כל "פרסום ראשון" ב-one, במיוחד אם חתומה עליו אופירה אסייג, נתפס כחשוד עוד לפני שהעין קולטת מה עומד מאחורי הפס האדום והשחצני. הרבה לפני השאלה מה התוקף החדשותי של המידע שמתחת לחותמת "בלעדי", הראש תוהה מאיפה היא השיגה את הסיפור, למה הגיע דווקא אליה, מה האינטרס שמאחוריו. ברוב המקרים האינטואיציה החשדנית אינה מכזיבה, וכך גם הפעם.

הידיעה התפרסמה ביום ראשון השבוע. "יש רוכש להפועל תל-אביב – מוטי מקסימוב", הכריז one בשעת לילה. פרסום ראשון מאת אופירה אסייג, שגרר אחריו מיד את כל האתרים ולמחרת את העיתונים. הידיעה אומתה על-ידי עיתונאים בשיחה עם משה תאומים, אחד מראשי הקבוצה. תאומים אישר כי נפגש עם מקסימוב והתרשם מכוונותיו. בעוד שאצל היתר דווח על פגישה עם איש עסקים שמתעניין ברכישת הקבוצה, אצל אסייג זכה המהלך הבוסרי לשדרוג ניכר. המלים "יש רוכש להפועל תל-אביב" מבשרות על עסקה שלמעשה נסגרה. העובדה שבהמשך צוין כי מקסימוב הבטיח תשובה עד סוף-השבוע לא בילבלה את הכותבת בדרכה לבלבל את הקוראים.

ביומיים הבאים המשיכה אסייג להלהיט את הסיפור הבלעדי שלה. היא הביאה ציטוט של מקסימוב – "נכנסתי במטרה לקנות, לא לפטפט". באותה ידיעה נכתב בשם אחד ממקורביו כי אם מקסימוב נפגש עם תאומים באופן רשמי, סימן שהוא רציני. ביום שלישי פירסמה אסייג "בלעדי" נוסף – חיים רמון, מבעלי הקבוצה, ייפגש עם מקסימוב ביום חמישי. בהמשך הובא מידע חיוני ולפיו הרוכש המיועד בילה ערב קודם בפאב ולחץ את ידו של שחקן הקבוצה שהיה שם. לא חלפו כמה שעות והסיפור נפח את נשמתו עם הכותרת המגוחכת "מקסימוב מפציץ: לא ארכוש את הפועל תל-אביב".

one – גלגולה של ידיעה: מקסימוב רוכש, מקסימוב נפגש, מקסימוב מפציץ

one – גלגולה של ידיעה: מקסימוב רוכש, מקסימוב נפגש, מקסימוב מפציץ

את הפתרון לחידת מקורותיה של אסייג סיפק ביום שני משה פרימו ב"יציע העיתונות" בערוץ הספורט. פרימו גילה כי מקסימוב הגיע לפגישה עם תאומים יחד עם שלומי מלדיני, בעל חנות אופנה, ועם סמי ליצ'י, מנהל המכירות של one. מלדיני הוא ידיד קרוב של אסייג, שמספקת לו עיתונות מפרגנת במדור הרכילות בתמורה לצילומי כדורגלנים המודדים אצלו בגדים. מלדיני גם מככב באתר הרכילות בשלל תצלומים ואייטמים, שהפכו אותו ב-one למושא סיקור מן השורה. חיפוש בגוגל אחר השמות "שלומי מלדיני" ו""one יוביל ל-100 תוצאות ב"גליצ'ים". אגב, אחת התמונות של מקסימוב שפורסמה השבוע ב-one צולמה בחנות הבגדים.

ליצ'י הוא האיש שנמצא עם הפועל תל-אביב בקשר עסקי ופרסומי מטעם one. על-פי הידוע, הוא זה שתיווך בין תאומים למקסימוב ואירגן את הפגישה ביניהם. ליצ'י סירב השבוע להגיב לפניית "העין השביעית".

בשלושת הימים שבהם החזיקה הידיעה מעמד, אפשר היה להיתקל, בין היתר, בתגובת נגד של ערוץ הספורט, שכמו באה לחבל במאמצי one להכתרתו של מקסימוב לבעלי הקבוצה. בידיעה שפורסמה באתר הערוץ סופר כי אחיו של מקסימוב כלוא בארה"ב בגלל הונאה ועוקץ. "אתר ערוץ הספורט חשף בפני האדומים", התגאתה כותרת המשנה. אגב, על הידיעה חתומה שירי אלג'ם, עד לפני כמה חודשים כתבת one, שחצתה את הכביש.

