ארגון העיתונאים בישראל פרש אתמול (21.2) ממועצת העיתונות, מיד לאחר שמליאת המועצה הביעה ברוב גדול אמון בנשיא המועצה החדש, שופט בית-המשפט העליון בדימוס חנן מלצר, למרות הודעתו כי יתמנה ליו"ר חברת הביטוח מגדל.

מועצת העיתונות הוקמה ב-1963 כדי להגן על האתיקה העיתונאית וחופש העיתונות. המועצה, גוף התנדבותי המאוגד כעמותה, סובלת כבר שנים רבות מפיחות במעמדה הציבורי לצד טענות כי היא איבדה רלבנטיות, והיא כלל אינה מטפלת ברוב התלונות המוגשות לבתי-הדין לאתיקה שהיא מפעילה. כעת, הפרישה יצרה מציאות חדשה: במועצת העיתונות אין ייצוג ממשי לעיתונאים.

נציגי גופי התקשורת החברים במועצה מייצגים את המו"לים, נציגי הציבור את הציבור והעיתונאים אמורים להיות מיוצגים בידי ארגוני עיתונאים. ארגון העיתונאים הוא איגוד העובדים הגדול בתחום התקשורת, המייצג כ-3,000 עיתונאים מ-25 כלי תקשורת. זאת בעוד שבאגודות העיתונאים הוותיקות, של תל-אביב וירושלים, כמעט ואין כבר עיתונאים פעילים. ארגונים אחרים החברים במועצה, כמו האגודה לתקשורת קהילתית והאיגוד לעיתונות תקופתית, אינם מייצגים עיתונאים.

נשיאת מועצת העיתונות, השופטת בדימוס דליה דורנר (צילום: נעם ריבקין-פנטון)

נשיאת מועצת העיתונות לשעבר, השופטת בדימוס דליה דורנר (צילום: נעם ריבקין-פנטון)

גופים אלה, יחד עם כלי תקשורת משולי מפת התקשורת, נכנסו למועצה בתקופת נשיאותה של השופטת בדימוס דליה דורנר ושינו את האיזון במליאה. אגודת העיתונאים תל-אביב צורפה למועצה בחטף על-ידי דורנר בשנה שעברה, למרות חוסר הרלבנטיות שלה, כדי שתטה את תוצאות הצבעת אמון בדרכה של דורנר. המחטף של דורנר צלח, אולם דורנר נאלצה לפרוש על רקע ניגוד עניינים שנחשף: במקביל לכהונתה כנשיאה היא ניתבה סכום כסף גדול להקמת מכון שיעסוק באותם נושאים שבהם אמורה לעסוק המועצה.

לפני חודשים אחדים נבחר השופט בדימוס חנן מלצר לתפקיד במקומה של דורנר. כמה שבועות לאחר מכן התפרסמה בתקשורת הידיעה כי הוא צפוי להתמנות לתפקיד יו"ר מגדל בעלות שכר של 159 אלף שקל בחודש. כמה ימים לאחר מכן הודיע על כך מלצר לחברי מליאת המועצה, וארגון העיתונאים דרש שבישיבת המועצה הקרובה תתקיים הצבעת אמון במלצר. אתמול התקיימה הישיבה, שהיא הראשונה שכינס הנשיא הנכנס מאז שנבחר.

"אחרי שנכנסתי לתפקיד (נשיא מועצת העיתונות; א"פ) הציעו לי להיות צ'יירמן של חברת מגדל", אמר מלצר לחברי מליאת מועצת העיתונות, שהתקיימה באמצעות זום. "זה בשכר, אפילו שכר מכובד, אבל התניתי את זה שזה יהיה בהיקף של שני-שליש משרה כדי שאוכל להמשיך גם בפעילות ההתנדבותית שלי במועצה".

מלצר אמר כי הוא אמור להתמנות רשמית ליו"ר מגדל בעוד כמה שבועות, והתייחס בדבריו גם לטענות שכבר נשמעו בדבר ניגוד העניינים שבו יהיה שרוי בגין כפל התפקידים.

