השיחה עם אבי יששכרוף נערכה מוקדם יותר השבוע, אחרי חשיפת "העין השביעית" את נייר המדיניות של פורום קהלת שעמד בבסיס הצהרותיו של שר התקשורת שלמה קרעי לפגיעה בשידור הציבורי בישראל. התוכנית של קרעי, שביקש לסגור את חטיבת התוכן של תאגיד השידור הישראלי ולפגוע בהפקות המקור, אינה הגיונית, אמר יששכרוף. מאחוריה, הוא טען, מסתתרת תוכנית אחרת: לחסל את החדשות.

"זה ברור שהם לא יגידו שהם מעוניינים ברפורמה במחלקת החדשות של התאגיד", אמר יששכרוף ל"עין השביעית", "אבל זו הכוונה האמיתית. אני לא באמת חושב שיש בממשלה מישהו שמפריעות לו התוכניות של התאגיד, כמו 'קופה ראשית' או 'המפקדת'. הם פשוט לא רוצים להכריז שבחטיבת החדשות עושים יותר מדי קולות שהם לא אוהבים, אז תוקפים את התאגיד כגוף ואת השידור הציבורי בכלל".

היום הוכיח השר קרעי כי יששכרוף קלע בניתוח שלו. קרעי פירסם, באמצעות מתי טוכפלד ב"ישראל היום", כי הוא אכן מתכוון לחבוט קודם כל בחטיבת החדשות ובחטיבת הדיגיטל של התאגיד, ולקצץ בתקציביהם באופן שיקשה עליהן לפעול. "זו תהיה טעות קשה", אומר על כך יששכרוף, "זה לא לגיטימי בעליל. נראה שלממשלת הליכוד יש חזון למדינה בדגם חדש, ובו הפוליטיקאים שולטים בתקשורת ומחליטים מה מתפרסם ומה לא".

שר התקשורת שלמה קרעי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל)

שר התקשורת שלמה קרעי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל)

יששכרוף, סופר, תסריטאי ויוצר טלוויזיה, מוכר כיום בעיקר כאחד מיוצרי הסדרות "פאודה" ו"פגע וברח", בקרוב צפויה לצאת סדרה חדשה שלו בהפקת Showtime האמריקאית. הוא עיתונאי ותיק, בין השאר ככתב לענייני ערבים של רשות השידור, ואחר כך ב"הארץ" וב"וואלה". כיום הוא כותב ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet ומנכ"ל שותף של חברת ההפקה פאראוואי רווד. את הידע והחוויות שצבר כעיתונאי, ולפני כן כלוחם בדובדבן, הסב לקריירה טלוויזיונית מצליחה.

איומי הקיצוץ והסגירה על התאגיד, הוא אומר, הם חלק בלתי נפרד מהמתקפה הממשלתית על מוסדות הביקורת בישראל. "מנסים לעשות רפורמה במדינה. להשתיק כל גוף שיכול למתוח ביקורת או לצאת נגד הממשלה. מתחילים מכלי התקשורת ובתי המשפט, אחר כך יעברו לשאר. אנחנו נראה את זה מגיע לכל מקום. השלב הזה, בו התקשורת ומערכת המשפט מסומנות כאויב שצריך 'לטפל בו', הוא רק שלב ראשון".

יששכרוף סבור שדווקא העוצמה והאינטנסיביות של המתקפה יהיו בעוכריה. "בממשלה משתינים קצת גבוה מדי מהמקפצה. לא מנסים לכופף קצת פה וקצת שם, אלא לשנות הכל ובמהירות. הם מעירים הרבה אנשים שישבו אפאטיים על הגדר. לפי כל הסקרים, יש רוב גדול נגד הרפורמות שלהם – והם בבעיה", הוא אומר.

המשטר החדש בישראל, לדבריו, "חצה את הרוביקון" וישראלים רבים, שבדרך כלל מתנדנדים בין הימין והשמאל הפוליטי, "רוצים להקיא ממה שמתרחש במדינה". הוא סבור כי מצביעי ימין רבים, מזרחים ודתיים, "לא מרוצים מההתנהלות" הממשלתית. "בסוף", הוא מסכם, "מי שמוביל את ההפיכה הזאת הם בכלל שמחה רוטמן, יריב לוין ובנימין נתניהו. לא ממש 'ישראל השנייה'". ובכלל, הוא מסכם, איך אמר פרעה על עם ישראל? "ככל שיענו אותו, כן ירבה וכן יפרוץ".