ועד הפעולה ב"ידיעות אחרונות" הודיע היום לעיתונאי הקבוצה כי הגיע לסף חתימה על הסכם קיבוצי ראשון עם הנהלת העיתון. מדובר בהסכם הראשון זה שנים המתייחס לכלל עובדי העיתון וההסכם הראשון שנחתם מאז עברה היציגות בחברה מאגודת העיתונאים התל-אביבית לארגון העיתונאים של ההסתדרות.

"בדיונים שקיימנו עם ההנהלה דרשנו לחתום על הסכם קיבוצי שלראשונה יכלול את כל עיתונאי 'ידיעות אחרונות' בע"מ ולייצר מתווה להחזר השכר לגובהו המקורי לפני הקיצוץ", הודיע ועד הפעולה לעיתונאי "ידיעות אחרונות", "כלכליסט" ו"לאשה". "ההנהלה הצהירה כי המצב הכלכלי של העיתון אינו מאפשר להחזיר את הקיצוץ כרגע והציעה מתווה שבו ייחתם באופן מיידי הסכם קיבוצי ראשון שיחול על כולם, יסדיר את הסוגיות הדחופות ויכיל התחייבות לחתום על הסכם קיבוצי מפורט בתוך חצי שנה לכל היותר.

"לטעמנו", נכתב בהמשך המכתב, "מדובר בגישה נכונה מבחינה עקרונית, שתמנע חיכוכים בשלב מוקדם מדי ותאפשר לבנות יחסי אמון בין הצדדים, תוך שההנהלה מוכיחה – במעשים, ולא רק במלים – כי היא מוכנה למסד כבר כעת את יחסי העבודה הקיבוציים בעיתון".

ההסכם המתגבש כולל כמה סעיפים. ראשית, כך נמסר לעיתונאי הקבוצה, הוא יחול הן על מי שמועסק בחוזה אישי והן על מי שמועסק בהסכם הקיבוצי הישן, בלי לפגוע בשום זכות קיימת. שנית, השאיפה היא כי בתוך חצי שנה ייחתם הסכם קיבוצי מפורט שיסדיר את הסוגיות המורכבות, כגון פנסיה, הטבות, שעות עבודה ומנוחה, "אתיקה עיתונאית" וכדומה.

"השכר יישאר בגובהו הנוכחי למשך חצי השנה הקרובה. עם תום התקופה, השכר ישוב לגובהו המקורי כפי שהיה לפני הקיצוץ", מבהירים חברי ועד הפעולה לעיתונאים ומציינים כי מנגד, "במשך חצי השנה הקרובה ההנהלה לא תוכל לפטר עיתונאים ללא אישור של נציגות העובדים".

לפי המתווה המסתמן, בתום חצי השנה הקרובה תהיה לוועד הזכות הבלעדית להאריך את המגבלה על הפיטורים בשלושה חודשים נוספים ואחר-כך בעוד שלושה חודשים, זאת, בתמורה לכך שהשכר לא ישוב גם בתקופה זו לגובהו טרם הקיצוץ. נוסף לכך מובטח לכלל העיתונאים כי יקבלו בונוס של שלושה ימי חופשה על חשבון המעסיק לניצול בששת החודשים הקרובים.

חברי ועד הפעולה, אוריאל דסקל, גלי וולוצקי, יואב תדמור, מיקי פלד, משה רונן ועמיר קורץ, כותבים עוד כי עם חתימת ההסכם יידרשו כלל עובדי הקבוצה לשלם דמי חבר או דמי טיפול להסתדרות בגובה של 0.95% או 0.8% מהשכר החודשי, בהתאם למעמדם בארגון העובדים (ועד לתקרה של 142 שקל ו-120 שקל בהתאמה).

ועד הפעולה מבטיח כי "בחודשים הקרובים נצטרך להיערך לקראת ההסכם הקיבוצי הרחב. נקיים אסיפות עובדים ונאסוף הצעות, דרישות ומענה למצוקות, כדי לחזק את השקיפות והמעורבות של כולנו. אנחנו שואפים לקיים בחודשים הקרובים בחירות מסודרות לוועד העיתונאים".

"זה הזמן לערוך בחירות"

למרות ההישג בעצם ההגעה להסכמות ראשוניות עם הנהלת העיתון, שעד כה פעלה באופן נמרץ כדי לסכל את ההכרה בארגון העיתונאים כארגון היציג בקבוצה, ולמרות ההתחייבות לבטל את הקיצוץ בשכר ולהסדיר את יתר התנאים בתוך מחצית השנה, לא כל העובדים בקבוצה מרוצים.

גורם בקבוצה, ששוחח עם "העין השביעית" תוך בקשה כי שמו לא ייחשף, מבקר את ועד הפעולה על עצם חתימת ההסכם וכן על התנאים שנכללים בו. הגורם, שמדגיש כי הוא תומך נלהב בהתאגדויות עובדים בכלל ובהתארגנויות בתחום התקשורת בפרט, טוען כי אין זה ראוי שוועד פעולה שמינה את עצמו ולא נבחר על-ידי כלל עובדי הקבוצה יחתום על הסכם המשפיע על תנאי ההעסקה של כל העובדים. "זה נראה לי לא לעניין", אומר הגורם. "ועד פעולה אמור להיות זמני, אני חושב שברגע שההנהלה מכירה בוועד, זה הזמן לערוך בחירות. עד עכשיו לעובדים שמחוץ לוועד לא היה שום קול, לא קול ישיר ולא קול ייצוגי".

