בעלי תעודות מ"הארץ" ומ"דה-מרקר". לעובדי חברת החדשות של ערוץ 10, שכיום משמשת כחברת החדשות של ערוץ 13, הונפקו 187 תעודות. בחברה רשומים 24 בעלי תעודות, ועוד שבעה בתוכנית "הכל כלול" (ובעל תעודה אחת באתר "נענע10", שהפך לאתר רשת 13). בחברת רשת נספרו 22 בעלי תעודות עיתונאי, וארבעה נוספים במערכות תוכניות הבוקר. המספר הכולל עולה על מאתיים, אולם כאמור לא ניתן לדעת עד כמה הוא מתאר את המצב כיום, אחרי המיזוג.

עוד בתחום הטלוויזיה המסחרית: בערוץ הספורט נספרו 67 בעלי תעודות עיתונאי. לערוץ i24News, המפעיל ערוצי חדשות בערבית, באנגלית ובצרפתית, הונפקו 62 תעודות. 52 בעלי תעודות נספרו בערוץ 9 המשדר בשפה הרוסית, ואילו לעיתונאי ערוץ 20 הונפקו 27 תעודות. בערוץ הכנסת רשומים 34 בעלי תעודות – אולם ייתכן שהנתונים נכונים למצבו של הערוץ לפני המכרז האחרון. כמו כן נספרו 33 בעלי תעודות בטלוויזיה החינוכית, שנסגרה.

עשרת כלי התקשורת בעלי המספר הגבוה ביותר של בעלי תעודות, ללא איגוד לקבוצות תקשורת:

  1. תאגיד השידור הישראלי (כולל כל הפעילות): 402
  2. חברת החדשות (כיום חדשות 12): 252
  3. "הארץ" (העיתון והאתר, ללא "דה-מרקר"): 197
  4. חדשות 10 (כיום חדשות 13): 187
  5. "ידיעות אחרונות" (העיתון בלבד): 155
  6. "ישראל היום" (העיתון והאתר): 147
  7. גלי-צה"ל: 121
  8. ynet (קבוצת "ידיעות אחרונות"): 111
  9. "וואלה": 87
  10. "גלובס": 81

השידור הציבורי דומיננטי ברדיו

בגזרת הרדיו, התחנה בעלת מספר מקבלי התעודות הגבוה ביותר היא גלי-צה"ל, עם 121 בעלי תעודות לע"מ (ועוד שתי תעודות בגלגלצ). ואולם, ייתכן שבתחנת כאן ב', שנספרת בתוך מקבלי התעודות של התאגיד, המספר גבוה עוד יותר.

ברדיו האזורי המספרים קטנים הרבה יותר, אך בולטת תחנת רדיו קול-חי החרדית, הגדולה באופן ניכר מכל תחנת רדיו אזורית אחרת – לפחות אם לשפוט לפי מספר המחזיקים בתעודות לע"מ: 49 במספר.

עוד ברדיו האזורי: 24 בעלי תעודות נספרו ברדיו קול-רגע, 20 ברדיו ללא הפסקה (103FM), 17 ברדיו קול-ברמה, 15 ברדיו חיפה, תשעה בתחנת גלי-ישראל, שבעה בקול הים האדום, וכך גם ברדיו דרום וברדיוס. ברדיו צפון ללא הפסקה נספרו שישה בעלי תעודות, ברדיו א-שמס נספרו שלושה, וכך גם ברדיו ירושלים ורדיו דרום. מניין עיתונאי הרדיו החרדים המחזיקים בתעודות לע"מ מסתכם ב-66.

"ישראל היום": תפוצה גדולה, מערכת קטנה

בקרב העיתונים בולטת מערכת "הארץ" עם 197 תעודות לע"מ, במערכת האחודה הכוללת את פעילות עיתון הדפוס והאתר. המספר אינו כולל 78 תעודות של "דה-מרקר", העיתון הכלכלי של הקבוצה. מערכת העיתון המודפס השנייה במספר מחזיקי תעודות לע"מ היא "ידיעות אחרונות", עם 155, אולם אם מוסיפים את מספר בעלי התעודות ב-ynet המספר קופץ ל-266.

למערכת "ישראל היום", פרינט ודיגיטל, הונפקו 147 תעודות. עבור אתר "וואלה" הנפיקה הלשכה 87 תעודות. ל"מעריב" הונפקו 25 תעודות בלבד.

