בעקבות הפרסום ב"שקוף", משרד המשפטים הורה לשרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, לחדול משימוש פוליטי בדוברות המשרד הממשלתי. "קיבלתי את עמדת הייעוץ המשפטי שלהבנתי אמורה לחול על כלל משרדי הממשלה, אעמיק בה ובכוונתי לקיים דיון עקרוני בנושא", מסר מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט.

לפני כחודש פרסמנו כי בדוברות המשרד להגנת הסביבה הפיצו שורה של מיילים בנושאים מקצועיים תחת הכותרת "המשרד להגנת הסביבה בראשות עידית סילמן". בנוסף, אחרי כניסתה של סילמן לתפקיד החלו בדוברות המשרד להוסיף את שמה ותמונותיה להודעות דוברות שגרתיות.

משרדים ממשלתיים, כולל מחלקות הדוברות שלהם, הוקמו על מנת לשרת את הציבור ולא את השר העומד בראשם. לשם כך, מממן הציבור לשרים דוברים ויועצים פוליטיים. בעקבות הפרסום ב"שקוף" פנה היועץ המשפטי של עמותת "הצלחה", עו"ד אלעד מן, למשרד המשפטים בדרישה לקיים בדיקה בחשש לשימוש פסול במשאבי המשרד לקידום השרה.

אוסף אקראי של תמונות יח"צ שנשלחו על ידי דוברות המשרד להגנת הסביבה, בכיכובה של השרה עידית סילמן

אוסף אקראי של תמונות יח"צ שנשלחו על ידי דוברות המשרד להגנת הסביבה, בכיכובה של השרה עידית סילמן

היום (ה') אישר משרד המשפטים כי סילמן עשתה "שימוש פסול" בלשכת הדוברות של המשרד להגנת הסביבה. "מבדיקה שקיימנו עם הלשכה המשפטית במשרד להגנת הסביבה, נמסר לנו כי משנודע להם על השימוש בתיבה 'המשרד להגנת הסביבה בראשות השרה עידית סילמן' בהודעות הדוברות של המשרד, בעקבות הפרסום האמור ופניות שהתקבלו בעקבותיו, נערכה פנייה לדוברות המשרד, והובהר בה כי אין לעשות שימוש בתיבה זו", נמסר לעו"ד מן ממשרד המשפטים.

יש לציין כי בדוברות המשרד להגנת הסביבה הכחישו את הפרסום של "שקוף" בשעתו, הצהירו כי הם מקפידים "לפעול בהתאם להוראות כל דין ובכלל זה בהתאם להנחיות הרלוונטיות של היועץ המשפטי לממשלה" וטענו כי מדובר ב"טענות בעלמא ללא סימוכין או תימוכין". אולם במשרד המשפטים מבהירים כי לא התקבלה כל פנייה מגורם במשרד או מלשכת השרה בנושא וכאמור, הורו לדוברות המשרד להגנת הסביבה לחדול משירות פוליטי של השרה.

"המשרד להגנת הסביבה בראשות השרה עידית סילמן", אוסף כותרות הודעות דוברות של המשרד מהתקופה האחרונה

"המשרד להגנת הסביבה בראשות השרה עידית סילמן", אוסף כותרות הודעות דוברות של המשרד מהתקופה האחרונה

"כמנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, אני מאשר את ההודעות לתקשורת של המשרד ולא מצאתי כל פסול בהודעות התקשורת המציינות את מאליו והידוע לכל, שלפיו 'המשרד להגנת הסביבה הוא בראשות השרה להגנת הסביבה'", טוען מנכ"ל המשרד, גיא סמט, בתגובה להודעת משרד המשפטים, "אזכור עובדה זו הוא טריוויאלי, סביר והגיוני, ותעיד על כך העובדה שמשרדים רבים עושים שימוש באזכור שם השר ופעילותו בהודעות לתקשורת, והדבר לא נאסר עליהם. לפי פרשנות זו, שר אחראי רק על כישלונות המשרד ולא על הצלחותיו, ואני לא מקבל פרשנות זו. קיבלתי את עמדת הייעוץ המשפטי שלהבנתי אמורה לחול על כלל משרדי הממשלה, אעמיק בה ובכוונתי לקיים דיון עקרוני בנושא".

"שמחנו שהמנהל התקין וההגיון הבריא הביא לתוצאה המצופה של הפסקת שימוש פסול במשאבי וכלי דוברות המשרד", מסר עו"ד מן.

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, סירבה להגיב. גם ראש המטה שלה, אידית דרויאן, שמרכזת את פניות העיתונאים, לא הגיבה.

*  *  *

להורדת הקובץ (PDF, 94KB)