"70% מהציבור תומכים בשוויון זכויות מלא לזוגות גאים; הח"כים מסתייגים", הודיעה כותרת שנדפסה שלשום (15.12.13) על חלקו העליון של שער "הארץ". הכותרת חיברה את ממצאיהן של שתי בדיקות שנערכו מטעם העיתון: האחת, סקר דעת קהל שערכה חברת דיאלוג בקרב מדגם מייצג של הציבור הישראלי; האחרת, משאל בקרב חברי-הכנסת המכהנים, שביצע הכתב הפרלמנטרי יהונתן ליס בסיועם של הכתבים ירדן סקופ ויאיר אטינגר.

"הציבור תומך בגאווה, הכנסת עוד מתביישת", קבעה הכותרת שהוצמדה לדיווח על תוצאותיהן של שתי הבדיקות. אלא שעיון בטבלה ששובצה בדיווח מעלה כי לפחות בעניינם של נבחרי הציבור, ייתכן שעוד מוקדם לחרוץ מסקנות: 77 מבין 120 חברי-הכנסת סומנו ככאלה ש"לא השיבו או שסירבו במפורש להשתתף" במשאל. מבין הח"כים שבחרו לקחת חלק במשאל, שבמסגרתו נדרשו לענות על השאלה "האם אתה תומך בשוויון זכויות מלא לקהילת הלהט"ב, כולל הכרה רשמית בזוגות חד-מיניים?", ניכר רוב ברור של 39 כנגד ארבעה למשיבים בחיוב.

חברי-כנסת משתתפים בישיבה מיוחדת שעניינה תמיכה בהומואים ובלסביות. הכנסת, 3.6.13 (צילום: מרים אלסטר)

חברי-כנסת משתתפים בישיבה מיוחדת שעניינה תמיכה בהומואים ובלסביות. הכנסת, 3.6.13 (צילום: מרים אלסטר)

קוראי "הארץ" שהתעמקו בטבלה היו יכולים לקבל את הרושם שרוב חברי-הכנסת חוששים להשמיע את עמדתם בסוגיה. עם זאת, מעיון ברשימת הח"כים שלא מסרו תשובה עולה כי רבים מהם (למשל חברי הסיעות החרדיות) לא חששו בעבר להצהיר כי הם מתנגדים להכרה ממלכתית כלשהי בזוגיותם של אנשים עם נטיות מיניות לא-הטרוסקסואליות ולהצביע בהתאם בכנסת.

בדומה, חברי-כנסת שהצהירו בעבר על תמיכה ביוזמות להט"ביות ופעלו לקידומן, אך לא מסרו תשובה ל"הארץ", סומנו ככאלה שנמנעו מלהשיב (בטור שהתפרסם שלשום באתר "הארץ" כתב ליס כי מדובר בבחירה עריכתית).

בין חברי-הכנסת הללו ניתן למנות את חנא סוייד, בנימין בן-אליעזר, עפר שלח, לימור לבנת ויעל גרמן. ח"כ שלח, יו"ר השדולה הגאה בכנסת, הוא מגיש ההצעה לתיקון "חוק הפרשנות", המבקשת לאסור על אפליה מחמת נטייה מינית; לבנת וגרמן חתומות על ערר שהוגש בעקבות פסילת הצעתו של שלח בוועדת השרים לענייני חקיקה, אשר הביא שלשום לדיון מחודש בהצעה – דיון שמועד קיומו קשור, כפי הנראה, למועד פרסום תוצאות המשאל של "הארץ".

טבלת הח"כים כפי שהתפרסמה במהדורה המודפסת של "הארץ" (חברי-הכנסת המסומנים באדום "לא השיבו או שסירבו במפורש להשתתף")

טבלת הח"כים כפי שהתפרסמה במהדורה המודפסת של "הארץ" (חברי-הכנסת המסומנים באדום "לא השיבו או שסירבו במפורש להשתתף")

כיצד קרה שהתומכים המובהקים הללו בהצעת החוק למניעת אפליה על רקע נטייה מינית סומנו ככאלה שנמנעו מלהשתתף במשאל של "הארץ"? תשובה אפשרית לשאלה סיפקה מעיין שריג, דוברת שר התחבורה ישראל כץ, בדיון שנערך בדף של משתמש פייסבוק שהעלה את הסוגיה לדיון.

