ארגון העיתונאים החדש הועמד הבוקר בפני מבחן משמעותי ראשון. שלושה עיתונאים בתפקידים בכירים, שעודדו את עובדי האתר ynet להצטרף לארגון, עומדים לפני פיטורים: אראלה גניסלב, העורכת הראשית של דף הבית באתר, מהעובדות הבכירות בו, שנמצאת ב-ynet למן הקמתו לפני תריסר שנים; יהונתן זילבר, עורך ערוץ המחשבים באתר; ותני גולדשטיין, כתב כלכלי בכיר.

המשותף לשלושתם הוא פעילותם בתקופה האחרונה למען ארגון העיתונאים באתר. גניסלב וזילבר זומנו הבוקר לשימוע לפני פיטורים. גולדשטיין, שהודיע לאחרונה על התפטרותו מהאתר וכעבור כמה ימים חזר בו, קיבל הודעה כי החלטתו לחזור בו נדחית. יחד עימם זומן לשימוע גם הכתב בועז פיילר, שבקיץ האחרון, על רקע המחאה החברתית, שוחח עם עמיתיו על הצורך לאגד את העיתונאים באתר.

יון פדר, העורך הראשי של ynet (צילום: דוד ועקנין)

יון פדר, העורך הראשי של ynet (צילום: דוד ועקנין)

כאמור, ברקע הפיטורים נמצאת פעילותם של המפוטרים בעידוד עיתונאי האתר להצטרף לארגון החדש. העיתונאים הסתובבו במערכת באופן גלוי והחתימו עיתונאים על טופסי הצטרפות לארגון. ביום ראשון האחרון הפיץ יהונתן זילבר מייל לעובדי האתר, בכתובות המייל הפרטיות שלהם, ובו עידכן אותם בנוגע לפגישה שנערכה יומיים קודם לכן בין נציגי האתר לעורך-הדין של ארגון העיתונאים, בני כהן, ונציג ההסתדרות.

"אחרי התלבטות לא קצרה החלטנו שכדאי ללכת על זה, שכדאי לעשות את זה כמה שיותר מהר ושחשוב לעשות את זה דווקא כאן, בכלי התקשורת הכי נקרא בארץ", כתב זילבר לעמיתיו וקרא להם להצטרף לארגון.

זילבר הזכיר לעיתונאים כי כיום המעסיק יכול לפטר עיתונאים באופן שרירותי, וטען כי בעזרת התאגדות יוכלו לשנות את המצב. "המטרה שלנו", כתב, "ושל כל מי שקורא את המכתב הזה ורוצה להצטרף ולבנות פה משהו, היא לשכנע אותם שיש להם המון מה להרוויח ומעט ממה לפחד. המטרה שלנו, בקיצור, היא לגייס כמה שיותר מעובדי ynet וכמה שיותר מהר".

בהמשך המכתב הזכיר זילבר כי הוא וגולדשטיין ייפגשו בקרוב עם אנשי ארגון העיתונאים כדי לסכם את פרטי שיתופי הפעולה למען ארגון העיתונאים באתר, פגישה שאכן יצאה אל הפועל. גם שמה של גניסלב הוזכר במייל כאחת המארגנות.

כדי להרגיע את החוששים מפני זעם ההנהלה כתב זילבר: "די מדהים עד כמה החוק יוצא מגדרו כדי להגן על אנשים במצבנו. רק עצם העובדה ששני עובדים משוחחים על האפשרות להצטרף לאיגוד עובדים הופכת את המעסיק שלהם לחשוף ביותר לתביעה במקרה ויפטר אותם או ירע את תנאיהם. בכל מקרה כזה, חובת ההוכחה היא על המעביד, שלא התנכל לעובדים כי הם ניסו להתאגד".

זמן קצר לאחר הפצתו של המכתב, הודיעה הנהלת האתר לעיתונאים האמורים כי הם מיועדים להיות מפוטרים. גילי גוראל, עורכת בדסק החוץ באתר, הוזכרה אף היא במכתב כאחת הפעילות בהתארגנות. גוראל לא שובצה היום במשמרת העבודה, ועל כן לא הגיעה לאתר וממילא לא קיבלה לידיה מכתב זימון לשימוע לפני פיטורים. גם הכתב עומרי אפרים מוזכר במכתב, גם הוא לא נמצא היום במערכת, ואף הוא לא קיבל זימון לשימוע לפני פיטורים.

