אש המבוכה

הכותרות הראשיות של ארבעת העיתונים הערביים בישראל הוקדשו ביום שישי, כצפוי, לאירועי הדמים יום קודם לכן על גבול ישראל-מצרים והדרך לאילת. "פנורמה" ו"כל אל-ערב" בוחרים בכותרות אינפורמטיביות, בעוד "חדית א-נאס" כותב על "מבוכה" בישראל ואילו "א-סינארה" מתמקד בתגובה הישראלית.

"בתגובה לפיגוע אילת: ישראל מתנקשת בחיי בכירים בוועד ההתנגדות העממית ברצועה", נכתב בכותרת הראשית של "א-סינארה". הידיעה, נטולת קרדיט, מובאת במלואה בעמוד הראשי, לצדה תמונת פינוי של פצוע ישראלי באילת ודיווח על שישה הרוגים. בהפניה אחרת על השער מציינים כי "שבעה נהרגו ועשרות נפצעו בפיגועים משולבים באילת". הידיעה עצמה מובאת בעמ' 10, נפרשת על פני עמוד שלם ומרחיבה את היריעה לגבי השתלשלות האירועים ותגובות הנוגעים בדבר.

שער "חדית א-נאס"

שער "חדית א-נאס"

"כל אל-ערב" בוחר בכותרת סנסציונית, "אילת תחת אש!". "סדרה של פיגועים נגד אוטובוסים וכלי רכב ישראליים גורמת לכמה הרוגים ופצועים", נכתב בכותרת המשנה, "כוננות בטחונית ישראלית באזור הדרום. מצרים וחמאס מכחישות מעורבות בפיגוע המשולב. ירדן הזהירה את ישראל דקות לפני הפיגוע". בשער מובאות שתי תמונות נטולות קרדיט וכיתובים: אחת קטנה של צעיר מפונה על אלונקה ואחת גדולה של אוטובוס אגד שנפגע. גם הידיעה עצמה נטולת קרדיט.

כותרת מאמר המערכת של העיתון היא כשמו של הסרט המצרי "הדרך לאילת". "לצד שלילה וגינוי של הרג אזרחים ושל כל פעולת טרור, אנו לא יכולים לפטור את שליטי ישראל מדמם של החפים מפשע שנשפך ויישפך", נכתב שם. "הקפאת תהליך השלום ומדיניות ההתנחלויות הפומבית והסודית, ייהוד אל-קודס וההתעלמות מהשותף הפלסטיני שהושיט את ידו עד היכן שאפשר הם קרקע פורייה לכוחות הקיצוניים ומחלישים את כוחות השלום והמתינות משני הצדדים".

"הרוגים ופצועים בהתקפות חמושים ליד אילת", מוסרת הכותרת הראשית של "פנורמה", על גבי תצלום גדול של פינוי אחד הפצועים במסוק לבית-החולים סורוקה (בתמונה קטנה יותר נראה אוטובוס אגד שנפגע מירי). שתי התמונות נטולות קרדיט לצלם וכיתובים. בכותרת המשנה נכתב כי "המשטרה מעלה את הכוננות בכל רחבי הארץ. שר הביטחון: 'הפיגועים נובעים מהתמוססות האחיזה של השלטון המצרי בסיני והתרחבות אחיזת הטרוריסטים'. בכיר חמאס סלאח ברדוויל: 'ההתנגדות הפלסטינית לא תעמוד בחיבוק ידיים, ותשיב בכוח אם עזה תותקף'".

"הריגת שבעה ישראלים ועשרות פצועים במתקפה על הגבול המצרי מביכה את ישראל", נכתב בכותרת הראשית של "חדית א-נאס", מעל לידיעה המובאת במלואה בעמוד השער. לצדה, אותה תמונה של פינוי פצועים המופיעה על שער "פנורמה". בשני העיתונים פניהם של טייסי חיל האוויר מופיעות ללא טשטוש. "חדית א-נאס" מעודכן יותר בפרטי האירועים הקטלניים, אולם גם הוא לא מעניק קרדיט לצלם או לכתב, ולא מספק כיתוב לתצלום. בכותרת המשנה לראשית מתכונן העיתון לכותרת אפשרית של השבוע הבא: "ישראל מאיימת על עזה במלחמה חדשה".

