ראשית, נברך את עמיתינו במערכת "העין השביעית" שזכתה בפרס סוקולוב לעיתונות כתובה לשנת 2023, על סיקור עקבי של הזירה התקשורתית וחשיפת השחיתות במערכות העיתונאיות. הזוכים הם העורך הראשי שוקי טאוסיג והכתבים אורן פרסיקו ואיתמר ב"ז.

בעוד ארבעה חודשים, בסוף חודש אוקטובר, ייערכו הבחירות לרשויות המקומיות בישראל. ההכנות למערכות הבחירות ברחבי הארץ מעלות הילוך, ואיתן גם אנחנו מגבירים את ההתמקדות של "שקוף" בסיקור מהלכים שונים הקשורים לבחירות אלה.

השבוע דיווחה אפרת אביבי כי הממשלה מקדמת שקיפות בפרסום הסכמים פוליטיים ברשויות מקומיות שנחתמו טרם או אחרי הבחירות. התיקון יכול לסייע בפיקוח על טוהר המידות של השלטון ברשויות המקומיות ובשמירה על זכות הציבור לדעת, אלא שטרם נמצא פתרון לסמכויות האכיפה בנושא. לצד השקיפות המבורכת, ישנו מי שדואג להעתיק פרקטיקות פסולות מהכנסת לשלטון המקומי. ח"כ עמית הלוי מבקש להעביר חוק פרסונלי שנתפר למידותיו של ראש הוועדה הקרואה בטבריה. נמשיך לעקוב אחרי הזירה המקומית.

יעל געתון חשפה מסמך פנימי של עיריית תל אביב שמציג תוכנית ללא שיניים וללא בשורה להפחתת הזיהום באזור התחנה המרכזית. מהמסמך עולה כי חלופת מתחם פנורמה שעלתה לדיון משפטי כלל לא על הפרק מבחינת העירייה, וכי הפתרונות העיקריים שבסמכותה מסתכמים בשינויים מינוריים כמו הסדרי התנועה ונטיעת עצים.

במהלך השבוע חל היום הבינלאומי ללא עישון, ובו התבשרנו כי יו"ר ועדת הבריאות חזר בו מהחלטתו לאפשר את כניסתם של נציגי חברות הטבק ולוביסטים מטעמן לדיוני הוועדה. הפרסום ב"שקוף" עורר זעם וביקורת גם מצד ארגוני בריאות שפנו ליו"ר הכנסת כדי למנוע את כניסת חברות הטבק לדיונים.

וגם, לקראת הבחירות לרשויות המקומיות אנו אוספים סיפורים על יוזמות מקומיות מתחומים שונים, החל בתחבורה דרך חינוך ועד לסביבה וקיימות. הצלחתם לחולל שינוי בעירייה? כוח אזרחי הוביל למפנה במועצה באזורית? ספרו לנו. בינתיים הנה דוגמה ליוזמה מעוררת השראה בירוחם.