"התוכנית 'על ימין ועל שמאל' לא תשודר הערב. במקומה, עד סמוך לשעה שמונה, מועד שידור מהדורת 'מבט', נאזין למחרוזת שירים עבריים", כך הודיע הקריין למאזיני רשת ב' ביום חמישי האחרון, מיד לאחר חדשות השעה 19:00.

בעוד שלמה ארצי מפזם על שמי הים התיכון, נותרו מאזיני התוכנית בלא הסבר לשינוי הפתאומי בלוח השידורים. הם בוודאי הופתעו מהביטול, ולו מפני שלאורך אותו היום שודרו קדימונים שהכינו את המאזינים לתוכנית הצפויה.

את "על ימין ועל שמאל" מנחים בדרך כלל שניים: גאולה כהן מימין ואלי עמיר משמאל. בתחילת כל תוכנית משוחחים כהן ועמיר על אירועי היום, ובהמשך מעלים לשידור אדם שלישי - פעם איש ימין ופעם איש שמאל. איזון הוא מושג המפתח בתוכנית זו. ביום חמישי האחרון כהן לא יכלה להשתתף בהנחיית התוכנית ואת מקומה נועד להחליף דרור אידר, פובליציסט "ישראל היום". המרואיין, כך הודיעו הקדימונים ברשת ב', נועד להיות הבמאי הדוקומנטרי דרור מורה, שיצירתו "שומרי הסף" משודרת בימים אלה בערוץ 1.

אולם במהלך השעה שלפני תחילת התוכנית, כך נודע ל"העין השביעית", החלו גורמים בכירים בהנהלת רשות השידור להביע בה עניין מיוחד. המידע כי המרואיין הצפוי הוא הבמאי מורה הועבר למתעניינים, ודקות אחדות לפני תחילת השידור הוחלט על ביטולו.

הבימאי דרור מורה (צילום: יחסי ציבור)

בוטל. דרור מורה

"אני הייתי בדיוק בבניין רשות השידור כדי לעשות מיקסים ל'שומרי הסף'", אומר מורה בשיחה עם "העין השביעית". כחצי שעה לפני תחילת התוכנית, הוא מספר, התקשרה אליו המפיקה כדי לתאם את השתתפותו. מורה הציע לה שבמקום להתראיין טלפונית יגיע לאולפן, והיא נענתה בשמחה. כעבור עשר דקות בערך התקשרה שוב כדי לוודא את בואו, אולם כמה דקות מאוחר יותר, דקות אחדות לפני תחילת השידור, התקשרה פעם נוספת ואמרה שהיא מצטערת, אבל התוכנית בוטלה.

"אמרתי או.קיי. לא שאלתי למה, הבנתי למה", אומר מורה. "ישבתי בחדר המיקסים עם אנשי המקצוע וצחקתי. היה ברור לי למה התוכנית בוטלה".

מורה מתייחס לעובדה ששלושה ימים לפני מועד השידור המיועד של "על ימין ועל שמאל", העלה בעמוד הפייסבוק הפרטי שלו סטטוס מחאה שתקף את רשות השידור. מורה לעג להחלטת הרשות ללוות את הקרנת "שומרי הסף" בדיון באולפן ערוץ 1. "הכתבה פוליטית מלמעלה", כינה זאת. האם בשל הבעת הביקורת הפומבית על רשות השידור החליט המנכ"ל יוני בן-מנחם למנוע ממורה להתראיין ברשת ב'? מרשות השידור נמסר בתגובה כי בן-מנחם "לא הורה על ביטול שידור התכנית 'על ימין ועל שמאל'".

דרור אידר (צילום: עידו קינן)

בוטל. דרור אידר (צילום: עידו קינן)

אולם ההחלטה על ביטול התוכנית תפסה בהפתעה לא רק את מי שנועד לייצג את הצד השמאלי של המפה הפוליטית. גם אידר, שאמור היה לייצג את הצד הימני של המפה הפוליטית, הופתע והתאכזב.

"בעשרה לשבע הודיעו לי שהתוכנית בוטלה", אומר אידר. "לא נתנו סיבה, אפילו לא התקשרו אחר-כך להתנצל. גם צוות התוכנית לא ידע על זה מראש". לדברי אידר, הוא נותר נסער בעקבות הביטול. "זאת היתה הקפצה, כי גאולה לא יכלה להגיע, ויום שלם הכנתי את התוכנית", הוא אומר. "ביטלתי דברים אחרים, השגתי בייביסיטר, וזהו - עשר דקות לפני התוכנית מודיעים שהיא מבוטלת. אתה מגיע עם הלשון בחוץ, פתאום אומרים לך, 'אין'".

אם מאחורי ההחלטה על ביטול התוכנית לא עמדה נקמנות אישית, מהי הסיבה לביטול ברגע האחרון? ברשות השידור לא העבירו תשובה לשאלה זו, אולם נמסר כך: "מדובר בספינים ושקרים שלצערנו הולכים ומתרבים בניסיון לחבל ברפורמה ברשות השידור".