בניין מערכת "ישראל היום" בתל-אביב (צילום: פלאש 90)

בניין מערכת "ישראל היום" בתל-אביב (צילום: פלאש 90)

ככל שנתונים אלו משקפים את גודלן האמיתי של המערכות העיתונאיות, גודלן של שתי מערכות קופץ לעין: "הארץ" ו"ישראל היום". לפי סקר החשיפה TGI, המדד המקובל (והמושמץ) לגודלם של עיתונים בישראל, "ישראל היום" החזיק ב-2018 בחשיפה של 29%, ואילו "הארץ" ב-4.2% בלבד. למרות זאת, מערכת "הארץ" גדולה הרבה יותר משל "ישראל היום". גם מערכת "ידיעות אחרונות" (חשיפה של 25.7%) גדולה מזו של "ישראל היום" (גדולה באופן משמעותי, אם לוקחים בחשבון שהמספרים של "ישראל היום" כוללים גם את עובדי האתר).

בעיתונות הכלכלית: ל"גלובס" יש 81 תעודות, ל"דה-מרקר" כאמור 78, ול"כלכליסט" 69 תעודות. לאתר הכלכלי "ביזפורטל" יש שלוש תעודות. עיתונות בשפה האנגלית: ב"ג'רוזלם פוסט" (יחד עם ה"ג'רוזלם ריפורט") ישנם 36 בעלי תעודות. באתר המתחרה בשפה האנגלית, The Times of Israel, היו בשנה שעברה 22 בעלי תעודות.

ובינתיים, בעיתונות המגזרית

ובעיתונות החרדית: 25 בעלי תעודות ב"יתד נאמן", 20 ב"המבשר", ו"המודיע" ו"הפלס" עם 14 בעלי תעודות כל אחד. "הפלס", יש לציין, הוא בטאונה של קבוצה חרדית קנאית שאינו אוהד את מוסדות המדינה ואף קרא להחרים את הבחירות. ב"יום ליום", בטאונה של מפלגת ש"ס לשעבר, נספרו 12 בעלי תעודות (וב"הדרך", העיתון שהחליף אותו עם חילופי הגברי בצמרת המפלגה, נספר בעל תעודה אחד. יש לשער שבתקופה שעברה מאז השתנו פני הדברים).

בעיתון המסחרי "משפחה" נספרו 19 בעלי תעודות לע"מ. באתר "בחדרי חרדים" – שבעה בעלי תעודות, וכך גם בעיתון המסחרי "בקהילה". כמו כן רשומים שבעה בעלי תעודה ב"קו עיתונות דתית" ושני בעלי תעודות ב"ביזנעס".

עיתונות ערבית: 20 עיתונאים רשומים ב"אל-קודס", 13 בעיתון "פנורמה" ובאתר "פאנט", ו-11 בעיתון "כל אל-ערב". תשעה ב"בוקרא נט", שבעה ב"אולפני אל-ארז", שלושה ב"אל-איתיחאד", ב"בוקג'ה", ב"אל-מרכז" וב"דוינא אל-אחבאר". ב"אל-מדאר" נספרו שניים, ובכל אחד מכלי התקשורת הללו נספר בעל תעודה בודד: "א-סינארה", "אל-עהד ואלמיתיאק", "אלדיאר", "אל-מסאר".

בעיתונות הפונה לציבור הדתי-לאומי, ל"מקור ראשון" יש 42 תעודות, בקבוצת "ערוץ 7" (האתר והעיתון "בשבע") נספרו 14 בעלי תעודות, בעלון "מצב הרוח" יש תשעה בעלי תעודות, לאתר "סרוגים" שמונה בעלי תעודות, ולאתר "כיפה" שתי תעודות.

נתון מעניין נוסף הוא המספר הגבוה של בעלי תעודות עיתונאי הרשומים כ"עיתונאי עצמאי": 340. ארבעה עיתונאים נוספים רשומים כ"עיתונאי פרילאנס". המספר לא כולל בעלי תעודות מאתרים עצמאיים וקטנים בתחומים שונים, למשל: שש תעודות לאתר "גיקטיים", ארבע לאתר "המקום הכי חם בגיהנום".

ומה באשר לגודלו הכללי של שוק העיתונות? ככל שהנתונים הללו משקפים אותו, נראה שבגזרה הזאת המספרים מספרים סיפור חד-משמעי: שוק העיתונות הולך ומתכווץ. ב-2010 היו בישראל 5,472 בעלי תעודות עיתונאי ממשלתיות, לעומת 4,024 ב-2018. ירידה של כ-25% בשמונה שנים.