השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, מנצלת את דוברות המשרד לצרכים פוליטיים ולקידומה האישי ופועלת באופן חריג שאף מעלה חשש לשימוש פסול במשאבי המשרד.

אחרי שסילמן נכנסה לתפקיד, החלו בדוברות המשרד להוסיף באופן חסר תקדים, דרך קבע, את שמה ותמונותיה להודעות דוברות שגרתיות. במשרד להגנת הסביבה טוענים כי הכל נעשה בהתאם להנחיות היועץ המשפטי לממשלה, אולם במשרד המשפטים מבהירים כי לא התקבלה כל פנייה מגורם במשרד או מלשכת השרה בנושא.

כך למשל, לפני כשבוע המשרד להגנת הסביבה חידש את היתר הפליטה של תחנת הכוח אורות רבין. לשכת הדוברות של המשרד שחררה לכתבים הודעה תחת הכותרת: "המשרד להגנת הסביבה בראשות השרה עידית סילמן מפרסם את היתר הפליטה המעודכן של תחנת הכוח אורות רבין". יש לציין כי מדובר במהלך שאינו ביוזמת השרה או בהובלתה. חידוש היתר פליטה הוא מהלך מקצועי, פרי עבודת מטה, המחויב בחוק ומתרחש אחת לשבע שנים ללא כל תלות בזהותו של השר.

יממה לאחר מכן שיגר המשרד להגנת הסביבה הודעת דוברות בנוגע לחידוש היתר הפליטה של תחנת הכוח באשדוד. גם הפעם התווסף שמה של השרה לכותרת ההודעה ללא כל הצדקה, ואף ללא תחביר הגיוני, כמעט כאילו מישהו התעקש ששמה יוזכר בכל מחיר: "צעד נוסף להפחתת זיהום האוויר באשדוד עם פרסום היתר הפליטה החדש לתחנת הכוח אשכול השרה להגנת הסביבה עידית סילמן", כתבו בהודעת הדוברות של המשרד להגנת הסביבה באופן הזה בדיוק.

"המשרד להגנת הסביבה בראשות השרה עידית סילמן", אוסף כותרות הודעות דוברות של המשרד מהתקופה האחרונה

גורם ותיק במשרד להגנת הסביבה הביע מורת רוח מהצגת פעילות מקצועית דוגמת חידוש היתרים למפעלים, כאילו היא נעשית בהנחייה של הדרג הפוליטי. לדבריו, יש בכך לפגוע באמון הציבור בעבודת גורמי המקצוע במשרד.

הנוהג להוסיף את שמה של סילמן להודעות הדוברות החל בחודש האחרון, אולם שימוש במשאבי המשרד לצרכי קידום עצמי של סילמן מתרחש עוד קודם לכן. כך תמונות של סילמן משולבות תדיר בהודעות לתקשורת של המשרד, באופן שלא היה נהוג בעבר.

לפעמים המנהג מעורר מבוכה נוספת, גם כשמדובר בהודעה שנשלחת מהדוברות הפוליטית. כך למשל ב-7 בנובמבר, בשעות הערב המאוחרות, זמן קצר לאחר מטח טילים כבד לעבר גוש דן והמרכז ולאחר שמאות אלפי משפחות יצאו מהמקלט, שיגרה הדוברת של סילמן, שגית הורוביץ, הודעה לתקשורת שמספרת כיצד השרה פגשה קופים וארנבים מוקדם יותר באותו היום, לצד תמונה שלה מאכילה את החיות.

סילמן, אשת שיווק במקצועה, הוצנחה לכס השרה להגנת הסביבה כמתת על עריקתה ממפלגת הבית היהודי והפלת הממשלה הקודמת. כתבי סביבה מציינים כי לאורך כהונתה של סילמן, אף לפני המלחמה, היא עושה שימוש פוליטי תדיר בסמל המשרד ומחלקת הדוברות שלו.

אוסף אקראי של תמונות יח"צ שנשלחו על ידי דוברות המשרד להגנת הסביבה, בכיכובה של השרה עידית סילמן

אוסף אקראי של תמונות יח"צ שנשלחו על ידי דוברות המשרד להגנת הסביבה, בכיכובה של השרה עידית סילמן

בראש השנה העברית פירסמה סילמן סרטון "שנה טובה" שצולם במשרד השרה, בהשתתפות עובדים מלשכתה ובצירוף סמל המשרד להגנת הסביבה, ובו מתחה ביקורת על ההפגנות נגד ההפיכה המשטרית. כתבת הסביבה של "כלכליסט", שני אשכנזי, שבדקה את הנושא בשעתו, סיפרה ל"שקוף" כי נודע לה שבלשכה המשפטית של המשרד להגנת הסביבה ערכו בירור, אולם דוברת השרה, שגית הורוביץ, התעלמה מפניותיה בנושא.

