בית-המשפט דחה את התביעה שהגיש ארגון "מולד" נגד יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, ובמקביל דחה את התביעה שכנגד שהגיש נתניהו נגד הארגון.

"מולד", חברה לתועלת הציבור, הגישה בשנת 2017 תביעה בסך כ-140 אלף שקלים נגד יאיר נתניהו בטענה כי פרסם עליה לשון הרע בפייסבוק בשלושה פרסומים נפרדים שבהם כתב, בין היתר, כי יש לו "מסר לכל חברי הקרן להשמדת ישראל וגרורותיהם" וכי מולד הוא הארגון "הרדיקלי והאנטי-ציוני הממומן ע"י הקרן להשמדת ישראל והאיחוד האירופי".

נתניהו טען כי הביע דעה לגיטימית, שאינה חורגת מחופש הביטוי. במקביל הגיש תביעה שכנגד, אף היא בסך כ-140 אלף שקלים, וזאת בעקבות פרסום של "מולד" תחת הכותרת "חמישה דברים שלא ידעתם על יורש העצר, יאיר נתניהו".

בפרסום נטען בין היתר כי נתניהו חי במעון ראש הממשלה "על חשבון משלם המסים" וזוכה לאבטחה צמודה אף היא על חשבון הציבור. עוד נטען כי יאיר נתניהו "מקורב" למיליארדר האוסטרלי ג'יימס פאקר, שמעורב בפרשה הפלילית המכונה "תיק 1000" וכי "כשיאיר לן בדירה של פאקר, הממשלה נאלצה לשכור במשך שבועות חדר במלון הסמוך, עבור המאבטחים שלו".

ב"מולד" טענו להגנתם כי פרסמו עובדות שפורסמו כבר בעבר, תוך הפנייה למקורות, וכי הפרסום מתאר את המציאות ותו לא.

"סבורה אני כי הצדדים יכולים היו להתנסח באופן המכבד יותר את הצד השני ולהביא לשיח ציבורי חיובי, הגם שכנראה שיח כזה לא יביא את מספר החיבובים (לייקים) שמביאים ניסוחים בוטים יותר"

השופטת הבכירה חנה קלוגמן, מבית משפט השלום בת"א-יפו, דחתה את שתי התביעות. השופטת קלוגמן מצאה כי הטענה כי "מולד" ממומן בידי "הקרן להשמדת ישראל" אינה לשון הרע שכן הקורא הסביר מבין כי הארגון ממומן על ידי הקרן החדשה לישראל, שאינה צד בהליך.

גם הביטוי "וגרורותיהם" אינו לשון הרע, פסקה, משום שמלבד התייחסות לגידול סרטני המילה משמשת גם במשמעויות אחרות. הטענה כי הארגון "אנטי-ציוני" אף היא אינה לשון הרע, פסקה, וזאת על סמך עמדת "מולד" לגבי "הצורך לחדש את ערכי הציונות", שלפי השופטת "מעלה דגש בצורך לאפשר שיח פתוח שיאפשר לציבור דעה תוך חשיפה למגוון דעות".

אשר לטענה כי הארגון ממומן על ידי האיחוד האירופי, טענה ש"מולד" הכחישו בכתב התביעה, הרי שבחקירתה של מנכ"לית "מולד" ליאת שלזינגר הודתה העדה כי האיחוד האירופי "מממן פרויקט מחקר שעוסק בביטחון".

מנגד דחתה השופטת קלוגמן את תביעת נתניהו נגד "מולד". לדבריה, במקרה זה עומדת ל"מולד" הגנת תום הלב שכן "עיקר העובדות" בפרסום הופיעו בעבר בכתבות עיתונאיות שונות אליהן הופנו קוראי הפרסום.

יאיר נתניהו לפני דיון באחד ממשפטי הדיבה בהם הוא מעורב, 6.2.22 (צילום: אבשלום ששוני)

יאיר נתניהו לפני דיון באחד ממשפטי הדיבה בהם הוא מעורב, 6.2.22 (צילום: אבשלום ששוני)

לסיום כתבה השופטת קלוגמן כי היא "סבורה כי במקרים כגון אלו ניתן וראוי להישאר בתחומים שאינם בתי המשפט". עם זאת, לדבריה, "גם אם אכן אמירות בוטות מסוימות זוכות להגנת חופש הביטוי, אין המשמעות כי חובה על הצדדים להתנסח כך. סבורה אני כי הצדדים יכולים היו להתנסח באופן המכבד יותר את הצד השני ולהביא לשיח ציבורי חיובי, הגם שכנראה שיח כזה לא יביא את מספר החיבובים (לייקים) שמביאים ניסוחים בוטים יותר".

את "מולד" ייצגו תחילה עורכי-הדין יובל יועז ודורון ברקת ובהמשך עורכי-הדין גלעד שר ואיתן טוקר, ואילו את נתניהו ייצג עו"ד יוסי כהן.

17667-08-17

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 374KB)