האפשרות שמיליוני יהודים ברחבי העולם יזכו לקבל אזרחות אירופית בגין נשיאת שם משפחה המזוהה עם יהדות ספרד, שדווחה אתמול (9.2.14) בהרחבה בכלי התקשורת בישראל, גרמה לשורה של מערכות עיתונאיות לוותר על בדיקה עיתונאית בסיסית ולהתייחס למסמך שמצאו ברשת כאל פרסום רשמי של ממשלת ספרד.

על-פי הדיווחים, חוק חדש בספרד קובע כי יהודים שיוכיחו כי הם נצר למשפחות שגורשו מהמדינה האירופית בשל יהדותן בשלהי המאה ה-15 יוכלו לקבל אזרחות ספרדית, וזאת כפוף למבחן פשוט, ואפילו פשוט מדי במושגים ביורוקרטיים: כל שיהיה עליהם לעשות הוא להוכיח כי שם משפחתם נכלל ברשימה של 5,220 שמות משפחה המזוהים עם יהדות ספרד.

הפשטנות יוצאת הדופן שבה תואר הליך החקיקה הספרדי (שלמעשה כלל לא הושלם), בצד ההזדמנות לשלוח את הקוראים לברר אם שמם מופיע ברשימה, הציתה את דמיונם של רבים מכלי התקשורת בישראל. ב"ידיעות אחרונות" דווח על ההתפתחות בכפולת האמצע של קונטרס החדשות, תחת הכותרת "החלום הספרדי"; עורכי העיתון הנמכר בישראל הבהירו לקוראיהם כי "הרשויות בספרד פירסמו רשימה ארוכה ומפורטת של השמות", וצירפו תמצית מתוכה.

"תיקון היסטורי", "מעריב", 9.2.14

"תיקון היסטורי", "מעריב", 9.2.14

בעיתון "מעריב", שמיסגר את ההתפתחות כ"תיקון היסטורי" וכ"פיצוי מאוחר על אחד הפרקים האפלים בתולדות ספרד", נכתב כי רשימת השמות (שפורסמה במלואה באתר nrg) היא "הרשימה הרשמית של ממשלת ספרד". באתרי האינטרנט ynet, mako, "וואלה", נענע10 ואחרים, שגם בהם הובאה הרשימה במלואה ובצירוף סופרלטיבים המעידים על מהימנותה, הוצג המסמך ככזה שניתן להסתמך עליו לצורך קבלת אזרחות ספרדית.

אלא שכבר למחרת התברר שלא כך. עדות ראשונית לאופייה הלא רשמי והבלתי מחייב של הרשימה פורסמה הבוקר בבלוג "מד בן" של בן סויסה, שביקש הבהרה מאדם המוזכר בשמו כאחד ממחברי הרשימה. "לא קיימת רשימה רשמית של שמות שפורסמה על-ידי ממשלת ספרד", אמר לסויסה אותו אדם. פנייה לשגרירות ספרד מטעם "העין השביעית" אישררה את הדברים. "אין שום רשימה רשמית, הרשימה הזו לא פורסמה על-ידי הממשלה הספרדית או על-ידי מוסד ספרדי רשמי כלשהו", נמסר מהשגרירות הספרדית בתל-אביב בתשובה לפניית "העין השביעית".

"דרכון ספרדי", שער "ידיעות אחרונות", 9.2.14

"דרכון ספרדי", שער "ידיעות אחרונות", 9.2.14

"מה שפורסם בינתיים לא שווה שום דבר, כיוון שהפרלמנט הספרדי לא חתם על החוק הזה", הוסיף גורם בשגרירות בשיחה עם "העין השביעית". "כשהפרלמנט יחתום על החוק הזה – אז נוכל לדבר. בינתיים אין שום דבר. מי שהמציא את השמות האלה זו הפדרציה של יהדות ספרד, ולא הממשל הספרדי. המסמך הזה הוא לא מסמך רשמי של ממשלת ספרד, והוא למעשה לא מייצג כלום".

למעשה, כדי לקבל מושג מדויק באשר לטיבה של הרשימה היה די לעיין בהקדמה קצרה בשפה הספרדית המופיעה בראשה, ולפיה מדובר במסמך שתכליתו קיבוץ של שמות משפחה המזוהים עם צאצאי יהדות ספרד. בשום מקום בהקדמה לא נכתב כי מדובר במסמך רשמי של ממשלת ספרד או בכזה שיש כוונה להופכו לרשמי, ואף מובהר כי מחבר הרשימה הוא פעיל בקהילה היהודית בברצלונה, שאיגד כמה רשימות שמצא באתרי אינטרנט של הקהילה. כל שהיה על כלי התקשורת לעשות הוא לתרגם את ההקדמה הקצרה ולקבל מושג בנוגע למשמעותו של המסמך שעליו ביססו את דיווחיהם המפליגים.