בדוברות המשרד עצמו הסתפקו באמירה כללית כי הסרטון הופק על ידי לשכת השרה ללא מעורבות המשרד ולטענת אשכנזי לא ענו על שאלות המשך. בלשכתה של סילמן לא התייחסו גם לפניות "שקוף" בנושא.

למנוע פוליטיזציה של השירות הציבורי

לשימוש שעושה סילמן במשאבי המשרד לצרכי קידום עצמי יש גם היבט משפטי, מעבר למראית העין הצורמת. הנחיות היועץ המשפטי לממשלה אוסרות על שרים להשתמש במשאבי המשרד הממשלתי, כולל מחלקת הדוברות, לצרכים פוליטיים שלהם.

"ככל שמדובר בפעילותו המפלגתית-פוליטית של שר, להבדיל מתפקידו כשר וכנציג הממשלה, על השר להימנע משימוש במשאבים הממשלתיים, כדוגמת שירותי הלשכה ושירותי המשרד הממשלתי (ובכללם, לדוגמה, דוברות המשרד), לצרכיו המפלגתיים-פוליטיים", נכתב בהנחייה שיצאה ב-2021.

במקרה בו לא ניתן להפריד בין השימוש הפוליטי והממשלתי, "יש להבטיח כי יהיה מדובר בשימוש מוגבל ומצומצם, במגמה למנוע פוליטיזציה של השירות הציבורי ושל המנגנון המשרדי ולשמור על התדמית הבלתי-פוליטית של משרדי הממשלה, כאמור לעיל".

במסמך הנחיות נוסף, שיצא ב-2020, הודגש תחת הכותרת "השתתפות נבחרי ציבור ועובדי מדינה בפרסום ממשלתי" כי "המשאבים הציבוריים המוקצים לעבודת משרדי הממשלה, ישמשו לקידום מטרות המשרד ולא ינוצלו לקידום מטרות אישיות או פוליטיות של נבחרי הציבור ועובדי המדינה". בלשכת היועץ המשפטי לממשלה אף הבהירו כי "בגדרי ניצול 'משאבים ציבוריים' אין הכוונה רק למימון כספי ישיר של הפרסום, אלא גם לשימוש במשאבי המשרד, דוגמת שימוש באתר האינטרנט המשרדי ובעובדיו".

"דוברות משרד ממשלתי לא אמורה להיות שלט פרסומת לקידום השר העומד בראש המשרד או פעילותו"

"דוברות משרד ממשלתי לא אמורה להיות שלט פרסומת לקידום השר העומד בראש המשרד או פעילותו", מבהיר אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת "הצלחה" ומומחה למשפט מנהלי. "תפקידה הוא לתווך ולהנגיש את פעולות המשרד לציבור ולעיתונאים".

מן התייחס לניסוח החריג, "המשרד בראשות השרה סילמן", ברצף הודעות הדוברות של המשרד להגנת הסביבה. למשרדי ממשלה נקבעו שמות בהחלטות הממשלה, הוא מזכיר, ולא מוכרת החלטה הכוללת את שם השר בשם המשרד. "עובדה זו, בצירוף הנחיות הייעוץ המשפטי לממשלה בעניין ההפרדה הדרושה בין פעילות השר לפעילות המשרד והאיסור לקידום אישי באמצעות משאבי המשרד, הופכים את המקרה הנוכחי לבעייתי בלשון המעטה ומעוררים קושי משפטי משמעותי", הוא אומר.

לדבריו, "ראוי שהגורמים הרלוונטים במשרד המשפטים יבחנו את הדברים ואת אופן קבלת ההחלטות שהוביל למציאות שבה שם השרה נכלל באופן גורף בהודעות הדוברות וינחו את גורמי המשרד בהתאם. בכוונת 'הצלחה' לפנות בעניין למשרד המשפטים בהקדם".

במשרד להגנת הסביבה טענו בתגובה כי "דוברות המשרד להגנת הסביבה מקפידה בכל הפרסומים הממשלתיים לפעול בהתאם להוראות כל דין ובכלל זה בהתאם להנחיות הרלוונטיות של היועץ המשפטי לממשלה. טענותייך מוצגות בעלמא מבלי להביא לכך סימוכין או תימוכין".

*  *  *