איל נוה, ממייסדי ארגון אחים-לנשק, מתעקש שאמר אמת כשטען כי איש התקשורת ינון מגל חמק משירות מילואים בסיירת מטכ"ל, זאת במענה לתביעת דיבה שהגיש נגדו מגל. במקביל הגיש נוה תביעה משלו נגד מגל בסך חצי מיליון שקלים בגין התבטאויות של איש התקשורת נגדו, בין היתר טענות כי נוה ואחים-לנשק עודדו סרבנות משירות צבאי.

בחודש מרץ בשנה שעברה, על רקע מחאת המילואמיניקים נגד ההפיכה המשטרית, התראיין נוה בתוכנית הרדיו של מגל ובן כספית בתחנת 103FM. אחרי שמגל האשים את נוה בעידוד סרבנות הכחיש זאת המרואיין, שכמו המראיין שירת ביחידת סיירת מטכ"ל.

בין היתר אמר למגל "אתה לא שירתת את חוק המילואים שלך [...] עשית מילואים, לא את כל חוק המילואים שלך". "נו בסדר", השיב מגל, "אבל שחררו אותי". נווה המשיך: "חוק המילואים אומר עד גיל 40 וינון לא עשה עד גיל 40". "אבל שחררו אותי", התעקש מגל. בהמשך אמר נווה: "אתה בגיל צעיר הפסקת לעשות מילואים". בחודש יוני האחרון, שב והתראיין נווה בתוכנית של מגל. הפעם אמר נווה בין היתר למגל "אתה השתמטת ממילואים בגיל 30". מגל מיד הודיע לנווה כי יתבע אותו, ואכן הגיש תביעה בסך 300 אלף שקל

מגל טען בתביעתו, שהוגשה באמצעות עו"ד מיכאל דבורין, כי השתחרר משירות מילואים ב-13.12.2014, כשהיה בן 45, וזאת בהתאם לחוק. מגל צירף לתביעה את תעודת השחרור שקיבל לפיה שירת במילואים 18 שנים ו-10 חודשים, זאת לצד שלוש שנות שירות חובה וחמש שנות קבע.

נוה טוען להגנתו, באמצעות עורכי-הדין גיורא ארדינסט, אלמוג גיל-אור וליאל שני, כי מגל משקר בקשר לשירות המילואים שלו. "מגל ששירת כקצין ביחידה, הותיר את פקודיו וחבריו ליחידה להילחם לבדם ובחר להימנע משירות מילואים קרבי בגיל מוקדם, בניגוד למקובל והמצופה מקצין ביחידה", נכתב בכתב ההגנה.

לדברי נוה, "ידוע ביחידה כי מגל הוא משתמט", שכן "הוא מיעט להגיע למילואים ביחידה בה שירת כמפקד, והוא הודה בכך במפורש". עוד מוסיף נוה כי "בשלב מסוים בשנות ה-30 לחייו מגל הפסיק להגיע למילואים קרביים ביחידה ונמנע מביצוע תפקידו כמפקד צוות, בפרט במבצעים ומלחמות בהם לקחה היחידה חלק בתקופה זו. פקודיו וחבריו של מגל ליחידה נותרו פעורי פה נוכח חיי הנוחות בהם בחר מגל, בעודו מותיר אותם להילחם לבדם".

נוה מפנה בין היתר לדבריו של מגל עצמו, שבראיון עמו אמר "לא טחנתי, אבל עשיתי מילואים" ובהזדמנות אחרת אמר על התקופה מיד לאחר שחרורו משירות קבע: "היה לי קשה להיות קצין, הייתי קשוח מדי. זה לא עשה לי טוב" ו"אמרתי לאחי שישחרר אותי מהצבא".

לדברי נוה, הוא אמר אמת כשטען כי מגל השתמט שכן היה מצופה ממנו להגיע באופן עקבי גם לאחר גיל הפטור כפי שעושים מקביליו ביחידה, ובעיקר בעת מבצע חומת מגן ומלחמת לבנון השנייה.

"החל משנות ה-30 לחייו מגל הגיע למילואים ביחידה למספר ימים בודדים בשנה, שלא בתפקידו כמפקד צוות, ולרוב אף לא בשירות קרבי אלא לצורך הנחיית טקסים. היינו, מגל העדיף להתמקד בקריירה התקשורתית שלו על פני שירות קרבי במילואים כקצינים אחרים ביחידה", טוען נוה.

מגל, מוסיף נוה, חמק משירות מבלי שנדרש לסרב להתייצב "אלא על בסיס הימנעות מהגעה" ליחידה. בתקופת מבצע "חומת מגן", למשל, העדיף להמשיך לשדר ככתב צבאי בערוץ 10.

במקביל, כאמור, הגיש נוה תביעה נגדית נגד מגל בסך חצי מיליון שקלים, וזאת בגין 15 פרסומים שלדבריו הכפישו אותו. בין היתר מזכיר נוה בתביעתו כי מגל אמר עליו שהוא וחבריו "לא באים למילואים וירדו מהפסים", "מעודדים סרבנות", מסיתים ל"אלימות", דומים ל"ארגוני פשיעה" בחברה הערבית ש"מפעילים טרור על פוליטיקאים", "פגעו בביטחון והובילו בין היתר לאסון הנורא שקרא לנו", וכן משום שכינה אותו בין היתר "אפס", "טיפש", "עלוב" ו"מפגר".

נוה טוען בתביעתו כי הוא והארגון בראשותו אמנם עודדו הפסקת התנדבות לנוכח התקדמות ההפיכה המשטרית, אולם זו "אינה עולה כדי סרבנות".

37379-12-23