במכתב שהפיצו הבוקר מנכ"ל ynet אבי בן-טל והעורך הראשי יון פדר בדואר האלקטרוני אל עובדי האתר נטען כי הסיבה לקיצוצים במצבת כוח האדם היא כלכלית. "כפי שמן הסתם כבר נפוצה השמועה", כתבו, "אנחנו נאלצים לבצע הבוקר סדרה מסוימת, נוספת, של שיחות שימוע, לאור כוונתנו לפטר כמה מטובי עמיתינו. המהלך מתבצע במערכת, באגף המסחרי וב-winwin. במידה שההליך אכן יסתיים, במקצתו או ברובו, בהוצאה לפועל של פיטורים, מדובר יהיה בקריעה בבשר החי ממש. ואין זה נוסח לתפארת המליצה אלא ממשי לגמרי, וזאת בהתייחס לשיחות שימוע שהתנהלו עם כמה מן הטובים שבחברינו. סיבת המהלך היא צעדי התייעלות קשים שנכפו עלינו השבוע, בשל האטה דרמטית בשוק הפרסום".

בהמשך המכתב כותבים המנכ"ל והעורך הראשי: "למעשה כל שוק התקשורת נמצא בימים אלה בבעיה חמורה, ומודלים שונים של קיצוצים והתייעלות מונהגים כעת בכל גופי המדיה. אשר לנו, המצב בשוק הפרסום קשה במיוחד, וההשלכותיו כואבות במיוחד. אך אנחנו תקווה שהצעדים היום יאפשרו לנו לשמור על שלמותו והישרדותו של הארגון ושל כולנו. השלב הכואב שנאלצנו לבצע הבוקר הוא שיאו של מהלך ההתייעלות שהתחלנו בו לפני כחודשיים, ואנחנו רוצים לקוות שבזאת עברנו את עיקרו של הגל הקשה ושכעת התייצבנו".

האם הצגת מהלך הפיטורים כקיצוץ רוחבי הנובע מסיבות ניהוליות-כלכליות בלבד הוא תיאור הדברים כהווייתם או ניסיון של הנהלת האתר להסוות פיטורים נקמניים של עובדים המנסים להתאגד? יצוין כי על-פי דבריהם של כמה עובדים בכירים באתר, במחלקה המסחרית של ynet לא נערכו פיטורים במקביל לאלו של ארבעת העיתונאים, אולם ייתכן כמובן כי אלו עוד יקרו. על כל פנים, מהלך הפיטורים הנוכחי מתרחש לאחר שכבר אירע לאחרונה קיצוץ רוחבי באתר.

כמו כן יצוין כי פיטוריה של גניסלב נתפסים בקרב עובדי האתר כמעשה חריג, שנעשה למען יראו וייראו, וכדי להרתיע את העובדים הזוטרים באתר מפני שיתוף פעולה עם ארגון העיתונאים.

ל"ידיעות אחרונות" היסטוריה ארוכה של שבירת התארגנויות עובדים, וכעת נראה שנכתב בה פרק חדש. עבור ארגון העיתונאים זהו עימות חזיתי ראשון שבו הם נדרשים להוכיח את יכולתם לעמוד לצד עיתונאים שפוטרו על רקע פעילותם בו. האופציה הברורה שעומדת בפניהם היא פנייה לבית-הדין לעבודה כדי להשיג צו למניעת הפיטורים ובהמשך החלטה שקובעת כי אלו נעשו בניגוד לדין.

בצהרי היום (14:00) נשלחו מכתבים מטעם עורכי-הדין של הארגון החדש, עו"ד אמיר בשה ואלי כהן, ממשרד בני כהן ושות', אל אתר ynet בדרישה שהפיטורים יבוטלו. "צל קודר מרחף מעל [פיטוריהם] של העיתונאים שעה שמדובר בעובדים שלקחו רק השבוע חלק פעיל כדין בהתארגנות עובדי ידיעות-אינטרנט במסגרת ארגון עובדים – ארגון העיתונאים בישראל", נכתב במכתבים שנשלחו אל העורך הראשי פדר, עם העתק לעופר עיני, יו"ר ההסתדרות החדשה.

