מרבית הדיווחים והסיקור התקשורתי של המלחמה באוקראינה מתמקדים כרגע באופן טבעי בלחימה הקשה על אדמת אוקראינה עצמה ובנחיל הפליטים הבורח ממנה, אבל כדאי גם לשים לב למשבר ההולך ומחריף בתוך רוסיה ולמחיר שמשלמים גם האזרחים הרוסים בהסלמה המטורפת הזאת.

חבר יקר שהוא עיתונאי רוסי ותיק כתב לי אתמול כי הוא "מתבייש במדינתו" ועזב אותה נוכח ההידרדרות הקשה במצב הפוליטי והכלכלי. הוא נמצא כרגע בטורקיה ומדווח משם לאתר החדשות בו הוא מועסק. להערכתו האתר ייסגר בתוך ימים, מאחר והם ממשיכים לדווח על הפגנות ומחאות נגד המלחמה במקומות שונים ברוסיה.

"טורקיה היא לא המדינה הכי דמוקרטית, אך יותר בטוח כאן מאשר ברוסיה", הוא כתב לי, "זאת קטסטרופה לאומית, התקופה הכי גרועה בהיסטוריה הרוסית. גם האזרחים הרוסים אשמים בחלקם, רבים מהם עדיין תומכים בדיקטטור פוטין. זה כמו לראות את גרמניה הנאצית מבפנים". הוא עדיין מקווה שתתחולל הפיכה נגד פוטין בעקבות הסנקציות הכלכליות שפוגעות קשות בעסקים של האליטה האוליגרכית. הוא סיכם במשפט מדהים: "אף אחד כאן לא מבין - בשביל מה? למה הוא עשה את זה??".

לנו בישראל זאת צריכה להיות תזכורת כואבת וברורה לחשיבות הקריטית של חברה אזרחית ועיתונות עצמאיות, חזקות וחופשיות

הדיווחים מתוך רוסיה על דיכוי ביד קשה של המחאות המעטות נגד המלחמה, על סגירת אמצעי תקשורת עצמאיים וחקיקת בזק שאוסרת על "סיקור שגוי" של המתרחש בשדה הקרב - מחזירים אותה לימי ברית-המועצות והריסוק המוחלט של זכויות אזרחית בסיסיות כמו חופש מחאה וביטוי וחופש עיתונות.

לנו בישראל זאת צריכה להיות תזכורת כואבת וברורה לחשיבות הקריטית של חברה אזרחית ועיתונות עצמאיות, חזקות וחופשיות. בשנים האחרונות יש כרסום והדרדרות קשה במעמד של ארגוני זכויות האדם ושל כלי תקשורת רבים בשיח הציבורי ובדעת הקהל הכללית. כל מי שמוחה נגד הכיבוש או נגד פעולות צה"ל בעזה, מסומן ישר כבוגד. כלי תקשורת ועיתונאים רבים הפכו למטרות מרכזיות של קמפיינים פוליטיים - חלקם על ידי ארגוני תעמולה כמו אם תרצו וישראל שלי, חלקם על ידי הפוליטיקאים עצמם.

ריסוק זכויות האזרח ברוסיה על רקע המלחמה צריך להעיר ולנער אותנו כאן בישראל. אין דמוקרטיה, אין חופש ואין זכויות אדם לכולנו בלי חופש פעולה ולגיטימיות מלאה לעיתונות עצמאית, חופשית וחוקרת, ובלי פעולה עצמאית ובלתי תלויה של ארגוני זכויות אדם ואזרח. הנסיון לסמן אותם בשנים האחרונות כסוכנים זרים או תומכי טרור הוא סכנה אמיתית לכולנו. תשאלו את הרוסים.