בדיה מצוצה מן האצבע שפורסמה בחשבון הטוויטר של עו"ד ברק כהן, התפרסמה כידיעה חדשותית באתר "בחדרי חרדים". בתגובה לפניית "העין השביעית" הסביר עורך האתר, משה וייסברג, כי הידיעה נכתבה "ברוח הקונספירציות". למרות שהוברר כי מדובר בפרסום כוזב, הוא עדיין מופיע באתר.

ביום ראשון, לאחר ניתוח שעבר רה"מ בנימין נתניהו, פירסם כהן ציוץ בו נכתב כך: "לכל הימנים, זוהי הזעקת אמת! מסתבר שקוצב הלב שהושתל בלבו של ביבי - אינו קוצב לב רגיל. מדובר בפיתוח של חברת הייטק בשם heart control (שליטה בלב). מכשיר שניתן לשליטה מרחוק. ועכשיו תקשיבו טוב, יזמי החברה והמשקיעים שלה - הם מראשי המחאה בקפלן. הם הולכים לשלוט בלב שלו מרחוק!!!".

מגיבים רבים התייחסו בבדיחות הדעת לציוץ, שתוכנו מפוברק לחלוטין. אחרים גידפו את כהן. היה גם מי שכתב: "מי השופר הדביל הראשון שישפרר את זה בצורה כזו או אחרת?". והיה מי שבחר בתגובה אחרת: באתר החדשות "בחדרי חרדים", הנושא את הלוגו "האתר החרדי הגדול בעולם", בחרו לפרסם את המהתלה כלשונה.

בערב אותו יום פורסמה באתר ידיעה בחתימת קובי עוזיאלי. "האם חברת ההייטק תשלוט בקוצב הלב של נתניהו?", שאלה הכותרת, "האם חייו של נתניהו יהיו מעכשיו תלויים ועומדים בידי קבוצת הייטקיסטים?". התשובה: "לא", לא הופיעה בידיעה עצמה, שמעולם לא היתה צריכה לראות אור. עוזיאלי, שיכול היה בקלות רבה לברר את העובדות ולהבין כי מדובר בקשקוש, פרסם את הציוץ כלשונו, ואף הוסיף עליו מילות פרשנות מלומדות.

הידיעה הכוזבת ב"בחדרי חרדים", 23.7.23 (צילום מסך)

הידיעה הכוזבת ב"בחדרי חרדים", 23.7.23 (צילום מסך)

ההפתעה הגיעה כשפנינו לעורך האתר, משה וייסברג. מתברר שלא מדובר בטעות, אלא במדיניות. לא ברשלנות עיתונאית מביכה אלא בהתנהלות מכוונת. "מי אמר שזו לא עבודה עיתונאית טובה?", הגיב ויסברג, "מי שכתב את האייטם הזה עשה את זה ברוח הדברים, ברוח הקונספירציות. הכותרת מאוד ברורה - האם חברת ההייטק תשלוט בקוצב הלב של נתניהו. אף אחד לא לקח את זה ברצינות, קצת הומור לא הזיק לאף אחד".

כמה פעמים קרה לך שפרסמת פייק

ההסתמכות הגוברת והולכת של עיתונאים על מידע המתפרסם ברשתות החברתיות, הופך את הפרסום של כזבים ושקרים לתופעה נפוצה. כך למשל, באותו יום בו התפרסמה ב"בחרדי חרדים" הידיעה השקרית על קוצב הלב של נתניהו בהתבסס על ציוץ כוזב, נפוץ בטוויטר ציוץ כוזב אחר, של הפרסומאי רז ציפריס.

ציפריס, שבעבר נאלץ לשלם פיצוי בגלל פוסט היתולי בפייסבוק, צייץ "הפגנת תומכי המהפכה עכשיו בקפלן. מטורף. הפתיעו לגמרי", וצירף תמונה של המוני אדם ברחובות - שנלקחה מההפגנה של מתנגדי ההפיכה. בין הרבים שמיהרו לצייץ מחדש את הציוץ השקרי היו המגיש בערוץ 14 ינון מגל ושר המשטרה איתמר בן גביר, שצייץ את התמונה יחד עם הכיתוב: "העם רוצה רפורמה משפטית".

מגל הוא ממובילי התקשורת החדשה, שכותבת מחדש את היחס לבדיקת מידע, עובדות וקיומן של עובדות אלטרנטיביות. אולם נראה שהוא עדיין יכול לקבל שיעורים בהומור מעורך "בחדרי חדרים". כשנשאל בתוכנית הרדיו שלו על הפרסום השקרי, הוא אמנם תקף את השואל ("תראה במה אתה עוסק - כולך מלא קנאה. חצי טוויטר פרסם את התמונה הזו. למה אתה נטפל אליי?"), אבל הודה שטעה: " כמה פעמים קרה לך שפרסמת פייק ומיד מחקת?".