(צילום: רוד סנה, cc-by, עיבוד: ש"ט)

(צילום: רוד סנה, cc-by, עיבוד: ש"ט)

מנהלי ynet לא הסכימו להגיב על מידע שנכלל בכתבה שפורסמה באתר זה בשבוע שעבר ועסקה בשיתופי פעולה בין חברות מסחריות למדורים עיתונאיים באתרי חדשות, אך מתמליל שיחה שלהם עם עורך ב-ynet מצטיירים קווי המתאר של ההיקף הנרחב של שיתופי פעולה כאלה באתר שהם מנהליו. חברות מסחריות מממנות משכורות של עובדים בערוצים שעליהם הן פורשות את חסותן, ו"מימון" זה, כפי שהוא מכונה על-ידי עורכי האתר, הוא מרכיב מכריע בקיומם ואחזקתם של ערוצים אלה.

עוד עולה מן השיחה כי העורך הראשי ועורך המשנה של האתר מצפים מעורכי הערוצים הכפופים להם ליזום שיתופי פעולה כאלה ורואים בהתנגדותו של אחד העורכים ל"מימונים" פגם בהתנהלותו המקצועית.

בשיחה שקיימו באחרונה העורך הראשי של ynet, יון פדר, והמשנה לעורך הראשי, ערן טיפנברון, עם עורך ערוץ המחשבים יהונתן זילבר, ואשר תמליל שלה הוגש אמש לבית-הדין האזורי לעבודה בתל-אביב–יפו, מתייחסים העורכים הבכירים באתר למדורים המתפרסמים ב-ynet במסגרת שיתופי פעולה מסחריים. לפי השיחה, ערוץ המחשבים נחשב לערוץ שבו אין כמעט שיתופי פעולה מסחריים כאלה, ולדעת המשנה לעורך הראשי של ynet, זו אחת הסיבות לקיפאון במספר הדפים הנצפים שלו.

"כשאני ניסיתי להביא לפני בערך שנה מימון לערוץ, אתה עשית הכל כדי שהוא לא יהיה", אמר בשיחה, לפי התמליל, טיפנברון לזילבר. אחרי שזילבר מציין בשיחה שני שמות של מי שלדבריו "מממנים עכשיו את המשכורות של העובדים שלי", כהגדרתו, אומר לו טיפנברון: "המימון הזה הוא מימון, אם אני לא טועה, בסך כולל של 6,000 שקלים, שנכפו עליך בכוח". כדוגמה לשיתוף פעולה מסחרי שבכל זאת מתקיים בערוץ המחשבים, מזכיר זילבר את שיתוף הפעולה עם HELP PC, שלפי זילבר, "מממנים את מחלקת המדריכים אצלנו".

העורך הראשי פדר שואל את זילבר אם הוא יודע כיצד דורון (ככל הנראה דורון קופרשטין, עורך ערוץ הבריאות באתר) ואיילת (ככל הנראה איילת צור, עורכת ערוץ הכלכלה באתר) מצליחים להרחיב את הערוצים שלהם. לפי פדר, כפי שהוא מצוטט בתמליל, "הם מנהלים יזמים בהיבט שהוא בכלל לא לכאורה עניינם, שזה לשתף פעולה עם מציאת נותני חסות לזירות תוכן". המשנה לעורך הראשי מציין כי "זו הדרך שאיפשרה לערוץ הכלכלה של ynet להעלות ב-15% ב... ובדפים נצפים בשנת 2011 ולערוץ הבריאות ב-20%. והערוץ שלך, שהוא ערוץ ששומר על טוהר מידות ולא מכניס תוכן ממומן וכו', ירד".

"אני מאפשר מימונים בכל הערוצים האפשריים, חוץ מהחדשות", אומר טיפנברון בחלק אחר של השיחה ומציין בדבריו בין היתר את הערוצים "קריירה", "נדל"ן" ו"ירוק". "הם כולם ערוצים טובים", אומר המשנה לעורך הראשי. לדברי פדר, בערוץ המחשבים שעורך זילבר יש פוטנציאל בלתי ממומש לשיתופי פעולה כאלה.

בדבריו על שיתופי הפעולה המסחריים מדגיש העורך הראשי של ynet כי "זירות התוכן" הללו הן זירות "עיתונאיות צרופות, הן לא תוכן שיווקי, הן לחלוטין תוכן עיתונאי, אבל הם משתפים פעולה עם המהלך הזה".

כשזילבר שואל את פדר אם כך לדעתו צריך לנהוג אתר חדשות, משיב עורך ynet: "בוודאי שלא. אני הייתי מעדיף כלי תקשורת מנוטרל. זה רק מחזק את [...] המצוקה שבה אנחנו נמצאים, שמרוב שאנחנו נואשים, אנחנו מוצאים דרכים עקיפות לאפשר נגיד לאיילת להחזיק בעוד שניים-שלושה עורכים, במימון של גורמים חיצוניים, שלשמחתנו הצלחנו לנסח איתם מודל שמאפשר להם לתת לנו חסות בלי שהם מתערבים אף לא במלה אחת בתוכן העיתונאי. להגיד לך מודל אופטימלי? לא, כי זה תמיד פותח פתח לכל מיני זבים ומצורעים בחוץ לטעון שאנחנו עושים, חלילה, תוכן שיווקי".

זילבר מזכיר את האפשרות שחברת סמסונג תפרוש חסותה על מדור סמרטפונים בערוץ המחשבים ואומר ביחס לכך: "זה לא נראה לי טוב. אם אני רוצה להיות זונה, אני יכול להיות זונה בהייטק". "למה זונה?", שואל בתגובה פדר. "לא מדובר בתוכן שיווקי".

עוד בנושא

פרסום סמוי ב-ynet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

משת"פים / אורן פרסיקו

ריבוי המדורים העיתונאיים בחסות מסחרית באתרי אינטרנט מובילים כ"וואלה" ו-ynet מטעה את הקוראים ופוגע ביכולת לבצע עבודה עיתונאית עצמאית