הרב אמנון יצחק הוא שקרן שהוגדר מתעלל ולא ראוי לתואר "רב", כך טוענים נתבעים בתביעות דיבה שהגישה יצחק בחודשים האחרונים על רקע התבטאות פרובוקטיבית שלו.

בחודש יוני האחרון התארח הרב יצחק בתוכניתו של שמעון ריקלין בערוץ 14 כדי לשוחח עמו על "הקרע בעם". הרב יצחק פתח בנאום שטנה כלפי "השמאלנים", מייסדי המדינה, הישראלים המתנגדים להפיכה המשטרית ופוליטיקאים המתנגדים לנתניהו, תוך כדי שהמראיין ריקלין מעודד אותו.

בראיון טען עוד הרב יצחק בין היתר כי מנהיגי תנועת העבודה, במשתמע, הגבילו עליית חרדים וזקנים לישראל והניחו להם להישמד בשואה. "בשואה נתנו רק ל-4.5% סרטיפיקטים לעלות לארץ", אמר הרב יצחק. "בכוונה נתנו לחרדים פחות?", השלים ריקלין. "בדיוק", ענה הרב יצחק, "לא רצו להביא חרדים ולא רצו להביא זקנים". בהמשך הרחיב והסביר: "מי הפקיר את היהודים שמה בשואה? אתה יודע? בהיסטוריה? השמאלנים האלה שהקימו. מפא"י. על הרכבות היה כתוב מפא"י והיו מעלים את החבר'ה של מפא"י".

בעקבות השידור דרשה מפלגת העבודה מהרב יצחק ומערוץ 14 להתנצל. ריקלין צייץ כי התנצל בשידור על "דברי ההבל" וטען כי "לא שמתי לב שהוא אמר את זה ואני מצטער על כך". בערוץ הודיעו שהרב יצחק לא יוזמן עוד להופיע בערוץ. יצחק עצמו פירסם סרטון בו האשים את ריקלין ש"מכר אותו" ו"יצא לא גבר".

הרב אמנון יצחק בתוכנית "ריקלין ושות'", ערוץ 14, 21.6 (צילום מסך)

הרב אמנון יצחק בתוכנית "ריקלין ושות'", ערוץ 14, 21.6 (צילום מסך)

בחודש יולי האחרון, על רקע הרצאה שנשא הרב יצחק ברמת-גן, פרסם סגן ראש עיריית רמת-גן עו"ד רועי ברזילי פוסט בפייסבוק שבו טען בין היתר כי הרב יצחק הפיץ שנאה ושקרים כשאמר שמפא"י "אחראית לרצח יהודים בשואה". במהלך הרצאתו של הרב יצחק, כך לפי התביעה שהגיש הרב, הפגין עו"ד ברזילי מחוץ לאולם וטען כי הרב אמר ש"על הרכבות לאושוויץ היה רשום מפא"י".

"התובע מעולם לא אמר ח"ו שעל רכבות בהן נשלחו יהודים להשמדה בשואה היה כתוב מפא"י, והתובע מעולם לא ייחס בחייו למפלגת מפא"י, תפקיד כלשהו הקשור למעשיהם המזעזעים של הנאצים יימח שמם וזכרם. התובע מעולם לא סילף את ההיסטוריה ואינו גורם לשנאה בין חלקי העם, בשונה מהנתבע שמחרף ומגדף להנאתו את הציבור הדתי והחרדי", נכתב בכתב תביעה שהגיש הרב יצחק נגד עו"ד ברזילי בדרישה לפיצוי בסך 150 אלף שקלים.

בתביעה נפרדת דרש הרב יצחק כ-80 אלף שקלים מהאזרח אלדד ירון שבתגובה בפייסבוק כתב כי הרב יצחק אמר "שעל הרכבות להשמדה היה כתוב מפא"י" וכינה אותו "שקרן".

תביעה שלישית הגיש הרב יצחק נגד הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו. שכן בתגובה לתלונות שהגיעו אל דוד רגב, נציב פניות הציבור ברשות השנייה, המפקחת על שידורי הערוץ, כתב הנציב: "מצפיה בתוכן מצאתי כי דבריו של המרואיין היו מזעזעים ופוגעניים. אמירתו לפיה תנועת מפא"י הייתה שותפה לשילוחם של יהודים באירופה באמצעות רכבות המוות אל מותם היא אמירה הפוגעת בזכר קורבנות השואה ופוגעת במשפחותיהם".

גם כאן מכחיש הרב יצחק כי אמר שמפא"י נטלה תפקיד בשואה, אלא רק הביע ביקורת "על 'רכבת המיוחסים' שבאמצעותה ניצלו 1,684 יהודים 'מיוחסים'". בכך מכוון הרב יצחק ככל הנראה ל"רכבת קסטנר" שיצאה מבודפשט בסוף יוני 1944 ועליה למעלה מ-1,600 יהודים.

דברים חמורים פי כמה

בכתב ההגנה שהגיש ברזילי, באמצעות עורכי-הדין רון לוינטל ועילית גלעד, נטען כי ליצחק אין שם טוב. "בנו יצא נגדו בטענה להתעללות, המרכז הישראלי לנפגעי הכתות הגדיר אותו כ'כת', רבנים מתנערים ממנו, עצם הצגתו כ'רב' הינה בבחינת הטעייה, והוסף לכל אלה, כי התובע גם עושה שימוש לרעה בבתי המשפט, על ידי הגשה סיטונאית של תביעות דיבה".

ברזילי מוסיף וטוען כי הוא "עומד מאחורי דבריו ומוצא כי דברי התובע חמורים, מפלגים ומשסעים", כי "האשמת מפא"י באחריות להפקרת יהודים בשואה, כאשר הם נרצחו ונטבחו, היא אכן האשמה חמורה ומכוערת" וכי "אין ליתן במה לבעלי דעה שקרית זו".

לפי ברזילי, "לו היה ממש בתביעה, הנתבע זכאי היה, לכל היותר, לדמי ביוש". לדבריו, "התובע, בהתבטאויותיו שלו, בסגנון דיבורו על אחרים, בכך שכל כולו פה מפיק עלבונות, ואשר אמר על רבים אחרים דברים חמורים פי כמה מאלה שהוא מייחס לנתבעת ולנתבע - מאיין את תביעתו במו פיו".

בכתב הגנה שהגיש אלדד ירון, באמצעות עו"ד פזית רוור, מובעת תמיהה על כך שיצחק הגיש תביעה נגד מי שכינה אותו שקרן. "התובע הינו שקרן ולפיכך לא מובנת הגשת תביעה זו", נכתב, "שהרי על הרכבות להשמדה לא היה כתוב מפא"י".

הרשות השנייה טרם הגישה כתב הגנה.