שלמה אליהו, בעל השליטה בחברת מגדל (צילום: יוסי זליגר)

שלמה אליהו, בעל השליטה בחברת מגדל (צילום: יוסי זליגר)

"אני לא רואה שום ניגוד עניינים מובנה בשני התפקידים", אמר מלצר, "ומי שמבין קצת בניגוד עניינים מבין שניגוד עניינים מובנה אין כאן. המועצה לא עוסקת אף פעם בענייני ביטוח, אבל אם יהיה משהו ספציפי שקשור בענייני ביטוח כמובן שאני לא אעסוק בזה. זה כמו שכשיש לך תיק בבית-המשפט ואין מניעות מלכתחילה. אם פתאום אתה מגלה שאתה מכיר את אחד הצדדים או אחד העדים אתה מונע מעצמך מלטפל בתיק. ככה אני גם אנהג במקרה הזה".

נורית קנטי, יו"ר ארגון העיתונאים, הבהירה כי היא והארגון דווקא כן רואים במצב שנוצר ניגוד עניינים בעייתי. "האמת היא שאנחנו די מתפלאים שכל שאר חברי המועצה לא רואים בכלל [ניגוד עניינים]", אמרה. לדבריה, אם מלצר יכהן בשני התפקידים ייווצר מצב שבו עיתונאי או כלי תקשורת שירצה לפרסם תחקיר על מגדל או חברת ביטוח אחרת לא יוכל להיות בטוח ש"יהיה לו גיבוי מנשיא מועצת העיתונות".

נורית קנטי (צילום: יעל צור)

נורית קנטי, יו"ר ארגון העיתונאים (צילום: יעל צור)

קנטי לא ציינה כי לנשיא מועצת העיתונות ממילא אין השפעה כלשהי על תחקירים עיתונאיים, בתחום הביטוח או בתחום אחר, וכי עיתונאי תחקירים לא מתעניינים בגיבוי של נשיא מועצת העיתונות. אולם בהמשך דבריה עמדה על הבעייתיות העקרונית שבכפל התפקידים, והנזק המוניטיני שהוא גורם למועצה: "הגוף הזה היום הוא לא רלבנטי, הוא לא גוף שעיתונאים מאמינים בו", הזהירה. "כפל הכובעים בעינינו זה עוד דוגמה לאיך המועצה לא תוכל להיות מגדלור של אתיקה".

במענה לדברים אלה התלוצץ הנשיא מלצר ואמר כי אולי לקנטי יש ניגוד עניינים, "כי מגדלור ומגדל מתקשרים". יאיר טרצ'יצקי, ממייסדי ארגון העיתונאים והיו"ר הקודם של הארגון, הזהיר כי המועצה לא תוכל להפוך רלבנטית יותר, כפי ששואף מלצר, "אם היא תרמוס כל פיסה של אתיקה".

"הסיפור פה הוא לא ניגוד העניינים הנקודתי אלא משהו מובנה", טען טרצ'יצקי, ושאל את הנוכחים האם היה עולה על הדעת שמלצר היה נשאר שופט בבית-המשפט העליון ובמקביל עומד בראש חברת ביטוח גדול כמו מגדל. התשובה, לדבריו, שלילית, שכן כפל התפקידים יוצר מצב של "ניגוד עניינים מובנה". לו היה נוהג כך מלצר כשכיהן כשופט היה כפל התפקידים פוגע באופן שבו נתפסים בית-המשפט העליון ועצמאותו.

"באותו אופן אני תופס את מועצת העיתונות כגוף שאמור להיות ציבורי, מנותק מהשלטון ומההון", הוסיף טרצ'יצקי. "הישארות של מלצר בתפקיד פוגעת פגיעה אנושה במועצת העיתונות ובאמון שעיתונאים נותנים בה", אמר, "זו עמדה גורפת של כל עיתונאי שדיברתי איתו".

