עיתונאי נעצר היום על-ידי משטרת ישראל משום שצייץ בטוויטר שני ציוצים, בהם הביע את דעתו כי תקיפה של חיילים על-ידי פלסטינים, בניגוד לתקיפה של אזרחים, אינה מוגדרת מעשה טרור, וכינה מחבל "גיבור". לפי "שיחה מקומית", בשנתיים האחרונות נעצרו בישראל 26 עיתונאים, חלקם במעצר מינהלי, רובם בשל פרסומים ברשתות החברתיות. המעצר היום יוצא דופן משום שהעיתונאי העצור הוא יהודי.

העיתונאי, ישראל פריי, נעצר לאחר ששוטר שהתחזה לאדם המבקש להעביר לו מידע עיתונאי, יצר איתו קשר ופיתה אותו להיפגש עימו. "הבוקר משטרת ישראל שלחה לי 'נערת פיתוי'", אמר פריי לאחר ששוחרר, "שוטר שמתחזה למקור עיתונאי קובע איתי פגישה. כשאני מגיע לחניון בתל אביב, שוטרים מתנפלים עלי, אזיקים בידיים וברגליים, ומביאים אותי לכאן לחקירה של שעות ארוכות".

פריי, נמסר מדוברות מחוז ת"א של המשטרה, סירב להתייצב לחקירה שנפתחה בעניינו. לפי המשטרה, החקירה נפתחה לאחר שבחודשים ספטמבר-אוקטובר הגישו שלושה אזרחים תלונות על שני ציוצים שצייץ. דוברות המשטרה מסרה כי החקירה נפתחה לאחר שהתקבל אישור מפרקליטות המדינה, כפי הנראה בהתאם לנוהל ולהנחיית היועץ המשפטי לממשלה לפיו יש לקבל אישור לפני פתיחה בחקירה נגד עיתונאי.

פרקליטות המדינה, יש לציין, מסרה בתגובה לשאילתא של "העין השביעית" בנוגע לנסיבות מעצרו של פריי, כי "ההחלטה על מעצרו של פריי התקבלה ע"י משטרת ישראל והפרקליטות לא היתה מעורבת בכך".

הציוצים בגינם פותה פריי למפגש ונעצר, פורסמו ב-11 בספטמבר וב-8 באוקטובר השנה. בראשון כתב פריי על המחבל מוחמד מינאוי, שנתפס ביפו עם נשק בדרכו לבצע פיגוע: "תראו מה זה גיבור. הוא עשה את כל הדרך משכם עד ת"א ולמרות שכל הישראלים סביבו לוקחים איכשהו חלק בדיכוי, ריסוק והרג בני עמו-הוא בכל זאת חיפש מטרות לגיטימיות ונמנע מפגיעה בחפים מפשע. בעולם מתוקן הוא היה מקבל מדליה". בשני כתב, בתגובה לציוץ של השרה מירב מיכאלי בנושא הפיגוע בשועפאט, אירוע בו נהרגה סמל נועה לזר: "פגיעה בכוחות ביטחון אינה טרור".

המעצר, והאופן יוצא הדופן בו בוצע, גררו תגובה קשה מצד ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל: "מעצרו של ישראל פריי מצביע על ליקוי מאורות של משטרת ישראל ופרקליטות המדינה. מלכתחילה זימונו לחקירה בשל ציוצים שחוסים תחת חופש הביטוי, הוא בעינינו טעות קשה, גם אם הם בוטים ומקוממים. יתירה מזאת, אנו רואים בחומרה רבה את פרקטיקת המעצר האלימה.

"המשטרה הודיעה כי בידיה צו מעצר מבית המשפט, ולמרות זאת נציגיה התחזו למקור עיתונאי וזימנו אותו למפגש במסווה של כוונה להעביר לו מידע לסיקור. ארגון העיתונאים והעיתונאיות איננו תומך באי הופעה לחקירה, אם זימונו של העיתונאי נעשה על פי הכללים הנדרשים, אולם ההתייחסות אליו כאל פושע מסוכן תוך התחזות היא בעצמה פגיעה חמורה בחופש העיתונות".

פריי עצמו מסר עם שחרורו מהחקירה: "עכשיו תראו חברות וחברים, השלטון החדש כבר כאן. הוא פשיסטי והוא רוצה אותנו חלשים, מפוחדים. אל מול שלטון פשיסטי יש רק דרך אחת ואני, לכל הפחות, מתכוון ללכת בה, להרים את הראש, אין אמצע, אין בינוניות וגם בקושי ממלכתיות. שוויון מלא, חופש מלא לכל אדם בין הים לירדן, ואנחנו ננצח".

