אתר "גלובס" שינה אמש כותרת לידיעה שפרסם, כך שנעלם ממנה כל אזכור לנושא מונופול הגז, אך הבוקר חזר בו והחזיר את הגז לכותרת.

ברשתות החברתיות עלתה ההשערה כי "גלובס", שידוע כמי שהעניק סיקור נוח למונופול מבין העיתונים הכלכליים, נקט בצנזורה עצמית כדי למנוע פרסום ביקורת על המונופול. בפועל, נראה שהסיבה היתה אחרת ומקורה במי שסיפק את הציטוט לכותרת הידיעה, מנכ"ל ערוץ 10 יוסי ורשבסקי.

ורשבסקי לקח חלק אתמול בדיון על רגולציה וטלוויזיה במסגרת ועידת "הארץ" לתרבות. מעט לאחר השעה שבע בערב, עלתה לאתר "גלובס" ידיעה מאת לי-אור אברבך, שבמרכזה ציטוט מדבריו. כותרת הידיעה המקורית קראה "מנכ"ל ערוץ 10: הרשות קיצרה את המהדורה ‒ כי עסקנו בגז". בגוף הידיעה צוטט ורשבסקי כמי שאמר במסגרת ועידת התרבות של "הארץ", כך: "מרגע שעלינו בסדרת כתבות שבה ביקרנו את מתווה הגז, התחילו לסתום לנו את הפה".

בהמשך הערב שונו הכותרת והידיעה עצמה. נושא הגז הועלם מהכותרת שהפכה להיות "מנכ"ל ערוץ 10: קיצור מהדורת החדשות ‒ סתימת פיות". גם גוף הידיעה מאת אברבך שונה, והמשפט שצוטט מפי ורשבסקי, שבו הוא מזכיר את העיסוק של המהדורה בגז, הועלם.

שתי הידיעות ב"גלובס", 6.3.2016

שתי הידיעות ב"גלובס", 6.3.2016

בחינת תיעוד הדיון, שעלה במלואו בערוץ היוטיוב של אתר "הארץ", מעלה כי ורשבסקי אכן יצר קשר סיבתי בין קיצור אורך מהדורת החדשות על-ידי הרשות השנייה לבין סדרת הכתבות על מתווה הגז, אם כי לא באופן מפורש כפי שצוטט בידיעה המקורית של "גלובס".

כשקיבל מנכ"ל ערוץ 10 את רשות הדיבור בדיון ביקר את קיצור מהדורת החדשות על-ידי הרשות השנייה, וטען כי הוא "מריח קונספירציה להכריח את הגופים המשדרים" באמצעות רגולציה ו"מריח את הלפיתה השלטונית על הצוואר של הגופים המשדרים". בהמשך הדיון, כשהיועצת המשפטית של הרשות, עו"ד הילה שמיר, הכחישה כל מניע זר להחלטות לגבי אורך המהדורה, התפרץ ורשבסקי לדבריה ואמר: "זה התחיל אחרי מתווה הגז. היתה לנו סדרה על מתווה הגז, אז התחיל הטירוף של לקצר את החדשות. זה מעניין מאוד הכרונולוגיה הזאת".

אברבך מסר הבוקר ל"העין השביעית" כי לא היה באירוע עצמו "ולכן בידיעה הראשונית נפלו אי-דיוקים". לדבריו, שינה את נוסח הידיעה הראשון והשמיט את האזכור לסוגיית הגז משום שחשב שכך "הדברים יותר מדויקים". בפועל, הניסיון לדייק רק שיבש את הידיעה.

כותרת הידיעה ב"גלובס" אחרי ששונתה בשנית, 7.3.2016

כותרת הידיעה ב"גלובס" אחרי ששונתה בשנית, 7.3.2016

"רציתי רק לדייק את 'גלובס', זה הכל", אומר גם ורשבסקי ל"העין השביעית". "אמרתי שהיתה סמיכות זמנים תמוהה, וב'גלובס' כתבו שאמרתי 'בגלל'. לא אמרתי 'בגלל'. גם עכשיו אני לא אומר שזה 'בגלל'". לדברי מנכ"ל ערוץ 10, הוא לא מתחרט על שום דבר שאמר בדיון, אך עם זאת הוא מתעקש שרק רמז על קשר בין קיצור המהדורה לעיסוק במונופול הגז ולא מעבר לכך.

הבוקר, בעקבות פניית "העין השביעית" ל"גלובס" והפניית תשומת הלב לתיעוד האירוע, שינו באתר פעם נוספת את הידיעה. כעת הכותרת הראשית בה קוראת "מנכ"ל ערוץ 10: טירוף קיצור החדשות התחיל אחרי סיקור מתווה הגז", והידיעה עצמה מצטטת את דברי ורשבסקי כפי שנשמעים בתיעוד האירוע.

"מרגע שצפיתי בקטע הווידיאו וראיתי את הדברים כפי שהם", מסביר אברבך, "עידכנו את הכותרת ואת הידיעה באתר 'גלובס'".