ועד עיתונאי קבוצת "ידיעות אחרונות" גיבש קווים כלליים להסכם קיבוצי ראשון מטעמו עם הנהלת הקבוצה, כך עולה מהודעה ששלחו נציגי העובדים לעמיתיהם בשבוע שעבר. ועד העיתונאים, המייצג עובדים מהעיתונים "ידיעות אחרונות" ו"כלכליסט" ומכתב-העת "לאשה", נכנס למשא-ומתן עם הנהלת קבוצת התקשורת מוקדם יותר השנה, לאחר שבהנהלה סירבו להכיר בו וניהלו נגדו מאבק משפטי ממושך, שכשל.

חבר הוועד: "ההסכם הזה הוא הסכם הכנה להסכם בה"א הידיעה – ושם בוודאי ייכללו המון סוגיות הרבה יותר רחבות – גם בנושאי אתיקה"

על-פי הפרטים שנכללו בהודעה לעובדים, שכמה מהם פורסמו על-ידי אורן פרסיקו ב"העין השביעית" לפני כחצי שנה, ההסכם הראשוני המסתמן יתבסס על העיקרון של "מניעת פיטורי צמצום תמורת המשך קיצוץ השכר".

בוועד העיתונאים ציינו כי חלק זה בהסכם יהיה בתוקף עד סוף 2014, אך העובדים יוכלו להחליט, "בלעדית", על הארכתו עד מרץ 2015. בסעיף הזה, אומרים בוועד, טמון הישג: רוב העובדים שמשכורתם קוצצה קיבלו הבטחה בעל-פה שלפיה הקיצוץ זמני. כעת, טוענים בוועד, ייקבע באופן בהיר עד מתי תקף אותו קיצוץ.

"אנחנו קודם כל רוצים לדעת שאנחנו תוחמים את זה בזמן, והעובדים יצטרכו להחליט אם אנחנו רוצים להמשיך או לא", אומר ל"העין השביעית" מיקי פלד, כתב העבודה והרווחה של "כלכליסט" ואחד מחברי הוועד. "אנחנו בוודאי מקווים שעד חודש מרץ נוכל לחתום על ההסכם הקיבוצי הגדול, המפורט".

בהודעה קודמת שנשלחה לעובדים צוין כי ההסכם עתיד לכלול גם התייחסות לאתיקה עיתונאית – תחום מאתגר בקבוצת "ידיעות אחרונות", המשמשת חיל חלוץ בהחדרת נורמות עיתונאיות בעייתיות אל לב ענף העיתונות המקומי, למשל בכל הנוגע לפרסום סמוי. לדברי פלד, ייתכן שהעיסוק באתיקה יידחה לעת עתה. "יכול להיות שזה לא יופיע בהסכם הנוכחי, שעל פרטיו עוד מתדיינים. ההסכם הזה הוא הסכם הכנה להסכם בה"א הידיעה – ושם בוודאי ייכללו המון סוגיות הרבה יותר רחבות – גם בנושאי אתיקה, וגם אחרות".

הפגנת עיתונאים, נובמבר 2012. במרכז: יו"ר ארגון העיתונאים יאיר טרצ'יצקי (צילום: "העין השביעית")

הפגנת עיתונאים, נובמבר 2012. במרכז: יו"ר ארגון העיתונאים יאיר טרצ'יצקי (צילום: "העין השביעית")

בחלק אחר של ההודעה שנשלחה לעובדים נכתב כי "לראשונה, לעיתונאים שהועסקו עד כה בחוזים אישיים יהיה מנגנון שיגן עליהם מפיטורים שרירותיים". ההליך המוצע, נכתב עוד, יאפשר לכל מועמד לפיטורים שאינם "פיטורי צמצום" לקבל תקופה של שלושה חודשים שבה יוכל "לשפר את ביצועיו". רק לאחר מכן, נכתב, תוכל ההנהלה לזמנו לשימוע. עוד נכתב בהקשר זה כי "לפני קבלת החלטה סופית על הפיטורים, ההנהלה תהיה מחויבת לדון על כך עם הוועד והארגון".

