תשעה ועדים בכלי תקשורת מרכזיים המאוגדים באמצעות ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל פנו היום לשר התקשורת קרעי בקריאה פה אחד: "עצור את תכניתך להרוס את תאגיד השידור".

על המכתב חתומים חברי הוועד ב"וואלה", "ידיעות אחרונות" ו-ynet, "הארץ - דה מרקר", חדשות 13, ערוץ כנסת, i24News, "גלובס" וגלי צה"ל. בוועדים מסכמים את תוכניתו של קרעי כניסיון "לפתות כלי תקשורת מסחריים בתקציבי הפקות ממשלתיים, על חורבותיו של 'כאן', בניסיון שקוף ל'הפרד ומשול' בין העיתונאים".

שר התקשורת קרעי תירץ את כוונתו לחסל את השידור הציבורי בישראל בכך ש"שידור ציבורי הוא דבר פסול" וברצון "להגביר את התחרות בשוק". בפועל, תוך זמן קצר נחשפה כוונתו האמיתית: לא חיסול השידור הציבורי אלא חיסול עצמאותו.

את התאגיד, גוף שעוצב בחוק (על-ידי ממשלת הליכוד) כך שינתק את ההשפעה הפוליטית על השידור הציבורי, רוצה קרעי להחליף במנגנון ממשלתי שיחלק בעצמו את הכספים לכלי התקשורת. הנמען העיקרי לתקציב, כפי שעלה מהאופן בו הגדיר קרעי את התכנים אותם יתקצב (פטריוטיות ויהדות), יהיה ערוץ 14 הביביסטי.

"דווקא כמי שמתחרים בתוצרי התאגיד על בסיס יומיומי, אנו מכירים בתרומתו החשובה של השידור הציבורי ליצירת במה עיתונאית ראויה, ללא הטיה או משוא פנים, להעשרת התוכן החדשותי על המסך, ליצירת מקומות עבודה בענף ולגיוון משמעותי בכוח האדם המועסק בשוק התקשורת כולו", נכתב במכתב הוועדים.

"קיומו של התאגיד כגוף שידור ציבורי משמעותי מחזק את כל ענף התקשורת, ומוסיף לתחרות בשוק ולא מחליש אותה. טענתו של השר, ולפיה שידור ציבורי אינו תנאי הכרחי לדמוקרטיה משגשגת, מנותקת מהמציאות העולמית, שבה תאגידים דומים – למשל בבריטניה ובגרמניה – מובילים במדדי האמון והצפייה. אף בארצות הברית, שאותה הציג השר כמודל ל'רפורמה' שהוא מבקש לחולל, משתתף הממשל הפדרלי במימון תאגיד השידור, לצד פעילותה של התקשורת הפרטית, מתוך תפיסה שמדובר בשירות חיוני לכלל הציבור.

שר התקשורת שלמה קרעי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל)

שר התקשורת שלמה קרעי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל)

"אנו חוששים כי הסיבה האמיתית ליוזמת הסגירה של השר קרעי היא ניסיון להשתיק קולות שמהם, כמו כל פוליטיקאי, הוא אינו תמיד רווה נחת. לא במקרה תקציב 'כאן' כתאגיד סטטוטורי קבוע בחוק, על מנת להבטיח אי-תלות בין התוכן העצמאי שייצור לבין המימון שיקבל לשם כך. תפקידה של עיתונות ותפקידם של העיתונאים הוא לשרת את האינטרס הציבורי ואת זכות הציבור לדעת, ולא לשמש ערוץ תעמולה של ממשלה.

"אנו דוחים את הניסיונות לפתות כלי תקשורת מסחריים בתקציבי הפקות ממשלתיים, על חורבותיו של 'כאן', וזאת בבחינת ניסיון שקוף ל'הפרד ומשול' בין העיתונאים. דווקא בעידן שבו ערוצי הטלוויזיה הפרטיים חווים ממילא משברים שונים, לא ניתן אפילו לשקול את הוויתור על שידור ציבורי תמורת כל אתנן שהוא.

"אנו קוראים לשר קרעי לזנוח לאלתר את תוכניתו ההרסנית, שעלולה למוטט כליל את אחד מעוגני התקשורת המרכזיים בישראל. אנו מתחייבים לעמוד לצד חברינו ב'כאן', שכל חטאם ביצירת עיתונות ביקורתית כמצופה בדמוקרטיה, עד להסרה סופית ומלאה של חרב הסגירה המתהפכת מעל ראשיהם".

במכתב בולט היעדרם של שני כלי תקשורת, שלא פועלים בהם ועדים של ארגון העיתונאים: חדשות 12, גוף החדשות החזק והעשיר בטלוויזיה הישראלית; וערוץ 14, המשדר תעמולה לממשלת נתניהו מסביב לשעון.