החוקר הפרטי אבירם אזערי, הנתון במעצר בניו-יורק מספטמבר 2019, חתם על עסקת טיעון, הודה בעבירות המיוחסות לו, לאחר שהכחיש אותן במשך תקופה ארוכה, ומחכה כעת לגזר דינו. אזערי הואשם בארבע עבירות סייבר, פריצה למחשבים וגניבת זהות, שהעונש עליהן יכול להגיע ל-26 שנות מאסר, והודה בשלוש מהן.

לפני כשנתיים, תשעה חודשים לאחר מעצרו של אזערי, פירסמו רונן ברגמן ועידו שברצטוך ב"ידיעות אחרונות" כי "מאז המעצר אינספור אנשים בצמרת הכלכלית של ישראל והאוליגרכים שהעסיקו אותו בחקירות הכי סודיות ואינטימיות שלהם, לא ישנים בלילה. כי אם 'נץ' יפתח את הפה, זו תהיה רעידת אדמה". "נץ" הוא שמו של משרד החקירות של אזערי.

"אזערי", כתבו ברגמן ושברצטוך, "הפך בשני העשורים האחרונים ל'קופסה השחורה' של הרבה מאוד פרשות ואירועים. במשרד שלו עברו אוליגרכים, בכירים בצמרת הכלכלית-עסקית וכמה מהאנשים החזקים במדינה". "צריך להבין מי זה אבירם בעולם שלנו", מצטטים ברגמן ושברצטוך "חוקר פרטי ותיק מאוד", "זה לא רק אדם שיש לו לקוחות סופר-כבדים, סופר-מכובדים וסופר-מפורסמים בתיקים סופר-נפיצים. זה גם מי שנתן שירותים כאלה ואחרים לחלק גדול מהתעשייה. אם הוא 'פותח' - אלוהים ירחם".

לוגו חברת החקירות של אבירם אזערי

לוגו חברת החקירות של אבירם אזערי

נראה כי רגע האמת עבור לקוחותיו ושותפיו של אזערי הולך ומתקרב, מאחר שלאחר כשנה וחצי במעצר, ויתר אזערי על ניהול משפט ובחר לחתום על עסקת טיעון עם הרשויות האמריקאיות. אזערי מואשם כי שימש מתווך של שירותי פריצת מחשבים ללקוחות שונים. הן זהות הפורצים והן זהות הלקוחות נותרה חסויה, בינתיים.

עורך דינו של אזערי, בארי זון, מסר ל"רויטרס" כי לקוחו הודה בתיווך השירותים הפליליים אך הוא "אינו משתף פעולה עם ממשלת ארה"ב". עורך הדין מסר בכל זאת שם של לקוח אחד עבורו עבד אזערי: חברת ויירקארד (wirecard), חברת הסליקה פושטת הרגל האחראית לאחד מפשעי ההונאה הגדולים בהיסטוריה של גרמניה, ושסיפורה עובד לאחרונה לסרט ב"נטפליקס".

מקווים שנוכל לעשות כסף ביחד

לפי כתב האישום, בנובמבר 2014 פנו לאזערי שני אנשים, ששמם נותר חסוי, והצהירו כי הם מפעילים "צוות של מומחי פריצה לאימיילים, מפתחים מדופלמים בחילוץ קבצים ממחשבים, שיכולים להשיג כל אימייל מכל חשבון, וקבצים מכל מחשב המופעל במערכת ההפעלה ווינדוס". השניים הוסיפו כי הם "מקווים שנוכל לעשות כסף ביחד". באוגוסט 2016 הוזמן אזערי להודו כדי להיפגש עם הנהלת החברה.

לפי הפרסומים בתקשורת, מדובר בחברת הסייבר ההודית בלטקורס (BellTroX). מאז הוכרזה החברה על-ידי פייסבוק כחברת מעקב פולשני, ותוארה על-ידי "רויטרס" כמי שמספקת שירותי פריצה למטרות ברחבי העולם ומושא חקירה של הרשויות בארה"ב. לפי "רויטרס", ניסיונות הפריצה כוונו כלפי יותר מ-10,000 קורבנות, בטווח רחב המשתרע מבעלי קרנות סיכון ועד לפעילי זכויות אדם. הפריצה מתבצעת באמצעות שליחת הודעות מתוחכמות, המוסוות לפי תחומי העניין או המכרים של מושא הפריצה, על מנת שיסגיר את הסיסמה לחשבונותיו.

לאחר מעצרו של אזערי, בשדה התעופה בניו-יורק, נתפסו ברשותו שני מכשירים ניידים. בנוסף, תפס האף.בי.איי חשבונות אימייל ואחסון קבצים של אזערי שמכילים "טרה בייטים של מידע"

מחקר שערכה "סיטיזן לאב" הקנדית קשר את בלטקורס לקבוצת ההאקרים "האגן האפל". המחקר של "סיטיזן לאב", קבוצת חוקרים מהאוניברסיטה של טורונטו, החל בעקבות פנייה של מנהל השקעות שחשף את מעשי ההונאה של חברת ויירקארד הגרמנית. המחקר קשר את "האגן האפל" ובלטרוקס לשני קמפיינים גדולים, של וייקארד ושל ענקית האנרגיה אקסון מובייל, נגד פעילים ומבקרים.

לפי כתב האישום נגד אזערי, בידי הרשויות בארה"ב תכתובות נוספות בין אותם אנשים לבין אזערי, בהן מפורטות פעילויות פליליות של פריצה למחשבים. אזערי, כך לפי כתב האישום, נקשר באותן תכתובות לפריצה למאות חשבונות בשנים 2014-2019. לאחר מעצרו של אזערי, בשדה התעופה בניו-יורק, נתפסו ברשותו שני מכשירים ניידים. בנוסף, תפס האף.בי.איי חשבונות אימייל ואחסון קבצים של אזערי שמכילים "טרה בייטים של מידע".

באפריל האחרון, לאחר עיכובים ממושכים, חתם אזערי על עסקת טיעון עם התובע האמריקאי, והוא ממתין כעת לגזר דינו. הדיון בעניין נדחה לינואר 2023, לבקשת עורכי דינו של אזערי. נציגו של אזערי בישראל לא היה מוכן להגיב.