ענת סרגוסטי (צילום מסך)

ענת סרגוסטי, מנהלת תחום חופש העיתונות בארגון העיתונאים (צילום מסך)

ענת סרגוסטי, נציגה נוספת של ארגון העיתונאים ואחת משתי חברות ועדת הביקורת במועצה שקבעה כי הנשיאה הקודמת דורנר פעלה בניגוד עניינים, אמרה כי "הדבר האחרון שמועצת העיתונות צריכה זה עוד טלטלה כזו". לדבריה, אין להתפלא על כך שדווקא העיתונאים חברי המועצה חשים כי המצב שנוצר בעייתי ואילו נציגי הציבור במועצה סבורים אחרת. "השאלה היא בנראות של הדבר הזה", אמרה. "הנכס העיקרי של המועצה זה הקוד האתי, וככל שלא נשמור על הנכס הזה הציבור יתייחס בזלזול".

מנגד התייצבו נציגים רבים במועצת העיתונות לצדו של מלצר, כשם שהתייצבו לצד דורנר. נציג הציבור דניאל מילוא אמר כי ישנם ניגודי עניינים פוטנציאליים שניתן להסדיר. "יש פה יושרה של בן אדם שלאורך שנים עסק בתחומים האלה", אמר מילוא. "אני לא מעלה על דעתי שהשופט מלצר ירצה לפגוע בשמו הטוב בשביל תפקיד של נשיא מועצת העיתונות. ואם זה יתקיים, יש גילוי נאות ותזוזה שלו הצידה".

נציג הציבור עמוס שפירא טען כי המינוי של מלצר הוא דווקא "הזדמנות להחיות את המועצה". שפירא הזכיר כי בעבר היו נשיאי מועצה, כמו יו"ר לשכת עורכי-הדין לשעבר יהושע רוטנשטרייך או שר המשפטים לשעבר חיים צדוק, שקידמו מאוד את מועצת העיתונות אף שהיו מעורבים ביותר בחיים הציבוריים בישראל. לדבריו, די בכך ש"נקפיד על מניעה פרטנית של אפילו חשש לניגוד עניינים במקרה ספציפי כזה או אחר, שייגע בסוגיית הביטוח".

עמוס שוקן, מו"ל "הארץ" ומי שהציע מלכתחילה את מועמדותו של מלצר לתפקיד נשיא המועצה, הביע תמיכה בדברי שפירא. חיים שיבי, נציג אגודת העיתונאים בירושלים, הזכיר שחזקת החפות עומדת אפילו לשופטי בית-המשפט העליון בדימוס. במענה לטענות על ביקורת שכבר צצה על כפל התפקידים פנה שיבי לטרצ'יצקי ואמר כי "מי שהניע את משפט השדה התקשורתי זה לא אחר מאשר אתה והארגון".

השופט בדימוס חנן מלצר (במרכז) בתפקידו כיו"ר ועדת הבחירות המרכזית (צילום: הדס פרוש)

השופט בדימוס חנן מלצר (במרכז) בתפקידו כיו"ר ועדת הבחירות המרכזית (צילום: הדס פרוש)

שרי רוט, נציגת המו"לים והעורכים מטעם אתר "חרדים 10", טענה כי מינויו של מלצר מקדם את המועצה. אליק מאור, נציג המו"לים והעורכים מטעם אתר "מגפון", טען כי בתקופה הקצרה שבה מלצר מכהן כנשיא מועצת העיתונות הוא כבר הספיק לקדם את האינטרסים של העיתונאים, בין היתר בכך שבעקבות פגישתו עם מפכ"ל המשטרה, קובי שבתאי, הורה המפכ"ל לכל השוטרים בישראל לאפשר לעיתונאים לבצע בחופשיות את עבודתם. "אין לך מושג כמה זה עזר לנו בירושלים בשייח ג'ראח", אמר מאור.

נציגת הציבור ענת פלג טענה כי ההבחנה של סרגוסטי בין העמדה של עיתונאים לבין עמדתם של מי שאינם עיתונאים אינה מדויקת, שכן בין תומכי מלצר במועצה יש גם מו"לים ועורכים כמו עמוס שוקן וגם נציגי ציבור שהיו בעבר עיתונאים.

