העיתונאית הפלסטינית למא גושה הורשעה במסגרת הסדר טיעון בעבירות של גילוי הזדהות עם ארגון טרור והסתה לאלימות.

גושה, תושבת מזרח ירושלים בת שלושים, נעצרה לפני חודשים אחדים והועמדה לדין בעקבות 11 פוסטים שפרסמה בפייסבוק. בין היתר הואשמה בגין פוסט שבו כתבה, אחרי הריגתו של פעיל הג'יהאד האסלאמי בידי כוחות צה"ל, כי "דוגמה יוצאת דופן כמו האיש הצעיר זה היא מורכבת וחריגה בין כל הניגודים שאתה חי בהם הארץ", כך לפי התרגום של הפוסט שהופיע בכתב האישום. לפרסום של דבריה צירפה תצלום של הפעיל אוחז בנשק.

גם התרגומים האחרים המופיעים בכתב האישום נקראים כאילו נעשו באמצעות גוגל טרנסלייט, ולא על-ידי אדם השולט בתרגום מערבית לעברית. בפרסום אחר, אחרי הריגתו של דאוד זביידי בידי כוחות צה"ל, פרסמה תצלום שלו אוחז בנשק ולצדו הכיתוב "המהפכה היא מהפכה רב דורית. טהא דאוד זבידי ממשיך בדרך השבועה אחרי מות הקדושים של אביו דאוד ודודו טהא אשר הוא נושא את שמו. ג'נין הגאה".

בפרסום נוסף, בעקבות מעצר השיח' בסאם א-סעדי, המנהיג את הג'יהאד האסלאמי בצפון השומרון, כתבה "מי שבקיא בנקמות יצפה לנקמתנו". פרסום אחר בגינו הועמדה לדין נשא את תצלומו של מפקד בגדודי חללי אל-אקצא שנהרג אף הוא בפעילות כוחות צה"ל, כשהוא אוחז בנשק וזאת לצד המילים "יא ורד הארץ, והמנורה המאירה, עימך השלום יא בושם מתנדף".

בכתב האישום צוין ליד כל פרסום לכמה שיתופים, לייקים ותגובות זכה. הפוסטים של גושה זכו לתגובות בודדות וכמה עשרות לייקים לכל היותר. אחד הפוסטים שבגללם הועמדה לדין "זכה ל-9 סימני חיבוב", כך על פי כתב האישום, אחר זכה לשישה.

עיתונאית מזרח ירושלמית שהגיעה בספטמבר לדיון בעניינה של גושה והתראיינה לאורן זיו ב"שיחה מקומית", טענה כי הרשויות מתנכלות לנאשמת בשל עבודתה העיתונאית. "אין ספק שזה נועד להעביר מסר לנו העיתונאים, שנחשוב פעמיים לפני שאנחנו מפרסמים דברים, אפילו בחשבונות הפרטיים שלנו. ברור שזה מפחיד, וגורם לנו לחשוב שזה שלא ייגמר במעצר של למא, אלא יתפשט לאחרים", אמרה.

לפי זיו, גושה היא עיתונאית עצמאית, "מפרסמת מפרי עטה בין היתר ברשת 'אל קסטל'. בעבר פרסמה סדרת כתבות ברשת, שבהן ראיינה אסירים משוחררים". באפריל האחרון דיווח יובל אברהם ב"שיחה מקומית" כי מאז 2020 עצרה ישראל 26 עיתונאים פלסטינים, חלקם במעצר מינהלי.

בדיון שנערך השבוע בבית-משפט השלום בירושלים הודיעו הצדדים כי הגיעו להסדר טיעון לפיו גושה תודה בעובדות כתב אישום מתוקן, שזהה למקורי מלבד ויתור על חמישה מתוך 11 הפרסומים שבגינם הועמדה לדין. בעוד כחודשיים יתקיים דיון על העונש שייגזר עליה.

24777-09-22