לאף אחד מתצלומי הפיגועים בעיתונים השונים לא מצורף קרדיט לצלם, ואילו כמה מהם מזכירים מאוד תצלומי סוכנויות ועיתונים המופיעים באתרים בעברית.

לקראת ספטמבר

"נתניהו הוא שגרם לאבו-מאזן לפנות לאו"ם", נכתב באותיות אדומות בכותרת על שער "א-סינארה", ציטוט של דברים שאמר בנימין בן-אליעזר לכתב המדיני של העיתון, זיאד מעדי. שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל-מאלכי, מצוטט כמי שהתבטא באותו עניין בביקור בעארה שבמשולש: "אנו לא מצפים להרבה מישראל כי היא אינה מעוניינת במשא-ומתן ובהפסקת ההתנחלויות".

שתי סוגיות הנוגעות לפלסטינים מובלטות בשער "כל אל-ערב". הכתב המדיני סעיד חסנין מצטט מקורות בחמאס ולפיהם חאלד משעל, ראש הלשכה המדינית של הארגון, "נפגש עם בכירים מצרים כדי להעביר את משרדי הארגון לקהיר", ואילו השגריר המצרי יאסר רידא אומר לעיתון: "כמו שלישראל יש זכות לעצמאות, גם לעם הפלסטיני מגיעה הזכות הזו".

כותרת ידיעה אחרת בעיתון, של הכתב אבראהים אבו-עטא, המתפרשת על פני עמוד שלם, מצטטת את שר החוץ הפלסטיני, אל-מאלכי, שאומר ל"כל אל-ערב": "איומי ישראל המדיניים והכלכליים לא ירתיעו אותנו; אנחנו נפנה לקבלת חברות באו"ם בספטמבר". הדברים נאמרו על-ידי השר במסגרת סעודת האיפטאר (הפסקת הצום) שיזם ראש תע"ל, ח"כ אחמד טיבי, שמצוטט כאומר:

"פלסטין תהיה המדינה ה-194, והפעילות הדיפלומטית הפלסטינית הולכת להביס את נסיונות נתניהו להפלת דרישת החברות".
שער "כל אל-ערב"

שער "כל אל-ערב"

עוד בעמודי החדשות של העיתון, סקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה ולפיו "11% בלבד מהיהודים סבורים שישראל תשיג שלום עם הפלסטינים". "עובדים על גיוס 70-60 מדינות להצבעה נגד ההכרה בפלסטין", מצטטים בעיתון את סגן שר החוץ, דני אילון.

עוד בעניין הפנייה לאו"ם להכרה במדינה פלסטינית: "חדית א-נאס" בודק את יחסן של ועדות המעקב ושל המפלגות הערביות להתפתחות הצפויה בספטמבר. "צפויה לנו ישיבה עם הנשיא אבו-מאזן", אומר לעיתון יו"ר ועדת המעקב מוחמד זידאן; מזכ"ל חד"ש, איימן עודה, מצפה ל"הפגנה ערבית-יהודית בתל-אביב ולחץ על השגרירויות"; ח"כ אחמד טיבי קורא להפגנות תמיכה שלוות; ואילו ראש הפלג הדרומי בתנועה-האסלאמית, שיח' חמאד אבו-דעבאס, מדבר על "צעד אמיץ שיכול להיות ציון דרך חשוב בהיסטוריה של המאבק הפלסטיני".

בהפניה בשער העיתון מודפסות תמונותיהם של זידאן ושל אבו-מאזן, עם הכותרת הפרובוקטיבית: "ישראל מפוחדת וועדת המעקב שותקת: האם תיוולד פלסטין באו"ם בחודש הבא?".

