אין מתנות חינם, במיוחד אם אתה גוף עסקי שקוראים לו צ'רלטון. ההחלטה של החברה לפתוח השבוע את ערוציה לצפייה בחינם בשני המשחקים של הקבוצות הישראליות באירופה היא מפתיעה, ובעיקר מסקרנת באשר למניעיה.

אוטומטית, אפשר להסביר את המהלך בלחץ הציבורי בשבועות האחרונים מצד אוהדים רבים, שפנו אל שרי התקשורת והספורט. ב-one נכתב השבוע כי מי שהוביל את המהלך לשידור חינם היה שר התקשורת גלעד ארדן, שניצל את קשריו הטובים עם אנשי צ'רלטון. אלא שבצ'רלטון התעקשו בתגובה שאין קשר ללחץ וכי המחווה נעשתה במסגרת שירות למען צופי יס, שהורחב גם ללקוחות הוט.

אפשר היה להמליץ למנהלי צ'רלטון שיקדימו תרופה למכה ומדי פעם יפתחו את ערוציהם לקהל הרחב, במיוחד כשמדובר באירוע רגיש כמו משחקי קבוצות ישראליות באירופה. כך יחסכו עליהום ציבורי שמתעורר מדי זמן ועלול להיגרר אל ועדת הכלכלה בגלל איזו יוזמה של ח"כ נמרץ. מחוות כאלה יכולות גם להיות סוכרייה מפתה לצופים שאינם מחוברים.

אלא שטוב לב ומחוות אינם נכללים בלקסיקון של צ'רלטון. היוזמה של ארדן קצרה תשואות בטווח המיידי, אבל אם הבעלים של צ'רלטון, אלי עזור, יבקש ממנו בעתיד תמורה בעד המחווה, הצופים עלולים לגלות שיצא שכרם בהפסדם.

תזמון זה עניין של טיימינג

ערב הספורט של ערוץ 1 ניצל ביום שני בעור שיניו. משחק הכדורסל בין מכבי תל-אביב למכבי חיפה, ששודר לפני המשחק הטעון בטדי, בין בית"ר ירושלים לבין הפועל תל-אביב, כמעט שנכנס להארכה. שתי שניות לסיום החטיא שחקן של חיפה קליעה נוחה, ואנחת הרווחה של אנשי רוממה נשמעה מזליג רבינוביץ', האיש שיזם וקידם את רכישת זכויות המשחק המרכזי מאיגוד הכדורסל, גיסו מאיר בר, מנהל מחלקת הספורט, ועד לשדרים אורי לוי ויורם ארבל. "היינו קצת בפאניקה בגלל הכדורסל", גילה בהמשך ארבל לצופים.

הארכה במשחק הכדורסל היתה משבשת את הלו"ז הצפוף ואף גורמת לדחיית המשחק בטדי. ערוץ 1 אמנם הקדים את פתיחת משחק הכדורסל ברבע שעה, כלקח מהשבוע הקודם, אז התארך המשחק בכ-25 דקות, אבל זה עדיין לא מספיק כדי לייצר מרווח ביטחון. אורי לוי, ששידר את הכדורסל, נשמע לא פעם לחוץ מעוד פסק זמן או עצירה לא מתוכננת. בסופו של דבר עבר השידור לטדי בשעה 20:52, איחור של שבע דקות מהתכנון המקורי.

אורי לוי והפרשן גור שלף ב"ערב הספורט של ישראל" בערוץ 1, 21.10.13

אורי לוי והפרשן גור שלף ב"ערב הספורט של ישראל" בערוץ 1, 21.10.13

המשמעות של הקדמת המשחק המרכזי בכדורסל לשעה 18:45 באה לידי ביטוי ביציעים ריקים, כפי שהיה ניתן לראות בדקות שקדמו לפתיחתו. זוהי פגיעה באוהדים שרוצים להגיע לאולמות ויתקשו בכך בגלל עבודתם. את מינהלת ליגת הכדורסל, מן הסתם, זה לא מעניין. העיקר שהרוויחה כשלושה מיליון שקל יותר לעומת העונה שעברה, בזכות המהלך שבו ערוץ 1 הפתיע את כולם, במיוחד את ערוץ הספורט, ורכש את הזכויות.