בית "ידיעות אחרונות" (צילום: "העין השביעית")

בית "ידיעות אחרונות" (צילום: "העין השביעית")

יתר על כן, ההסכם עצמו, טוען הגורם, "פוגע בעיקר בעובדים החלשים ביותר בקבוצה ומביא בפועל לקיצוץ בשכר שלהם". לדבריו, הקיצוץ שהוטל על שכר עובדי הקבוצה בעבר נגע רק לעובדים שהשתכרו למעלה מ-10,000 שקל בחודש. בעוד חצי שנה קיצוץ זה אמור להתבטל, והעובדים הבכירים יותר ייהנו שוב מהשכר שקיבלו לפני הקיצוץ. העובדים הזוטרים, לעומת זאת, לא ייהנו מסעיף זה בהסכם. זאת ועוד, הם ייאלצו לשלם מעתה דמי חבר או דמי טיפול להסתדרות בעלות מצטברת של מאות שקלים בשנה.

"ומה מקבל העובד הפשוט בתמורה?", שואל הגורם, "כלום. השכר שלו נשאר אותו הדבר. הוא מקבל עוד שלושה ימי חופשה, שזה יפה, אבל בטווח הארוך לא מאזן את הקיצוץ בשכר. נכון שהם מבטיחים שיהיה הסכם נוסף בעוד חצי שנה, אבל אני יכול לשפוט רק את מה שמונח מולי עכשיו, ומה שקורה בפועל הוא שמרגע שנחתם ההסכם, השכר שלי יורד ואולי עוד חצי שנה אקבל הטבות. המרוויחים הכי גדולים מההסכם כרגע הם העובדים הבכירים, שלהם מובטח שבעוד חצי שנה יקבלו את השכר המקורי בחזרה; ההנהלה של הקבוצה, שקיבלה שקט תעשייתי; וההסתדרות, שתקבל הרבה כסף מעובדי הקבוצה".

הגורם מבקש להדגיש כי הוא אינו מטיל ספק ביושרה ובכוונות הטובות של חברי ועד הפעולה, אולם טוען כי בשורה התחתונה, התוצאה פוגעת דווקא בעובדים החלשים ביותר.

איזה הסכם היה מספק אותך בשלב המוקדם הזה של הדיונים עם ההנהלה?

"לכל הפחות שלא יהיה מצב שההסכם פוגע בי, שאחרי ההסכם המצב שלי יהיה פחות טוב מאשר המצב שהיה לפניו".

מוועד העיתונאים ב"ידיעות אחרונות" נמסר בתגובה: "בהתאגדויות ראשוניות נהוג שהוועד הזמני חותם את ההסכם הראשון, בעיקר משום שכל עוד אין הסכם, ההתארגנות שברירית, ואין, למרבה הצער, תור של אנשים שמחכה כדי להצטרף לוועד. לאורך כל הדרך האפשרות להצטרף לוועד היתה פתוחה ואפילו ניסינו לשכנע אנשים לקחת אחריות, אבל לא ממש היו קופצים על המציאה, מסיבות מובנות. לבוא בטענות למעטים שכן הסכימו לקחת אחריות וסיכנו את עצמם למען האחרים זה קצת פחות מובן.

"ההסכם הקיבוצי שייחתם הוא הסכם קיבוצי ראשוני שבין שאר הזכויות הראשוניות קובע מועד ופלטפורמה להסכם קיבוצי 'רחב', שבו יקבעו כלל הזכויות של עובדי קבוצת 'ידיעות אחרונות'. זאת, במטרה להגן על התעסוקה שלנו ולשפר את התנאים שלנו לטווח הקצר והרחוק. ההטבות בהסכם מתייחסות באופן שווה לכלל העיתונאים – חזקים וחלשים. לצד הבטחה על שמירה על בטחונם התעסוקתי – קרי: פיטורים רק באישור הוועד (האם זאת הגנה על חזקים דווקא?) – קיבלו העובדים שלושה ימי חופשה נוספים והבטחה בכתובים בהסכם מן ההנהלה כי היא הולכת לסכם איתנו את תנאי ההעסקה של כלל עיתונאי 'ידיעות אחרונות' בהסכם קיבוצי רחב בתוך חצי שנה.

"כפי שהודענו לעובדים, בכוונתנו לעבוד בשקיפות ולקיים אסיפות עובדים ולהיות פתוחים להמלצות ומצוקות כדי לערב את העיתונאים מה שיותר בעבודה על ההסכם הקיבוצי המפורט. הודענו לעיתונאים כי בכוונתנו לערוך בחירות בקרוב. אנו מזמינים כל עיתונאי שרוצה להיות מעורב להתמודד. דמי חבר ודמי טיפול נהוגים בכל הסכם קיבוצי במשק".