עונת ה"ביוקר"

במוסף "מידראמה" של "פנורמה" דן הכתב עומר דלאשה בסוגיית החלפת ספרי הלימוד, המקשה כלכלית על הורי התלמידים. דובר משרד החינוך למגזר הלא-יהודי, כמאל עטילה, קורא להורים: "תבדקו את מחירי הספרים באתר המשרד". כתבה נוספת שמובלטת אף היא בשער, מאת הכתבת אימאן דהאמשה, מתייחסת להכנות לפתיחת שנת הלימודים: "רמדאן, החתונות, ההכנות לחג ולחזרת הילדים לבתי-הספר – עונת ה'ביוקר'".

גם "א-סינארה" מייחד בעמודו הראשון מקום לפתיחתה הצפויה של שנת הלימודים: בכתבה על פני שלושה עמודים סוקרים את הנושא כתבי העיתון רביע חנא, עווד דראושה, אמאני עבדל עזיז, ג'מאל סועד, רפעת עכר ומוסא בסול. גם כאן הזווית כלכלית. "לקראת חג אל-פיטר ופתיחת שנת הלימודים: האזרחים הערבים לקראת פשיטת רגל בשל יוקר המחיה וההוצאות הכבדות", נכתב בכותרת.

אגב, לפי "א-סינארה", לבדואים בנגב אין בעיות כלכליות או בכלל הוצאות כספיות. העם היושב בדרום לא זוכה לסיקור במסגרת הכתבה.

שער "פנורמה"

שער "פנורמה"

"כל אל-ערב" לא נשאר מאחור, ומבליט בהפניה בשער את החזרה לספסלי הלימודים. לצד תצלום של שתי ילדות מחפשות ספרי לימוד נכתב: "משפחה בת ארבע נפשות צריכה לפחות 6,000 שקל להכנות לבית-הספר". העיתון גם מספק עצות לצמצום ההוצאות.

ידיעה אחרת ב"כל אל-ערב" בנושאי חינוך עוסקת בחתימה על הרפורמה בבתי-הספר התיכוניים ("עוז לתמורה"), בנוכחות ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך גדעון סער, כולל תמונה מטקס החתימה. הכתב אמין בשיר מביא את סיפורו של מוחמד חסין זבידאת מסכנין, שקיבל את הציון הגבוה ביותר בהכרת השפה הערבית, אולם ממתין זה שמונה שנים למינוי ממשרד החינוך. הכתב חאלד אבו-אחמד מדווח על מחאה בפייסבוק לביטול שכר הלימוד לתואר ראשון באוניברסיטאות.

גם סיקור אוהלי המחאה במגזר הערבי נמשך השבוע, אולם לכך ייוחד מאמר נפרד בהמשך השבוע, שיעסוק גם בסיקור בעיתונות הערבית בכלל.

סיסמאות

ביקורו של שר הביטחון אהוד ברק זוכה לסיקור ב"כל אל-ערב" וב"פנורמה". "סעודות הרמדאן לצמים, ולא לברק וליתר הפושעים", לשון אחת הסיסמאות בעצרת מחאה נגד הביקור, ההופכת לכותרת הדיווח של אבראהים אבו-עטא על האירוע. "שכונה באום אל-פחם נסגרה לרגל ביקור שר הביטחון אהוד ברק", נכתב בכותרת המשנה לידיעה בעניין ב"פנורמה". "סוהיב אגברייה: ביקור זה מעיד על התעניינות ברק וחברי מפלגתו במגזר הערבי", נכתב בכותרת המשנה.

האביב הערבי

"פנורמה" עוקב כהרגלו אחר ההתפתחויות בזירה הסורית, הלובית והמצרית, ומדווח גם על נושאים הנוגעים לבנייה הישראלית בגדה המערבית. כרגיל, הידיעות מעודכנות נכון ליום רביעי. העיתון מספק תמונות בלעדיות מהעימותים בין תומכי מובארכ למתנגדיו סביב המשפט המתוקשר של הנשיא לשעבר, כולן נטולות קרדיט לצלם. עוד מדווח על הפגנה נגד מעשי הדיכוי של המשטר הסורי נגד בני עמו, שהתקיימה בחיפה.

