אורי תובל, המרכז המקצועי החדש של אגודת העיתונאים בתל-אביב, פנה לאחרונה לאנשי ועד העיתונאים של "גלובס" בניסיון לשכנע אותם לעבור מארגון העיתונאים לאגודת העיתונאים, זאת בשעה שהוועד מנהל משא-ומתן על הסכם קיבוצי עם הנהלת העיתון. כך עולה מתגובה שהגיש הארגון לבית-הדין הארצי לעבודה בירושלים, במסגרת הסכסוך בינו לבין האגודה על זכות היציגות ב"ידיעות אחרונות".

בעוד שאגודת העיתונאים בתל-אביב טוענת כי הארגון מבקש "לרשת אותה בחייה" ב"ידיעות אחרונות", הארגון טוען כי האגודה פועלת באופן דומה וחמור בהרבה ב"גלובס". לתגובה, שהוגשה על-ידי עורכי-הדין מורן סבוראי, אמיר בשה וענת גוטמן-מרום, צורף מכתב ששיגר תובל אל חברי ועד העיתונאים ב"גלובס", ימים אחדים לאחר שדווח באתר זה על חילוקי הדעות בין הוועד להנהלה.

להורדת הקובץ (PDF, 308KB)

במכתבו לחברי הוועד מציג את עצמו תובל וכותב: "אתמול עמדתי כמה שעות בפתח מערכת 'גלובס' ומסרתי מכתב מטעם האגודה לעיתונאים. לאור התגובות החיוביות, המתעניינות ואף המעודדות מצד מרבית העיתונאים שפגשתי, אני מאמין שאתייצב פעם נוספת השבוע, ובוודאי שגם בשבוע הבא. אני מאוד מעוניין להיפגש איתכם. מבחינת אידיאולוגיה, להט, שייכות, אנחנו באותו צד. אני גם מאוד מעריך את ההישג שלכם. הוויכוח היחיד שלנו הוא לגבי הגוף הנכון להוביל את התפיסה האיגודית. אני יכול לדקלם את כל הביקורת על האגודה, ואפילו להזדהות עם חלקה. ואני יודע שאני עוף מוזר שנשאר באגודה וחושב שהיא עדיפה. אבל תנו לי צ'אנס".

אורי תובל (צילום: "העין השביעית")

אורי תובל (צילום: "העין השביעית")

ארגון העיתונאים: האגודה פועלת "תוך פגיעה בעובדים ועשיית יד אחת עם הנהלת 'ידיעות' גם בעניינים שהמציאות והנורמות הראויות זועקות להתנהלות הפוכה של ארגון עובדים"

בהמשך המכתב מסביר תובל מדוע לדעתו משתלם יותר לעיתונאי "גלובס" לעבור מהארגון לאגודה. "דווקא עכשיו, כשאתם רגע לפני סכסוך עבודה, אני נזעק", כותב תובל. "בשביל הסכמות יפות אך שאינן מהפכה, אתם נותנים יד לגביית סכומי עתק מהעובדים שלכם? אל תעשו את זה. אני מבקש, תבחנו את אגודת העיתונאים למען העיתונאים שלכם. תעצרו לחשוב רגע לפני שיהיה מאוחר מדי".

בארגון העיתונאים רואים את פנייתו של תובל לחברי הוועד בחומרה. "המבקשת היא ארגון יציג ומנהלת מו"מ קיבוצי עם ההנהלה לקראת חתימה על הסכם קיבוצי ראשוני במקום העבודה", נכתב מטעם הארגון לגבי "גלובס", "והאגודה, ללא כל בושה, מבקשת להכניס את ראשה להתארגנות תוך שהיא משתמשת בכלים נעדרים כל לגיטימיות כמו תקיפת ההסתדרות וגביית דמי החבר [...] המדובר בהתנהלות תוקפנית המשולה לאחרוני המעסיקים ולא לארגון עובדים".