"מהתנהלותכם הבוקר", נכתב בהמשך, "עולה כי מבוקש על-ידיכם לגדוע את התארגנות העובדים באיבה, וזאת באמצעות פגיעה ישירה בבטן הרכה של התארגנות העובדים – בעובדים שהם ממחוללי ההתארגנות והרוח החיה מאחוריה, והכל מתוך מטרת-על – להילחם בהתארגנות העובדים באמצעות זימון עובדים לשימועים לקראת פיטורים ושבירת מטה לחמם, ויהי מה: גם אם מדובר בפיטורים ללא עילה אמיתית, גם אם מדובר בעובדים ותיקים ומצוינים, והכל על מנת להקריב אותם ואת פרנסתם במאבק של ההנהלה נגד התארגנות העובדים בחצרה".

עורכי-הדין בשה וכהן כותבים כי המהלך הוא "אמצעי לחץ ואיומים כלפי ציבור העובדים", ועל כן הם מודיעים לפדר, בשם ארגון העובדים, כי "ארגון העיתונאים בישראל–ההסתדרות החדשה רואה בך, כנושא משרה בידיעות-אינטרנט, אחראי באופן אישי לכל נזק שייגרם לעובדים כתוצאה מפעולותיך ובכוונתם לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותם, לרבות תביעה אישית כלפיך בגין הפגיעה הקשה בחופש ההתארגנות, וזאת בסכום הפיצוי המרבי הקבוע בחוק (200,000 שקל לכל מקרה של הפרת החוק)".

אם האתר לא יחזור בו מפיטוריהם של מארגני העיתונאים, הדרך לעימות משפטי פתוחה. "מבחינתנו הפיטורים האלו לא חוקיים", נמסר מארגון העיתונאים עוד קודם לשליחת המכתב. "הם נעשו על רקע התארגנות עובדים, ואנחנו נצא על זה למלחמת עולם". בסיומה של ההודעה לעיתונות מטעם הארגון נכתב כי "ראשי ארגון העיתונאים מקווים שיוכלו לפתור את המחלוקות בהידברות, אולם מבהירים: שערה משערות ראשו של עיתונאי שמתארגן אצלנו לא תיפול. אם יידרש מאבק, אנחנו ערוכים גם לכך!".

במקביל למבחן שניצב בפני הארגון החדש, פיטורי העיתונאים הללו יהיו מבחן גם להסתדרות הכללית, שהעניקה את חסותה לארגון העיתונאים. העומד בראשה, עופר עיני, יידרש לתת תמיכה לעיתונאים במאבקם מול קבוצת התקשורת החזקה במדינה, "ידיעות אחרונות", והעומד בראשה – ארנון (נוני) מוזס.

בתוך כך הודיע ועד עיתונאי "הארץ" כי הוא "תומך ומחזק" את ידי עובדי ynet. הפיטורים, כך ועד "הארץ", הם "צעד כוחני ובלתי ראוי של הנהלת האתר. צעד זה גם אינו חוקי [...] מנהלי האתר מנסים להלך אימים על העובדים: מי שרוצה להתאגד – יפוטר. אסור לעיתונאי ynet להסכים למשוואה הזאת. המסקנה צריכה להיות הפוכה בדיוק: יש רק דרך אחת להילחם בפיטורים בלתי מוצדקים ובהתנכלות לעובדים – התאגדות".

מאתר ynet טרם התקבלה תגובה. בתגובה לידיעה שפורסמה הבוקר ב"דה-מרקר" נמסר: "לצד קיצוצים בכלל גופי התקשורת בישראל, ובהם חדשות 2, ערוץ 10 ו'וואלה', גם אתר ynet עובר תהליך התייעלות שבמסגרתו נעשים בימים אלה מהלכי צמצום נקודתיים בעקבות המצב בשוק הפרסום".