הציוצים בגינם נעצר ישראל פריי

עורכת דינו, גבי לסקי, מסרה הודעה לתקשורת לפיה "שחרורו של פריי ללא תנאים ממחיש כי מדובר במעצר פוליטי מופרך שנועד להלך אימים, להשתיק ולהרתיע. מי שנעצר על פי חוק המאבק בטרור לא משוחרר לדרכו תוך שעות ספורות. קשה שלא לתהות מי בפרקליטות אישר את הטרלול הזה. המשטרה הופכת פוליטית וזה תמרור אזהרה לכל מי שרואה עצמו אופוזיציה לשלטון החדש. היום זה פריי מחר זה כולנו", סיכמה לסקי, עד לאחרונה חברת כנסת מטעם מרצ.

במשטרה סירבו להתייחס לנסיבות המעצר, ומסרו רק כי "לאחר בחינת התלונות בחטיבת החקירות באח"מ, התקבל בחודש שעבר מפרקליטות המדינה אישור לפתיחה בחקירה. לאחר מספר ניסיונות של משטרת ישראל לזמן את העיתונאי לחקירה, בהם הודיע כי אין בכוונתנו להתייצב לחקירה, הוציא בית המשפט בעניינו צו מעצר. הבוקר נעצר החשוד על ידי תחנת לב ת"א לחקירה בחשד לעבירות הסתה לטרור והסתה לאלימות. החשוד נחקר באזהרה בחשד לעבירה על חוק המאבק בטרור-סעיף 24(ב)(2), פרסום דברי שבח, אהדה או עידוד למעשה טרור, תמיכה או הזדהות. החשוד שוחרר בתום חקירתו". כאמור, גם הפרקליטות סירבה להתייחס לנסיבות המעצר.

פריי החל את דרכו בעיתונות החרדית, בעיתון "בקהילה" וברשת המקומונים "קו עיתונות דתית". אחר-כך כתב באתר "המקום הכי חם בגיהנום" ועד לאחרונה עבד בערוץ האינטרנטי "דמוקרטיוי". בערוץ השעו את פריי לאחר פרסום הציוץ על המחבל מינאוי. חודשיים לאחר מכן פוטר, לטענת הערוץ "על רקע התנהגות בלתי ראויה ובלתי מקצועית לחלוטין". פריי טען כי הרקע היה פרסום ציוץ שנוי במחלוקת בטוויטר.

יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה נתניהו (צילום: פלאש 90)

יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה נתניהו (צילום: פלאש 90)

מעצרו של פריי התרחש מספר ימים לאחר פרסום שנוי במחלוקת אחר, בתחנת הרדיו גלי-ישראל, על-ידי שדרן מפורסם יותר מפריי. יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר בשידור ביום שישי, בתוכנית רדיו בהגשתו כי חוקרי המשטרה ואנשי הפרקליטות שהיו מעורבים בחקירות הפליליות של אביו, שהובילו לכתב אישום בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים, אשמים בבגידה במדינה ועליהם לשאת בעונש הנקוב בחוק: "כולם מוזמנים להיכנס לספר החוקים של מדינת ישראל ולהסתכל מה העונש של בגידה במדינה, וזה לא כלא". העונש האמור הוא, כמובן, עונש מוות.

נגד נתניהו לא נפתחה חקירה בחשד להסתה לאלימות, זאת למרות אזהרות כי דבריו עלולים להוביל למעשי אלימות: "האמירות מהיממה האחרונה מהוות הסתה חמורה וחסרת תקדים, אפילו במציאות בה הורגלנו", אמרה יו"ר ארגון הפרקליטים, עו"ד אורית קורין, "כבר ראינו שישנם פעילים חברתיים שממררים את חייהם של פרקליטים ומסיתים כנגד בני משפחתם. רק בשבוע שעבר הותקף פרקליט בתוך אולם בית המשפט על ידי נאשם בפלילים. אנו מתריעים על כך כי אסון הוא רק עניין של זמן - יש מי שייקחו את הדברים צעד קדימה, יפרשו אותם באופן מסוים ויחליטו לעשות מעשה. לא נעמוד מנגד ולא נשתוק לשמע דברי ההסתה והבלע הללו".

נתניהו עצמו, לאחר שאביו נאלץ להתנער מדבריו, אמר: ""המטרה בדבריי ברדיו היא להדגיש למאזינים את חומרת העבירות הפליליות שביצעו תופרי התיקים לפי ספר החוקים הישראלי, ולא שום דבר מעבר, ובוודאי שלא קראתי לפגוע באיש".