הישג נוסף של הוועד הוא הענקת שלושה ימי חופשה נוספים לכל עיתונאי. לטענת ועד עיתונאי "ידיעות אחרונות", ההסכם המתגבש כולל גם שמירה על "כל התנאים של העיתונאים שהועסקו עד כה בהסכם קיבוצי" – הגדרה המתייחסת למיעוט מקרב העיתונאים שנקלט ב"ידיעות אחרונות" לפני כמה עשורים, אז הוחתם על הסכם קיבוצי קודם.

ההסכם המתגבש עתיד לכלול גם סעיף המסדיר גבייה של דמי חבר שיועברו להסתדרות העובדים, שבמסגרתה פועל ארגון העיתונאים – הגוף שבסיועו ובחסותו הוקם הוועד. "ההסכם מסדיר גביית דמי חבר (0.95% מהשכר) רק לחברים בארגון העיתונאים, או דמי טיפול (0.8% מהשכר) לכל מי שאינו חבר בארגון העיתונאים", צוין בהודעה. "דמי החבר חיוניים כדי לממן את כלל הפעילות שמאפשרת לארגון העיתונאים לדאוג לתנאי ההעסקה של העובדים ב'ידיעות אחרונות', 'כלכליסט' ו'לאשה' – עורכי-דין, הליכים משפטיים, יועצים מקצועיים ועוד שלל דברים אחרים".

ארנון (נוני) מוזס, 26.3.14 (צילום: רוני שיצר)

מו"ל "ידיעות אחרונות" והעורך האחראי ארנון (נוני) מוזס (צילום: רוני שיצר)

נוסף לכך, צוין בהודעת הוועד, "ההסכם מכיל התחייבות של ההנהלה להיפגש פעם בשבוע למשא-ומתן להסכם קיבוצי רחב, שיסדיר נושאים נוספים וייחתם בחצי השנה הקרובה. בזמן הזה יתקיימו בחירות לוועד העובדים ואסיפות מסודרות של כל העיתונאים כדי לבנות את הדרישות והצרכים שלנו מול ההנהלה".

לדברי חבר הוועד פלד, בוועד מקווים לערוך בחירות בהקדם האפשרי. "אם זה היה תלוי רק בנו, זה כבר היה נעשה. אנחנו ועד זמני, וזו פוזיציה שהיא לא בהכרח נוחה", הוא אומר. "אנחנו באמת סבורים שדמוקרטיה ושקיפות הן אבני הבסיס של ארגון העיתונאים בכלל ושל ועד העיתונאים ב'ידיעות אחרונות', 'כלכליסט' ו'לאשה' בפרט. השאיפה היא שאת המשא-ומתן על ההסכם המפורט יעשה ועד שנבחר באופן דמוקרטי. בחירות מסודרות זה הדבר הנכון לעשות, מגיע פה לכל העיתונאים שיהיה להם ועד שנבחר באופן מסודר ודמוקרטי".

לדברי פלד, נציגי העובדים זוכים לשיתוף פעולה מצד ההנהלה, אם כי זו באופן טבעי מעוניינת להגן על צרכיה. "זה משא-ומתן לא פשוט, אבל זה טיבו של משא-ומתן, הוא אף פעם לא פשוט", הוא אומר. "לשני הצדדים יש צרכים ודרישות, והחוכמה היא למצוא איזושהי פשרה שתאפשר לכולם לחיות יחד. מאוד חשוב לי להדגיש שאנחנו נמצאים במקום שאנחנו מתפרנסים בו, ושאנחנו רוצים שהוא ישגשג ויצמח. אין פה יריבות, ככל שהמקום הזה יעבוד טוב יותר ויפרח – זה יתבטא במשכורת של כולנו".

בהנהלת "ידיעות אחרונות" העדיפו שלא להתייחס לדברים.