עיתון "הארץ" יערוך בקרוב "כנס שלום" שנועד לקדם את פתרון שתי המדינות לסכסוך הישראלי-פלסטיני. הכנס אמור להתקיים בתל-אביב בתוך כמה שבועות, לאחר שמזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי יגיש את הצעתו לפתרון הסכסוך ולפני שישראל תמסור את תשובתה, וזאת במטרה לדון בהצעה האמריקאית ולהשפיע על הממשלה. כותרת הכנס המתוכננת היא "בחר בשלום. העם מאחוריך", ובמהלכו אמורים מומחים ומדינאים בכירים לדון בחשיבות פתרון הסכסוך ובמחיר שמשלמת ישראל על העדרו.

בתפקיד מנכ"ל הכנס משמש העיתונאי עקיבא אלדר, שבמשך שנים ארוכות כתב ל"הארץ" על הסכסוך. בשיחה עם "העין השביעית" מסביר אלדר כי ארגון הכנס עדיין בשלביו הראשונים, ולו בשל העובדה כי לא ידוע מתי בדיוק יגיש קרי לישראל ולפלסטינים את הצעתו.

להבדיל מכנסים אחרים שמארגן העיתון, הנהנים מחסות של רשות מקומית או משרד ממשלתי, אלדר מסופק אם "כנס השלום" יצדיק את עצמו מן הבחינה הכלכלית. "הנוכחות של 'הארץ' יכולה בטווח הארוך לקדם את המותג, אם באמת יגיעו לכנס נשיאים וראשי מדינות כפי שאנחנו מקווים, אבל אנחנו לא מצפים להרוויח", הוא אומר.

עקיבא אלדר בראיון לאל-ג'זירה על אודות יוזמת קרי, 6.11.13 (צילום מסך)

עקיבא אלדר בראיון לאל-ג'זירה על אודות יוזמת קרי, 6.11.13 (צילום מסך)

כדי להצליח בכל זאת להפיק כנס בקנה-מידה בינלאומי, פנה "הארץ" בשבועות האחרונים לכמה גורמים בחיפוש אחר תרומות. נכון לעכשיו הסכים מרכז תמי שטינמץ למחקרי שלום שבאוניברסיטת תל-אביב להשתתף במימון האירוע. העיתון מנהל משא-ומתן עם גורמים נוספים, ובהם מכוני מחקר אמריקאיים. בפניותיו לתורמים ושותפים פוטנציאליים מצהיר "הארץ" כי יעמיד לרשותם את מחלקות המודעות של העיתון והאתר, בעברית ובאנגלית. עוד מתוכנן לצאת מוסף מיוחד של העיתון, שיחולק לבאי הכנס ולמנויי "הארץ".

"אני הייתי מהוגי הרעיון שבכנס עצמו יחולק מוסף מיוחד", אומר אלדר, "שבו יהיו מאמרים על יוזמות אזוריות ופירות השלום. אנחנו מתכננים להוסיף מעבר למישור הבילטרלי, הישראלי-פלסטיני, גם נדבכים אחרים לדיון. אנחנו מקווים לתת בכנס, במישרין או באמצעות וידיאו, ביטוי לליגה-הערבית למשל".

"הארץ" מבטיח לקדם את הכנס מעל עמודיו. האם אין חשש שיופיעו בעיתון כתבות על התורמים לכנס בלי שהקורא יידע על הקשר המסחרי בין הגוף לעיתון?

"הכוונה היא שונה. אם אנשי הסכם ז'נבה לדוגמה ירצו לקדם את היוזמה שלהם, הם יוכלו לפרסם מאמר במוסף שיחולק לבאי הכנס, אבל ייאמר שם שהמאמר מתפרסם מטעמם והוא יתפרסם כמודעה. יהיה גילוי נאות לגבי כל תרומה".

לפני מעט יותר משנה פרש אלדר מ"הארץ", ומאז הוא כותב עבור המגזין "אל-מוניטור". לדבריו, החיבור שלו לכנס בעיתון שבו הועסק בעבר היה טבעי. ב"הארץ" רצו להיעזר בנסיונו ובקשריו, וב"אל-מוניטור" בירכו על המהלך.

"יש כנסים שלגביהם אין שאלות", מוסיף אלדר. "אם 'הארץ' היה עושה למשל כנס על איכות הסביבה ומביא עמותות שתומכות באוויר נקי, אף אחד לא היה שואל שאלות. רק שכשמדברים על שלום עולות תהיות".

מו"ל "הארץ" עמוס שוקן מסר בתגובה: "בין הקווים המתווים את זהותו של 'הארץ' נאמר גם ש'הארץ' יתמוך במאמצים לשלום עם שכניה הערבים של ישראל. הכנס המתוכנן אינו שונה ממה שהעיתון עושה מעל דפיו כל השנים, זולת שזה נעשה במדיום אחר. הוא גם לא שונה מכנסים אחרים שעשינו, כמו 'דה-מרקר 2020', למשל".