"אגלה לכם איך התנהל הסקר המדהים הזה", כתבה שריג ברשת החברתית. "ביום שבת בשעה 20:00 בערב הגיע סמס ממספר לא מזוהה: 'היי, אשמח לתשובה לצורך משאל ח"כים: האם השר כן תומך בשוויון זכויות מלא לחד-מיניים הכולל הכרה רשמית בזוגיותם'. בלי מי, מה, מו. כמובן שמעבר לסמס המרהיב הזה לא הגיע כלום". בתגובת "הארץ" לפניית "העין השביעית" נמסר כי קרוב ל-50 חברי-כנסת התבקשו למסור את תשובתם לאחר כניסת השבת.

עוד אדם שהביע מורת רוח מאופן ביצוע המשאל הוא ח"כ אראל מרגלית, שהתבקש על-ידי גולשי עמוד הפייסבוק שלו להתייחס לאופן שבו הוצג ב"הארץ". בעדכון שפירסם כתגובה לשאלות הגולשים ייחס ח"כ מרגלית את העדר תשובתו לכך שהחשמל בביתו שבירושלים היה מנותק למשך יומיים בשל פגעי מזג האוויר.

"ביומיים האלה הייתי די מנותק מהחיים", כתב ח"כ מרגלית. "מסתבר שבמהלך הניתוק התקשר אלי עיתונאי (שאני דווקא מעריך) כדי לברר אם אני בעד זכויות שוות לחברי הקהילה הגאה. אבל אצלנו היה שלג של חצי מטר ולא היה חשמל והנייד שבק חיים, אז כתבו שלא השבתי".

"הארץ": המשאל נערך באופן מקיף ופרטני

מ"הארץ" נמסר בתגובה: "משאל 'הארץ' בסוגיית התמיכה הפרלמנטרית בקהילה הגאה נועד לענות על השאלה המפורשת 'האם את/ה תומכ/ת בהכרה רשמית ובשוויון מלא לזוגות חד-מיניים'. הכוונה היתה להפריד בין התמיכה הציבורית שרוב הח"כים מרבים לנופף בה בפומבי – לבין התמיכה בחקיקה ובהכרה רשמית בפועל. התוצאה היתה שרבים מהם בחרו באופן מודע שלא להתחייב לתשובה חד-משמעית. את תמונת המצב הזו רצינו להביא גם לידיעת הציבור.

"המשאל עצמו נערך באופן מקיף ופרטני מיום חמישי ועד מוצאי שבת על-ידי הכתב הפוליטי יהונתן ליס, זאת למעט הפסקה קלה מיום שישי אחר-הצהריים עד שבת בבוקר, בשל נזקי הסופה בבית הכתב. יצרנו קשר אישי עם כל אחת ואחד מחברי-הכנסת (למעט פואד בן-אליעזר, עקב תקלה נקודתית). עם יותר מ-70 מהם נוצר הקשר עוד לפני שעת כניסת השבת.

חברי-כנסת משתתפים בישיבת תמיכה בהומואים ובלסביות, לאחר התבטאות פוגענית בעניינם של חברת-הכנסת דאז אנסטסיה מיכאלי, 27.6.12 (צילום: מרים אלסטר)

חברי-כנסת משתתפים בישיבת תמיכה בהומואים ובלסביות, לאחר התבטאות פוגענית בעניינם של חברת-הכנסת דאז אנסטסיה מיכאלי, 27.6.12 (צילום: מרים אלסטר)

"הפניות בוצעו באמצעות שיחת טלפון, סמס או פנייה ישירה לדובר/ת. רבים מהח"כים קיבלו הרבה יותר מפנייה אחת מטעמנו (למשל, אך לא רק: לבנת, שלח, יחימוביץ', תמנו-שטה, יעלון, ארדן, לוין ועוד). רובם ביקשו באופן אקטיבי שלא להגיב, אחרים לא ענו לשאלה באופן פסיבי, אף שהובאה במפורש לידיעתם ווידאנו שקיבלו אותה.

"ח"כ כץ אכן היה בין האחרונים שאליהם פנינו, ביום שבת בשעה 20:03. וידאנו כי הפנייה אכן הגיעה ליעדה. ניתנה לו שהות לענות עליה עד השעה 0:00 – זמן סביר לכל הדעות לשאלה שהתשובה אליה היא כן/לא/מסרב להגיב, בנושא כל-כך מרכזי ושכיח בשיח הציבורי בישראל (ח"כ תמנו-שטה חזרה אלינו למשל בחצות בלילה, ועוד הספקנו בשמחה להכניס את עמדתה). אל ח"כ מרגלית פנינו עוד ביום שישי.

"באשר לסוגיית ההזדהות, הכתב איזכר מפורשות כי מדובר במשאל המיועד לפרסום ב'הארץ'. את שמו המלא לא ציין אך ורק בשיחות עם אנשים שהוא מכיר באופן אישי ושוטף".