ביום חמישי האחרון, בשעה תשע וחצי בלילה, קיבלתי שיחת טלפון מאתר nrg. הייתי בעיצומו של אירוע משפחתי וביקשתי מהכתב לסמס. כעבור כמה דקות קיבלתי תשובה: "אני רוצה מידע נגד פרויקט פצלי השמן. אנו עושים כתבה גדולה בכל התחום הזה".

מאחר שהימים היו ימי לחימה, היום היה יום חמישי בערב והשעה מאוחרת, הופתעתי מדחיפות העניין ובדקתי איתו אם הכתבה מתואמת עם כתב הסביבה של "מקור ראשון", יאיר קראוס, שכותב גם ב-nrg, ושבאותו בוקר שוחח איתי בעניין. "זה לא קשור ליאיר", היה המענה שקיבלתי, "פרויקט מיידי לאתר".

סיכמתי עם הכתב שאנסה למחרת לקשר בינו לסמנכ"לית אדם-טבע-ודין, שמנהלת את המאבק נגד פצלי השמן זה למעלה מארבע שנים, כדי שתבהיר לו את עמדתנו. אדם-טבע-ודין היא עמותה שחרתה על דגלה את עקרון השקיפות, וכאשר עיתונאי מבקש מידע על תיק שאנו מטפלים בו, אנשי הצוות מתייחסים לכך בכובד ראש.

"בשיתוף IEI". כותרות הכתבה השנייה על פצלי השמן באתר nrg (צילום מסך)

"בשיתוף IEI". כותרות הכתבה השנייה על פצלי השמן באתר nrg (צילום מסך)

ואכן, ביום שישי בשעות הצהריים שוחחה ארוכות סמנכ"לית הארגון, עו"ד קרן הלפרן-מוסרי, עם הכתב, והסבירה לו מהן הסיבות למאבק הרחב בפרויקט פצלי השמן של חברת IEI, שבראשה עומדים אפי איתם והיזם רליק שפיר.

אתמול הופתענו לגלות כי במסגרת "הכתבה הגדולה בכל התחום הזה", פורסם באתר nrg ראיון עם רליק שפיר (תחת התואר הרלבנטי "תת-אלוף במילואים רליק שפיר"), ושהכתבה עצמה מוגשת "בשיתוף", הפלא ופלא – חברת הנפט IEI. בשלב הזה כבר בוודאי מיותר לספר על הכתבה המגמתית, הצפויה עד כדי גיחוך, שמספרת לנו כי חברת עסקית שרוצה להפיק נפט בישראל עושה זאת רק מטעמים "ציוניים".

בתחתית הכתבה נדחקת תגובת "הירוקים", כאשר המשרד להגנת הסביבה שהביע התנגדות נחרצת לפרויקט זוכה לקבל מחמאה על ש"טמן ידו בצלחת". למי מקוראי הכתבה שאולי עשויים להשתכנע מהבימה שניתנה ל"ירוקים" דאגו ב-nrg לסכם אותה בפשטות: "אם הכל יעבוד כמו שבחברת IEI מצפים, ישראל אולי עוד תהפוך למעצמת נפט".

אז מה היה לנו? כתב ומערכת חדשות שבשום שלב לא טרחו לציין בפני דובר הארגון והסמנכ"לית שרואיינה לכתבה כי מדובר בתוכן שיווקי, כתב ומערכת חדשות שכשנשאלו לסיבת הפנייה השיבו שמדובר בכתבה גדולה על פצלי השמן, ושוב – לא טרחו לציין שמדובר בכתבה מוזמנת. ובעיקר – עיתוי הפרסום, ערב ההכרעה על גורלו של פרויקט פצלי השמן, הכרעה דרמטית ובעלת השלכות הרות גורל לעתיד משק האנרגיה הישראלי, הכרעה שעיתונות חוקרת ואמיצה צריכה להירתם ולסקר אותה בצורה המעמיקה והיסודית ביותר. לא במקרה של nrg.

הכותבת היא דוברת ארגון אדם-טבע-ודין