"פלט מחשב", כך הגדיר הבוקר מנכ"ל רשות השידור יוני בן-מנחם את רשימת 29 העיתונאים ברשות שקיבלו לאחרונה מכתבי שימוע לקראת פיטוריהם. בן-מנחם, שהופיע בפני הוועדה לענייני ביקורת המדינה שהתכנסה לדון בהחלטה לפטר את העובדים, הסביר כי הפיטורים לאו דווקא ייצאו אל הפועל.

לדברי בן-מנחם, הרשות החלה בתהליך בדיקה של כוח האדם בהתאם להסכם הקיבוצי משנת 1974, הקובע כי כל עובד בדירוג עיתונות-הפקה נמצא למשך שלוש שנים בתקופת ניסיון בטרם ייקלט כעובד קבוע. "במסגרת הזאת אנחנו בודקים אם העיתונאים החדשים שהתקבלו בתקופה האחרונה ראויים להיקלט כעובדים קבועים", הסביר. "לא קבענו שום מכסה של צמצומים, מדובר בפררוגטיבה של המעביד, ואנחנו בודקים כרגע את כל אלה שעובדים בחוזים, ואין שום החלטה על פיטורים". לפי בן-מנחם, מנהל כוח האדם ברשות, צבי צימרמן, הוציא "פלט מחשב" של כל העובדים שנופלים בקטיגוריה זו, וכולם קיבלו את ההודעה.

יו"ר רשות השידור אמיר גילת, היום בכנסת (צילום: ליאור מזרחי)

יו"ר רשות השידור אמיר גילת, היום בכנסת (צילום: ליאור מזרחי)

יו"ר הוועדה, ח"כ רוני בר-און, התעניין ספציפית בגורלה של עורכת התוכנית "סדר יום" בקול-ישראל, מירית הושמנד, ובן-מנחם הודיע כי גם היא "לא קיבלה הודעה שהיא מפוטרת, אלא מוזמנת לשימוע". בתשובה לשאלה "לקראת פיטורים?", השיב בן-מנחם: "לא, לא לקראת פיטורים", ובהמשך הסביר: "אנחנו רצינו להגיד להם שטרם הפיכתם לעובדים קבועים אנחנו בודקים את האפשרות להמשיך את ההעסקה שלהם או לא להמשיך את ההעסקה שלהם. הפלט הזה של המחשב הוא מקרי, לא כיוונו לגברת מירית הושמנד או למישהו אחר".

ח"כ בר-און העיר כי הושמנד עובדת ברשות השידור, לסירוגין, כבר למעלה מ-20 שנה, ועל כן היא אינה "איזה מישהו חדש שבפלט מקרי צריך לברר לאן פניו". כמו כן הקריא יו"ר הוועדה את לשון מכתבי השימוע וקבע כי מהנוסח עולה כי אלה שימועים לקראת פיטורים ולא לשום מטרה אחרת.

"אתה עורך-דין, אלה הניסוחים שלכם", אמר מנהל קול-ישראל מיקי מירו לח"כ בר-און, "מי שהמציא את כל השפה הזו זה שפת עורכי-דין". לדברי מירו, הוא עצמו דווקא הסביר לעובדים שמבחינתו למלה "שימוע" יש משמעות של "להקשיב, ועם נפש חפצה" לפני שקובעים לכאן או לכאן. "הטעו אותך", אמר מירו ביחס לטענות כאילו המניע לפיטורים הוא פוליטי. "מזינים אותך בשטויות ובשקרים", אמר בן-מנחם.

עוד קודם לכן תיאר יו"ר אגודת העיתונאים בירושלים, עיתונאי קול-ישראל דני זקן, את המצב ברשות השידור מנקודת מבטו. לדבריו, בעוד שבעבר, בתקופת המנכ"ל הקודם מרדכי שקלאר והיו"ר הנוכחי אמיר גילת, מהלך של פיטורים היה נעשה בתיאום עימו, הרי שהמהלך האחרון נעשה בלי להיוועץ עימו ובאופן מפתיע. "גם הטייקונים חסרי הרגישות ביותר לא היו נוהגים כפי שנוהגים כלפי אותם העובדים", אמר.

