בימים שבהם בעלי המניות מחפשים כל דרך לצמצם בהוצאות ולהגדיל את רווחיות העיתונים, מצאו ביומון האמריקאי "סטאר טריביון" במיניאפוליס עוד שיטת חיסכון: ביטול החלוקה של גליונות חינם לעובדי העיתון (זו, אגב, איננה המצאה אמריקאית: לפני שנים אחדות פורסם כי עובדי היומון "ג'רוזלם פוסט" נדרשו על־ידי המו"ל להפוך למנויים בתשלום, כדי לקבל את העיתון).

למי שמבקש לקרוא את הכתבות והידיעות שכתב או ערך בלי לשלם המליצה ההנהלה לפנות לעיתון האלקטרוני, המופיע באתר האינטרנט של ה"סטאר טריביון". במקביל, כתחליף לערימות העיתון לחלוקה חינם לעובדים, הוצבו במסדרונות המערכת מכונות למכירת העיתון, בחצי ממחירו ברחובות העיר – 25 סנט במקום חצי דולר.

עיתונאי מיניאפוליס לא פראיירים: לאחר שבועות אחדים התברר להנהלה כי 43% מן העיתונים בשבוע הראשון ו־41% בשבוע השני נלקחו מן המכונות ללא תשלום. "מבחינתנו זו פשוט גניבה", נזף בעובדים סגן הנשיא לענייני הפצה במזכר שהופץ במערכת. מי שייתפס גונב עיתון, הזהיר סגן הנשיא, עלול לאבד את מקום עבודתו. כאשר צוטט המזכר הפנימי באתר אינטרנט העוסק בעיתונות, רתחו המנהלים, והודיעו שישימו את ידיהם על המדליף.

דאג גראו, בעל טור ב"סטאר טריביון", תהה: אם כבר מקצצים, מדוע שלא ייקחו מידינו גם את פנקסי הכתיבה שלנו? וכתב ה"ניו־יורק טיימס" שדיווח על הפרשה עקץ את בעלי העיתון לא רק על האווירה העכורה במערכת שיוצרת הפסקת החלוקה ללא תשלום של גליונות העיתון, אלא גם על המסר: אם בעיניהם המהדורה האלקטרונית היא טובה כמו המודפסת, מדוע שהציבור ימשיך לקנות את העיתון המודפס?

גיליון 62, מאי 2006