עורך "חדית א-נאס" בוחר זווית מקומית מעניינת לדיון באירועי האביב הערבי, וקורא לערביי ישראל להחליף את הנהגתם: "על המגזר הערבי הפלסטיני בישראל לנפץ את פסליו כלקח מהמהפכות בעולם הערבי", הוא כותב.

שער "א-סינארה"

שער "א-סינארה"

ב"א-סינארה" מתראיין עורך-הדין הערבי-ישראלי זכי כמאל, שאומר: "לו היו בתי-המשפט במצרים עצמאיים – מובארכ לא היה מועמד לדין". כמאל מבקר את ההחלטה למנוע שידור חי של המשפט ומציין כי העימותים בין תומכי מובראכ למתנגדיו עתידים להימשך בכל ישיבה. האופוזיציונר הסורי פרופ' בורהאן גליון אומר לעיתון: "היום אנו לא מדברים על הפלת השלטון, אלא על הדרך שבה יופל". ד"ר סנא שעלאן, סופרת ומרצה ירדנית, אומרת בראיון מיוחד לכתב אמין אבו-ג'בל כי במציאות הערבית מעורבבים כעת "שיא החופש ושיא הדיכוי והעוול".

ואילו הפעיל הפוליטי המצרי יאסר עבדללה אומר בראיון בלעדי לכתב "כל אל-ערב", חאלד אבו-אחמד, כי "המהפכה המצרית הצליחה להדיח את מובארכ, אך לא את משטרו".

צעירות מצפון הארץ

גם הפעם מדווחים העיתונים על האלימות במגזר הערבי, על תאונות הדרכים ועל מקרי הפשיעה הבולטים.

כך ב"א-סינארה" מצטט הכתב לענייני משפט ופלילים, חטאב נסאר, את מפקד משטרת נצרת-עילית, עמי מועלם, שאומר: "שיעור לא מבוטל מהנשים העוסקות בזנות – ערביות!" [סימן הקריאה במקור]. הדברים מובלטים בעמוד הראשון.

"כל אל-ערב" מדווח בעמוד האחרון על אדם מנצרת החשוד בביצוע מעשים מגונים בנער על חוף הים, ועל צעיר מג'לג'וליה שירה בטעות בחברו. השניים נעצרו על-ידי המשטרה. הדיווח על בית-הבושת בנצרת-עילית מוגש כ"הרחקת שתי צעירות מצפון הארץ שעסקו בזנות", בלי לציין במפורש שמדובר בנשים ערביות.

"פנורמה" מדווח בעמודו האחורי על מעצר גבר לאחר שבתו התינוקת בלעה סמים בביתו בירושלים, ועל נער מכפר-כנא שנפגע בעינו כתוצאה מפיצוץ זיקוקין. כתב העיתון במצרים, מוהאב ממדוח, מביא תמונת שחקנים שהגיעו לניחום אבלים בבית השחקן המצרי טלעת זין.

ב"א-סינארה" מבליטים באוזן שמאל של השער דיווח על פסק דין בעניינו של מנכ"ל "כל אל-ערב", פאיז שתיווי, שהורה לעיתון להתנצל לפניו בעקבות ידיעה מ-2004 ולפיה נעצר בתום מרדף משטרתי. ב"א-סינארה" מדגישים כי שתיווי דרש 150 אלף שקל פיצויים ונפסקו לטובתו "רק" 10,000. רוח רעה מאוד נושבת בין שני העיתונים הללו, שמשרדיהם בנצרת, על רקע האשמה של עובד באתר האינטרנט של "כל אל-ערב" כי ביצע האזנות סתר לאנשי "א-סינארה".

יאסר עוקבי הוא עורך ב"ישראל פוסט" ועורך עיתון "שבע" ו"אל-אוסבוע אל-ערבי"