ביום שני הקרוב (11.3) תתכנס הוועדה לביטחון לאומי כדי להכין לקריאה שנייה ושלישית בכנסת את החוק שיאפשר לשרים איתמר בן-גביר ושלמה קרעי לסגור ערוצי תקשורת ישראלים.

לפני כשלושה שבועות דנה הוועדה בהצעת החוק הממשלתית, המכונה "חוק אל-ג'זירה" ונועדה במקור להגביל את פעילותם של ערוצי טלוויזיה זרים המסכנים את ביטחון המדינה. מיד בפתח הדיון התברר כי יו"ר הוועדה ח"כ צביקה פוגל מעוצמה-יהודית הכניס בנוסח ההצעה שינויים מרחיקי לכת.

בין היתר קידם היו"ר פוגל, "בהסכמת ובאישור השר", את העברת הסמכות ליישום החוק מהקבינט המדיני-בטחוני לוועדה שהוא עומד בראשותה וממשרד הביטחון למשרד לביטחון לאומי בראשותו של בן-גביר; את הצנזורה הצבאית תחליף משטרת ישראל; לא יהיה צורך באישור בית-משפט; החוק לא יוגבל לתקופת המלחמה ותוקף הצווים שיוצאו יוארך מחודש לשנה.

באותה ישיבה, ביקש שר התקשורת קרעי (הליכוד) להרחיב את תחולת החוק כך שיהיה אפשר להפעילו גם בעיתות שגרה. חבר הוועדה ח"כ משה סעדה (הליכוד) טען בדיון כי יש צורך בשינוי נוסף בחוק, כך שאפשר יהיה להפעילו נגד כלי תקשורת בתואנות אחרות מלבד פגיעה בביטחון המדינה.

שר התקשורת שלמה קרעי (צילום: יונתן זינדל)

שר התקשורת שלמה קרעי (צילום: יונתן זינדל)

בנוסף, מעוניין סעדה להחיל את החוק לא רק על ערוצים זרים אלא גם על ערוצים ישראלים. שינוי זה, אם יתקבל, יהפוך את החוק מכזה המגביל כלי תקשורת באופן מינורי על-ידי הגבלת פעילותם מתוך ישראל - לחוק הסוגר אותם כליל.

אם יתקבלו כל הדרישות של ח"כ פוגל וחבריו לוועדה תעניק הצעת החוק לשר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר ולשר התקשורת שלמה קרעי את הסמכות לסגור ערוצי שידור ישראלים, גם בזמן שגרה, בעילות עמומות וללא אישור, פיקוח או אפילו המלצה של גורמי הביטחון או מערכת המשפט.

בסיום הדיון הקודם בוועדה טען היו"ר פוגל כי כבר בתוך כמה ימים יביא את הצעת החוק לדיון נוסף בוועדה כדי להכינה לקריאה שנייה ושלישית בכנסת, אולם במחנה-הממלכתי הודיעו עוד באותו היום כי לא יאפשרו לקדם את החוק אם יתקבלו השינויים. ארגון העיתונאים העיתונאיות בישראל פנה ליועצת המשפטית לממשלה וליועצת המשפטית של הכנסת בבקשה כי יפעלו להפסקת קידום הצעת חוק.

כאמור, ביום שני הקרוב ייפגשו שוב חברי הוועדה לביטחון לאומי עם נציגי מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, אחרי שאלה למדו את ההצעות מרחיקות הלכת של יו"ר הוועדה וחבריה.