הסערה שעוררה הימנעות מלקיחת תרומת דם מח"כ פנינה תמנו-שטה ביום רביעי בצהריים בכנסת, שפורסמה בלעדית ב-ynet, הצליחה לעקוף בשעות הערב בדף הבית של האתר את סערת מזג האוויר שהשתוללה באותן שעות.

מי שנקלע לדף הבית פגש את תווית ה"בלעדי" הבלתי נמנעת וכותרת משנה מעוררת גיחוך: "בכל קצוות המערכת הפוליטית", התלהבו העורכים, "הביעו זעזוע בגלל הפרסום ב-ynet". בדף הכתבה הנוסח היה אמנם שונה ומקובל ("סערה וזעזוע בכל קצות המערכת הפוליטית בעקבות הפרסום ב-ynet"), אך בין אם בגלל ובין אם בעקבות, לא הפרסום הוא סיבת הזעזוע. המערכת הפוליטית הזדעזעה מאפלייתה הגסה של עמיתה לספסלי המליאה.

"כל תרומות הדם של עולי אתיופיה – מושמדות", "מעריב", 24.1.96 (צילום: ויקיפדיה)

"כל תרומות הדם של עולי אתיופיה – מושמדות", "מעריב", 24.1.96 (צילום: ויקיפדיה)

אבל גם את הזעזוע הזה צריך לקחת בעירבון מוגבל. רונאל פישר חשף כבר ב-1996 ב"מעריב" את העובדה שמנות דם שתורמים יוצאי אתיופיה מושמדות, ועוד בסתר, מאחורי גבו של משרד הבריאות. כמה מן המזדעזעים היום, ובהם בנימין נתניהו, היו גם אז חברי-כנסת. עמדו לרשותם 17 שנה כדי לשנות את המדיניות המפלה והפוגעת. אבל זה, כנראה, לא היה מכניס אותם לעיתון.

בכתבה המבקשת להאדיר את ההישג העיתונאי של הכתבת מורן אזולאי זוכים לאזכור וציטוט 18 חברי-כנסת, כולל ראש הממשלה. קשה להיזכר בנושא אחר הקשור ביוצאי אתיופיה, באפליה ובגזענות ש-ynet רץ בשבילו לכל-כך הרבה ח"כים וציטט אותם כל-כך בנדיבות. כי מה זה שינוי מדיניות, הכרוך בעבודה "אפורה" במסדרונות הכנסת, לעומת ידיעה בלעדית?

ולסיום צימוק: "נבקש להבין", מצוטטת ח"כ מירי רגב בכתבה, "כיצד קורה דבר כזה שבמדינת ישראל של 2013 יש הבדל בין דם לדם...". מצחיקה רגב, הרי מעצמה היא צריכה לבקש את ההסבר לזה.