הסקופ שאך נולד מיד נקבר. אחרי שהתברר כיצד התפתח, מי המעורבים שבחשו בו ובאיזו מהירות נפח את נשמתו, הוא התגלה כאחד הפיאסקואים המרהיבים של תקשורת הספורט בזמן האחרון. היטיב להגדיר זאת נדב צנציפר מ"ידיעות אחרונות", שסיכם ברדיו 103: "פרסום ראשון – מקסימוב קנה חולצה בחנות של מלדיני". בדבריו כיוון גם לאופירה אסייג, שנעזרה במעורבותו של איש one שנכח בפגישה כמקור לידיעה הבלעדית.

"המיליארדר מוטי מקסימוב במגעים לרכישת הפועל ת"א", שער ספורט "ידיעות אחרונות", 16.12.13

"המיליארדר מוטי מקסימוב במגעים לרכישת הפועל ת"א", שער ספורט "ידיעות אחרונות", 16.12.13

אלא שגם צנציפר ועיתונו לא יוצאים נקיים. צנציפר אמר ברדיו שמהרגע הראשון היה ברור שמהסיפור הזה לא ייצא דבר. אם כך, איך זה שבספורט "ידיעות" התפתו למחרת למרוח כותרת בסוגיית מקסימוב על כל חלקו העליון של השער?

העובדה שבפגישה של איש עסקים שמתעניין ברכישת קבוצה נוכחים מטעמו איש מכירות מאתר תקשורת ודמות שולית מעולם הספורט-אלגנט מלמדת גם על טיבו של הכדורגל בארץ. במיוחד על תקשורת הלהוטה לייצר עניין גדול מכל פיפס. וכשאייטם גרוטסקי והזוי מסתובב בשטח, הכי טבעי בעולם ש-one יהיה הראשון לעוט עליו. לא פחות מגוחך יצאו עוד כמה כלי תקשורת שהזדנבו אחרי הידיעה הזו רק מהפחד שהלופט-גשעפט הזה עוד יתממש.

אופירה אסייג, עורכת התוכן באתר one, בראיון לתוכנית חדשות בידור בערוץ 10 (צילום מסך)

אופירה אסייג, עורכת התוכן באתר one, בראיון לתוכנית חדשות בידור בערוץ 10 (צילום מסך)

מידיעה לידיעה דומה שהולך ופוחת הטעם בחשיפת האמצעים האנטי-עיתונאיים שנוקט one על גבו ואמונו של הקורא. למעשה כל קורא עם מינימום ערנות יכול לפטור את האתר מהחובה העקומה מלכתחילה של הגילוי הנאות: הלכלוך מרוח לעין כל. החל מהיד העורכת, שלא מהססת לנפח ידיעה לכותרת חלולה ("יש רוכש"), דרך העצמה חסרת פרופורציה של מהלך גולמי לאירוע חדשותי בר-תוקף, עבור ביד-רוחצת-יד המתנוססת באין מכלים כמעט בכל גליץ', וכלה במעורבות ישירה של האתר במהלכים העסקיים של מסוקריו.

אופירה אסייג, ואת זה יודע כל מי שעיניו בראשו, מתייחסת לאתר שבניהולה כאל מכשיר עסקי ופרטי לכל דבר. "פרסום ראשון" הוא במקרה שלה בסך-הכל תחליף מכובס בקושי ל"רק היום בזול". העיתונות, במקרה של one, היא בעיקר מפעל להלבנת אינטרסים אחרים. כשאסייג מנחה ערב תורמים של בית"ר ירושלים, צפו שהידיעה על פיטורי מאמן הקבוצה תגיע אליה לפני כולם. כשידיעה ראשית בחתימתה פוגעת באבי לוזון מפני שהוציא מכרז מהיר לשידורי ליגת-העל, זה בעיקר מפני שהדבר מחבל בעסקים של ערוץ הטלוויזיה one. העובדה שהמפעל הזה ממשיך להטיל את פרסומיו מן המקפצה ראויה ליותר מקריאת ביטול: במים המזוהמים הללו שוחים כולנו.

בקטנה

אירוע מוזר באתר "הארץ": במדור הספורט בעיתון פורסם ביום שלישי טור של אורי משגב על הדרבי התל-אביבי, ובו נכתב על ערן זהבי ממכבי תל-אביב: "שחקן גדול, איש קטן". אלא שבאתר "הארץ" הופיע המשפט "שחקן גדול, חרא קטן". על המשפט הזה התבססה ההפניה בדף הבית של האתר, שבה נכתב: "פרשנות – ערן זהבי שחקן גדול, חרא קטן". לאחר כמה תגובות זועמות תוקן הטקסט ל"איש קטן". אייל גיל, עורך ספורט "הארץ", הגיב: "בטעות עלתה לאתר הגרסה הלא ערוכה של הטור, שבה אכן היה כתוב 'חרא קטן', בניגוד לגרסה שפורסמה בעיתון. כשעלינו על זה, תיקנו".

לתגובות: yegerm9@walla.co.il