כתבה על ממריצים מומלצים לתקופת הבחינות, שפורסמה אתמול בערוץ הכלכלה של אתר ynet, כללה פרסום סמוי למשקה אנרגיה.

הכתבה, חתומה על-ידי רוני מור, נועדה להמליץ לסטודנטים על ממריצים טבעיים שיעזרו להם להישאר ערים בתקופת המבחנים. "אחת הבעיות הנובעות משעות ארוכות של לימודים, שלא אחת מתווספות אליה שעות עבודה, היא הצורך להישאר ער גם בשעות המאוחרות של הלילה", נכתב בכתבה. "ולא רק להישאר ער, אלא גם להצליח ללמוד ולהפנים את החומר הרב. לכן, ממש בשבילכם, הלומדים בשעות בהן כולם ישנים, בדקנו עם הסטודנטים העמלים מה משאיר אותם ערים במהלך ליל שימורים של לימודים".

בהמשך הכתבה הומלץ על אכילת פירות וירקות טריים והימנעות מצריכה מוגברת של שוקולד. בגרסה הראשונה של הכתבה נכתב כי "בננות מומלצות", ובהמשך הובהר כי "לא מומלץ לאכול גרנולה, חלב, לימונים, הודו, בננות, תאנים או טוסט". משפט זה נמחק בגרסה המעודכנת של הכתבה.

בשתי הגרסאות של הכתבה, לאחר ההמלצה על אכילת בננות, התפרסמה הפסקה הבאה: "אפשר לשתות משקה אנרגיה, למשל Cranergy, משקה אנרגיה המורכב מחומרים טבעיים בלבד, ללא תוספים מלאכותיים, שמעניק אנרגיה לכל שעה ביממה. לוקחים לגימה אחת בכל 15 דקות ונשארים ערים מבלי לקרוס". לפסקה נלווה תצלום גדול של פחית המשקה, עם הכיתוב: "קבלו 100 אחוז של אנרגיה טבעית - Cranergy".

מתוך הכתבה ב-ynet

מתוך הכתבה ב-ynet

על פניו, נראה כי ב-ynet פירסמו מודעה למשקה האנרגיה במסווה של כתבה עיתונאית. האם מערכת האתר קיבלה תמורה כלשהי עבור שילוב הפרסום למשקה בכתבה? אם כן, מה היתה התמורה ומדוע לא פורסם גילוי נאות על כך עבור קהל הגולשים? אם לא, מתעוררת השאלה, מדוע הכתבה כוללת פרסום למשקה? ממערכת ynet לא נמסרה תגובה.

בחודש שעבר זכתה השקת המשקה לידיעה נרחבת במדור הצרכנות של האתר. לפי הידיעה, המשקה Cranergy משווק על-ידי החברה המרכזית לייצור משקאות קלים בע"מ, שמייצרת ומשווקת בין היתר את משקאות קבוצת קוקה-קולה, ואת הבירות טובורג וקרלסברג. בעלי השליטה בחברה הם בני משפחת ורטהיים, שבבעלותם גם השליטה, בין היתר, בבנק מזרחי-טפחות ובזכיינית ערוץ 2, קשת.

לחברה המרכזית למשקאות מסורת של שיתופי פעולה עם קבוצת "ידיעות אחרונות". בימים אלה ממש נערך מבצע משותף לחברה ולקבוצה, שבמסגרתו מקדם העיתון באמצעות מודעות הנחזות לידיעות את מסע הפרסום הנוכחי של המשקה קוקה-קולה.