האוליגרך דוד דוידוביץ', המתמודד בימים אלה על רכישת העיתון הכלכלי "גלובס", הבטיח להזרים לחברה למעלה מ-20 מיליון שקל כדי להביא להבראתה. העסקה למכירת העיתון ובית-הדפוס שלו זקוקה לאישור בית-המשפט המחוזי בתל-אביב, שדן בכינוס נכסיו של בעל השליטה הקודם ב"גלובס", אליעזר פישמן. במסגרת ההליך נחשפות כעת שלוש הבטחות עקרוניות שמסר דוידוביץ' לעובדי החברה.

לדברי דוידוביץ', אם יאשר לו בית-המשפט לרכוש את "גלובס", הוא מתכוון להשקיע בחברה 23 מיליון שקל בפרק זמן של שלוש שנים – וזאת מעבר לסכום שהקצה לשם רכישתה, 45 מיליון שקל. "אני מעריך שבעזרת סכום זה ניתן יהיה להפוך את החברה לרווחית בתוך שלוש שנים", הצהיר דוידוביץ'. "גלובס", יש לציין, הוא עיתון מפסיד מזה שנים, והוא פועל בתחום השרוי במשבר כלכלי מתמשך; לפי הכונסים, העיתון מפסיד "מיליונים" מדי חודש.

הצהרתו הכתובה של דוידוביץ' הוגשה היום (3.1) לבית-המשפט, כתימוכין לבקשתו מהשופט איתן אורנשטיין להכריז על הצעתו כהצעה הזוכה. בהצהרה מתייחס דוידוביץ' גם לשיחות שקיים עם בעלי תפקידים ב"גלובס" ועם נציגי העובדים שאינם עיתונאים. לצד ההבטחה להשקיע מיליונים בעיתון הכלכלי הצהיר האוליגרך כי אין לו תוכניות לצמצם את מצבת העובדים או לקצץ במשכורותיהם, וכי אם תינתן לו הזדמנות הוא מתכוון "לפתח את החברה".

דוד דוידוביץ': "חופש העיתונות מוגן על-ידי חוקי המדינה וכללי האתיקה, ואני מכבד לחלוטין את תחולתם של החוקים והכללים הללו"

"הנכס המרכזי של החברה הוא צוות מאוחד וחדור תחושת שליחות, שמנוהל על-ידי מנהיג כריזמטי שמטרתו הראשונה במעלה היא הפיכת החברה לרווחית", כתב דוידוביץ'.

הרוכש הפוטנציאלי התייחס במכתבו גם לסוגיית חופש העיתונות, אם כי בתחום זה מסר הצהרה לקונית למדי: "חופש העיתונות מוגן על-ידי חוקי המדינה וכללי האתיקה, ואני מכבד לחלוטין את תחולתם של החוקים והכללים הללו". על רקע הדברים הללו ראוי לציין כי בישראל אין חוק המעגן במישרין את חופש העיתונות; כמו כן, תקנון האתיקה של מועצת העיתונות אינו חל על כל העיתונאים, והעמידה בכלליו בדרך כלל אינה נאכפת.

הקבוצה האמריקאית מתרחקת מ"גלובס"

כונסי הנכסים של העיתון הכלכלי, עורכי-הדין רונן מטרי ואיל רוזובסקי, החליטו בחודש שעבר לתמוך בהצעת הרכישה של דוידוביץ' בתום תהליך התמחרות שערך מול המתמודד השני – אלי עזור, מו"ל "מעריב" ו"ג'רוזלם פוסט". כעת מחכים הצדדים להחלטתו של השופט אורנשטיין, שיקבע מי מהמציעים יזכה לרכוש את העיתון.

גורם שלישי שהביע רצון לרכוש את "גלובס" הוא קבוצה של משקיעים אנונימיים מארצות-הברית, המיוצגת בידי דן סינור, איש תקשורת ועסקן פוליטי אמריקאי ואחד ממחברי רב-המכר "סטארט-אפ ניישן".

על-פי דיווח שפורסם היום ב"דה-מרקר", הקבוצה האמריקאית חזרה בה לאחרונה מהצעתה. הודעה שמסרה היום קבוצה של עובדי "גלובס" לבית-המשפט מחזקת את הדיווח: לדברי העובדים, לפני שבוע הודיע לה נציג של המשקיעים האמריקאים כי "בשלב זה ניו-מדיה [קבוצת המשקיעים] לא מתקדמת עם הצעתה, ואיחלו לעובדים בהצלחה". דוידוביץ', בפנייתו מהיום, מבקש מבית-המשפט לפסול את הקבוצה האמריקאית משום שלא עמדה בתנאים הטכניים של הליך הגשת הצעת הרכישה.

עורכי-הדין המייצגים את עובדי "גלובס" שאינם עיתונאים, יובל ארד וליזה חדש, הצהירו כי קבוצת העובדים מעדיפה את הצעת הרכישה של דוידוביץ' על פני ההצעות של עזור ושל המשקיעים האמריקאים. עם זאת הוסיפו עורכי-הדין כי העובדים סבורים שבית-המשפט צריך להורות לדוידוביץ' להפקיד את 23 מיליון השקלים שהבטיח להשקיע בחשבון נאמנות ייעודי שהכספים שבו יוקדשו כולם להבראת "גלובס".

32206-09-16

* * *

לקריאת הצהרתו של דוד דוידוביץ'

הצהרה כתובה מטעם דוד דוידוביץ' לעובדי "גלובס", דצמבר 2016. לחצו להגדלה

לחצו להגדלה