מועצת העיתונות קוראת לפטר את שר התקשורת שלמה קרעי בשל הנזק שהוא גורם לחופש העיתונות בישראל.

"מועצת העיתונות והתקשורת בישראל קוראת לראש הממשלה להעביר מתפקידו את שר התקשורת שלמה קרעי, וזאת בשל כשליו בתחום שהוא מופקד עליו", נכתב בהודעה יוצאת הדופן, "לכל אורך דרכו גילה השר קרעי חוסר הבנה למהותו של חופש העיתונות במדינה דמוקרטית, דבר שיש לכבדו ככל האפשר גם בעת לחימה ומצוקה".

מועצת העיתונות, בראשותו של השופט הדימוס חנן מלצר, הינה גוף וולונטרי האמור להנחיל ולאכוף את תקנון האתיקה העיתונאית, אולם אין לה סמכויות אכיפה כלשהן ובית הדין לאתיקה שלה הוא ברמה נמוכה וממעט לפעול. למרות זאת, יש בהודעה של המועצה עניין, דווקא משום שמדובר בגוף שמרן ומתון.

הרקע לקריאה הוא פרשת סגירת עמדת השידור של סוכנות הידיעות הבינלאומית AP על-ידי פקחי משרד התקשורת. קרעי הורה לפקחי המשרד להחרים את ציוד הסוכנות במקום בטענה כי הצילום הוא עבירה על חוק מניעת פגיעת גוף שידורים זר בביטחון המדינה, הידוע בכינוי "חוק אל-ג'זירה".

החוק מאפשר למשרד התקשורת, לאחר אישור הממשלה ועל סמך חוות דעת ביטחונית, להגביל את הפעילות בישראל של כלי תקשורת זר שנקבע כי הוא פוגע פגישה ממשית בביטחון המדינה. קרעי הוציא צווים נגד הערוץ הקטארי "אל-ג'זירה" שאיפשרו לו להורות על חסימת אתר האינטרנט של הערוץ בישראל וסגירת משרדיו בישראל.

קרעי טען שהחוק מאפשר לו גם להחרים ציוד של כל מי שמשתף פעולה או נמצא בקשר עם "אל-ג'זירה". בתחילה החרים ציוד אולפן שלם בנצרת, למרות שסיפק שירותים לכלי תקשורת רבים. אחר-כך עיכבו פקחי משרד התקשורת צוות צילום של ערוץ קטארי אחר, "אל-ערבי", בתל-אביב. לבסוף, פשטו הפקחים על עמדת צילום של AP בשדרות: מצלמה שכוונה כלפי צפון רצועת עזה והעבירה משם שידור סטטי למאות כלי תקשורת ברחבי העולם - ובהם "אל-ג'זירה".

הפעולה נגד סוכנות הידיעות, בין הגדולות בעולם, גררה גל גינויים בארץ ובעולם ופנייה דחופה של הבית הלבן למדינת ישראל. תוך שעות ספורות הורה נתניהו לקרעי לחזור בו ולהחזיר את הציוד ל-AP, אם כי הוא עצמו לא התבטא בעניין ורק הדליף לכתבים שלא ידע על הכוונה להחרים את הציוד. קרעי עצמו לא העז לצאת בגלוי נגד פטרונו, אולם רמז כי כן יידע את נתניהו לפני מעשה.

"די בפרשת החרמת הציוד של AP כדי להצדיק את המסקנה שלא ראוי שהשר קרעי ימשיך בתפקידו", ממשיכה הודעת מועצת העיתונות, "וזאת לאחר שראש הממשלה הורה להחזיר את הציוד שהוחרם ל-AP בעקבות פניות רבות אליו, לרבות זו שנעשתה אליו ע"י המועצה. הנזק שגרם יוכל לבוא על תיקונו רק בהחלפתו במי שמבין-נה את מהות התפקיד".

עוד קודם לכן פירסמה המועצה גינוי לפעולה של קרעי: "מועצת העיתונות והתקשורת בישראל מוחה בחריפות על החרמת ציוד השידור של סוכנות הידיעות AP בהוראת שר התקשורת ובעילה של אכיפת החוק הידוע כחוק 'אלג'זירה'", נכתב בהודעה.

"המועצה ונשיאה השופט העליון בדימוס חנן מלצר הזהירו תוך כדי הליך חקיקת החוק מסכנת המדרון החלקלק שטמונה בו ויישומו מעבר לתכלית שלשמה חוקק, ואנו נוכחים בכך היום. המועצה קוראת לראש הממשלה להורות למשרד התקשורת לחזור בו לאלתר מהחרמת הציוד ולהשיבו לסוכנות, וכמו כן להקפיד על אכיפת החוק רק במקרים מובהקים של פגיעה בביטחון המדינה".