זקן יצא באופן עקרוני נגד הנוהג לפטר עובדים כדי למנוע מהם לקבל קביעות. "לא ניתן שעיתונאים יהיו עובדי קבלן", הצהיר. "רק בגלל שהם עומדים להגיע לקביעות רוצים לפטר אותם כדי להביא אנשים חדשים". לפי זקן, כמה מהמועמדים לפיטורים הם תחקירנים בתוכניות טלוויזיה, "וכבר התחילו לחפש אחר תחקירנים חדשים", כך שלא מדובר בצמצומים, אלא באי-רצון להעניק זכויות לעובדים.

כמו כן תיאר זקן מסכת של הדחות ומינויים מטעמים לא מקצועיים שהחלו מאז מינויו של מירו למנהל קול-ישראל. בין היתר הזכיר את הדחתו של גיל ליטמן מתפקיד עורך יומני בוקר, את הדחתו של רן בנימיני מתפקיד הגשת יומני צהריים וערב, ואת הדחתה של קרן נויבך מתפקיד מגישת "מבט שני" בטלוויזיה.

לדברי זקן, הוא ניסה לקיים פגישות עם מירו ובן-מנחם, אך לא נענה. מירו הכחיש שזקן ביקש להיפגש עימו, ואילו בן-מנחם אמר: "אנחנו מקיימים פגישות שוטפות עם הוועדים". כשבר-און לחץ לדעת מה באשר לזקן אישית, השיב בן-מנחם: "דני זקן, כבודו במקומו מונח, כשיגיע התור שלו להיפגש, אנחנו ניפגש איתו".

מנכ"ל רשות השידור יוני בן-מנחם, היום בכנסת (צילום: ליאור מזרחי)

מנכ"ל רשות השידור יוני בן-מנחם, היום בכנסת (צילום: ליאור מזרחי)

לאחר שח"כ יצחק הרצוג הציע למנכ"ל רשות השידור ומנהל הרדיו להיענות לזקן ולקבלו לפגישה, הסבירו מנהלי הרשות כי זקן אינו עומד בראש ועד ברשות, אלא בראש אגודת העיתונאים בירושלים. מירו השווה את זקן לעופר עיני, שלא מתערב בנעשה בכל מפעל ומפעל. יו"ר הוועדה, ח"כ בר-און, המליץ לבן-מנחם ומירו בכל זאת לקבל את זקן לפגישה, "גם אם זה מחוץ לסדר הזמנים הרגיל שלך ותורו צריך היה להגיע ב-2014, אני בטוח שתמצא לו איזה משבצת זמן".

באשר לטענה כאילו הדיח מטעמים לא מקצועיים את העיתונאים ליטמן ובנימיני, סירב מנהל קול-ישראל להשמיע את עמדתו. לדבריו, התייחסותו תפגע בפרטיותם של העובדים. "אני קיימתי עם כולם שיחות על הדברים האלה", אמר מירו, "לא שיחה אחת, אלא שתי שיחות ארוכות מאוד ממושכות, באווירה נעימה, באווירה טובה, לא תמיד התוצאות מוצאות חן, והדיאלוג נמשך, לא הפסיק".

ח"כ איתן כבל, לשעבר השר הממונה על ביצוע חוק רשות השידור, אמר כי אין לו תלונות כלפי גילת, בן-מנחם ומירו. לדבריו, "הם בסך-הכל עושי דברם של שולחיהם, כי בסוף-בסוף זה רוח המפקד. לצערם הם עושים את זה רע פשוט. כלומר, האופן שבו הם מתנהלים הוא כל-כך רע שאני בטוח שזה ששלח אותם גם מורט את השערות, אם יש לו, על האופן שבו הם מתנהלים.

"לא האמנתי שאני אגיד את המשפט: געגועי לג'ו. לג'ו בראל", הוסיף כבל. "אני אמרתי לעצמי, כבר לא יכול להיות יותר גרוע, ומסתבר שג'ו יכול לקחת שיעורים. התלמידים עולים על רבם. ואני אומר לכם, בסוף אנחנו נעביר חרם כדי שתיסגרו. אין זכות קיום לרשות השידור כמו שהיא מתנהלת היום".