בלי להיכנס לאיכויות של שדרים ופרשנים, בלי להתווכח על רמת הכיסוי ובלי להיכנס לפולמוס אם ראוי שהערוץ הציבורי יפקיע ערב שלם לכדורסל וכדורגל – "ערב הספורט של ישראל" עבר השבוע בצורה טובה. הצופים קיבלו שני משחקים מרתקים בזה אחר זה והרייטינג אמר את דברו (כ-5% לכדורסל, כ-14% לכדורגל). יותר משערב כזה יחזיר את הצבע לפניו החיוורות של הרייטינג בערוץ 1, זהו ניסיון מעניין ונועז ליצור אלטרנטיבה ספורטיבית בעידן של ערוצים בתשלום.

אין שומר בשער

לפני כשבועיים התפרסמה באתר one ידיעה שעסקה במראה החדש שיקבל איצטדיון בלומפילד, אבל באותה נשימה קידמה את האינטרסים הפוליטיים של מפלגת רוב-העיר בתל-אביב. בטור שפורסם כאן נחשף כי ה"עיתונאית" שהיתה חתומה על הידיעה, דניאלה סמרי, מדורגת במקום ה-15 ברשימת רוב-העיר. יועץ התקשורת יובל לידור שיגר תלונה בעניין לניצן חן, ראש לשכת העיתונות הממשלתית. חן, בתגובה, אמר השבוע לאתר "אייס" שהפרסום אכן לוקה בפגמים אתיים, אבל הוא אינו יכול לפעול נגד סמרי מפני שהיא אינה מחזיקה בתעודת עיתונאי ממשלתית.

דניאלה סמרי, מגישת החדשות של ערוץ one (מימין), לצד שלט של סיעת רוב-העיר (צילום מסך: דף הפייסבוק של סמרי)

דניאלה סמרי, מגישת החדשות של ערוץ one (מימין), לצד שלט של סיעת רוב-העיר (צילום מסך: דף הפייסבוק של סמרי)

סמרי היא האחרונה בשרשרת האשמים בפרסום המביש הזה. ככל פעיל פוליטי לפני תקופת בחירות, היא השתמשה בקשריה, ובמקרה הזה במקום עבודתה, כדי לקדם אג'נדה שהיא מאמינה בה. עד כדי כך מטושטשת הזהות העיתונאית שלה, שטרחה וציינה כמה פעמים שה"ידיעה" שמתפרסמת בשמה היא "בלעדית", כשהיא מבליטה בלי משים את הנסיבות האמיתיות ל"בלעדיות" הזאת. במובן הזה אין כל הבדל בין סמרי לאלון סולר, מראשי מפלגת רוב-העיר, או כל יחצן נמרץ אחר: הז'רגון העיתונאי הוא רק כלי לקידום ענייניו.

מי שנושאים באחריות למצע-המתחזה-לידיעה הם אתר one ועורכיו, אופירה אסייג, מנהלת התוכן, וגידי ליפקין, העורך בפועל. אם יש להם מחויבות כלשהי לאתיקה ולהגינות עיתונאית, הם היו צריכים לפסול את הידיעה שהעבירה סמרי ולטפל ב"סקופ" בכלים עיתונאיים – משמע להתייחס אליו כאל חומר גלם ולהעביר אותו לטיפולו של כתב אחר, לפחות כזה שאינו פעיל מפלגה בתחפושת של עיתונאי. תחת זאת הם בחרו לפרסם מודעת קידום בחירות מלוקקת המתחזה לידיעה, ועוד להציב אותה ככותרת ראשית.

אם יש מי שצריך לפסול את חברותם באגודת עיתונאים כלשהי, או למנוע מהם לשאת תעודת לע"מ, הם השניים האלו.

התיקונים

איצטדיון הכדורגל המיושן בפתח-תקווה, שזכה לכינוי "האורווה", הוא כבר מזמן אתר בנייה. קבוצות העיר עברו לאיצטדיון חדש ונוצץ, אבל ב"וואלה" במוצ"ש (19.10.13) נשארו תקועים בעבר.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il