מיעוט קטן

לטענת באי-כוחו של ארגון העיתונאים, בעוד שהארגון הקים ועד של ממש ב"גלובס" והאגודה מבקשת לחבל במאמציו להגיע להסכם קיבוצי, ב"ידיעות אחרונות" המצב שונה. האגודה, כך טוען ארגון העיתונאים, אינה ארגון יציג בעיתון והמשא-ומתן בינה לבין ההנהלה אינו משא-ומתן אותנטי להשגת הסכם קיבוצי של ממש. "האגודה נעדרת סמכות לנהל כל מו"מ קיבוצי, שלא נוהל כלל", נכתב בתגובת הארגון. "[...] היא אינה ארגון עובדים יציג לצורך חתימה על הסכם קיבוצי בהתאם לחוק". לפי הארגון, "לא נחתמו בשנים האחרונות הסכמים קיבוציים בכלל, אלא הסכמות הנושאות את הכותרת 'הסכם', שלא נרשמו כדין אצל רשם ההסכמים הקיבוציים.

ארגון העיתונאים: "החברים ב'ידיעות אחרונות' באגודת העיתונאים הנם עובדים ותיקים – 'דור מדבר' שנדמה כי יותר משחברותם מבטאת וולונטריות, היא מבטאת אינרציה"

"במשיבה [אגודת העיתונאים]", נכתב בהמשך התגובה, "חברים לפחות מעל 12 שנים מיעוט קטן, ובוודאי פחות משליש מהעובדים, והיא אינה ארגון עובדים יציג לפחות מיום 31.12.2000. החברים בה הנם עובדים ותיקים – 'דור מדבר' שנדמה כי יותר משחברותם מבטאת וולונטריות, היא מבטאת אינרציה, ובכל מקרה מספרם אינו מגיע ולא הגיע מהלך כל התקופה לשליש מהעובדים [...] מדובר לכל היותר בפעילות בהיקף נמוך ביותר, וגם היא בהתייחס לאוכלוסיית העיתונאים הוותיקים בלבד ולעתים תוך פגיעה בעובדים ועשיית יד אחת עם הנהלת 'ידיעות' גם בעניינים שהמציאות והנורמות הראויות זועקות להתנהלות הפוכה של ארגון עובדים או אורגן שלו.

יובל קרני (צילום: "העין השביעית")

יובל קרני (צילום: "העין השביעית")

"[...] החמור הוא, שארגון עובדים ותיק שחדל למלא את תפקידו וטוען או למצער מתיימר לייצג קבוצה של 500 עיתונאים שהוא לא עשה עבורם מאומה ולמעשה כשל במחדלים כבדים מאוד בנוגע למאות מעיתונאי 'ידיעות' ברבות השנים. האגודה נאחזת בקרנות המזבח במקרה בו ראוי היה כי תפנה את מקומה בכבוד לארגון העובדים שזכה ביציגות, ורצה ויכול לפעול למען העובדים, בשעתם הקשה וגם בימי שלווה שיש לקוות שיגיעו".

ארגון העיתונאים: "העיתונאי יובל קרני מסתובב במערכת 'ידיעות' ומשכנע חברים להישאר באגודה, משום ש'אנחנו צריכים ללכת עם בעל הבית' ו'ההנהלה תדאג לעיתונאים יותר טוב מההסתדרות"

בהמשך התגובה מצוין, בנוגע לעיתונאי יובל קרני, שהצטרף לאחרונה לוועד של "ידיעות אחרונות", כי "עיתונאים ב'ידיעות אחרונות' סיפרו למר רונן כי בימים האחרונים הוא [קרני] מסתובב במערכת ומשכנע חברים להישאר באגודה, משום ש'אנחנו צריכים ללכת עם בעל הבית' ו'ההנהלה תדאג לעיתונאים יותר טוב מההסתדרות".

התגובה אף מכילה תשובות מאת באי-כוחו של הארגון לטענות האגודה. בין היתר מצוין כי תקנון הארגון אושר לפני כשנה וכי גורמים בארגון מעולם לא איימו על עיתונאים שסירבו לעבור אליו ("שקר מוחלט הנישא על כתפי דברי בלע ולשון הרע שנאמרים ללא תימוכין ונזרקים לחלל האוויר"). עוד נכתב כי טענות האגודה לגבי חבר הארגון משה רונן, שעד לאחרונה כיהן כחבר באגודה ובוועד מטעמה ב"ידיעות אחרונות", כללו אף הן לשון הרע והיו רחוקות מן האמת.

22825-08-13