ענת פלג (צילום: "העין השביעית")

ענת פלג (צילום: "העין השביעית")

"זה ההבדל בין טהרנות לבין שיח עובדתי", טענה פלג. "אנחנו לא יכולים להטיל ספק ביושרה של כבוד השופט מלצר כשאין לנו עובדות". פלג פנתה לטרצ'יצקי והוסיפה: "יאיר, אתה מדבר על נראות. הנראות הזו צריכה לשאוב ממשהו, ועוד לא הצלחת להסביר לנו מה הבעיה בנראות". לדברי פלג, אם וכאשר תצוץ בעיה נקודתית של ניגוד עניינים ניתן יהיה לטפל בה. פלג הזכירה בהקשר זה את תחקיר "כלכליסט" על השימוש של משטרת ישראל בתוכנות הריגול של חברת NSO, שמעליו מרחף ענן של ספק משום שבעיתון מסרבים לתקף את הטענות. לפי פלג, "שיח שאינו מבוסס עובדות אלא הערכות מוגזמות לא רק שלא מקדם את החברה, אלא גם תוקע אותה במקומות לא נכונים של פחדים".

טרצ'יצקי, מנגד, טען כי הטענה לניגוד עניינים דווקא נובעת מעובדות. למעשה, משתי עובדות: האחת שמלצר הוא נשיא מועצת העיתונות והאחרת שהוא יו"ר מגדל. "אנחנו חושבים שזה לא יכול לדור בכפיפה אחת", אמר יו"ר ארגון העיתונאים לשעבר.

"אני לא מתבייש להיות טהרן ואני לא מתבייש להיות יפה נפש", הודיע נציג הציבור עמית שכטר בתגובה לדברי פלג. "אלה מלים שלמרבה הצער יש להם קונוטציה, שלילית אבל אני חושב שהן חיוביות מאוד". לטענת שכטר, גוף כמו מועצת העיתונות דווקא "צריך שיהיה טהור".

"השאלה כרגע איננה אם כבוד השופט מלצר הוא נשיא מועצת העיתונות אלא אם יו"ר חברת מגדל הוא נשיא מועצת העיתונות", הוסיף שכטר. לדבריו, החברה בישראל השתנתה מאז הימים שבהם היו נשיאי מועצה כמו רוטנשטרייך וצדוק. "מדינת ישראל היתה במקום אחר אז", אמר, "וההתייחסות שלנו ליחס שבין הון לעיתונות וההשפעה של הון על העיתונות היו אז במקום אחר".

"לא אמרתי את הביטוי יפה נפש", העירה פלג. "דיברתי על טהרנות כי טהרנות זה גם עריפת ראשים, וזה מה שאתם עושים".

עו"ד יעל גרוסמן, היועצת המשפטית של מועצת העיתונות, הביעה גם היא תמיכה במלצר. "כל עוד יש גילוי ואין הסתרה אין חשש לניגוד עניינים", אמרה. לדבריה, בעשרים השנים שבהן היא עוסקת באתיקה של מועצת העיתונות לא זכור לה מקרה אחד שבו נוצר ניגוד עניינים כמו זה שנטען לגביו בעניין מלצר.

עו"ד יעל גרוסמן, היועצת המשפטית של מועצת העיתונות (צילום: אורן פרסיקו)

עו"ד יעל גרוסמן, היועצת המשפטית של מועצת העיתונות (צילום: אורן פרסיקו)

העיתונאי תומר אביטל, נציג המו"לים והעורכים מטעם עמותת "שקוף" (שהתאחדה לפני כשנה עם "העין השביעית"), ניצל את זכות הדיבור שקיבל בישיבת המליאה כדי להפנות למלצר שאלות בדבר עמדת מגדל כלפי כפל התפקידים. מלצר השיב כי איש במגדל לא ביקש ממנו להישאר בתפקיד ראש מועצת העיתונות, אלא דווקא ההפך. "הם רצו שאני אעזוב (את תפקיד נשיא מועצת העיתונות; א"פ), הם רצו שאעבוד שם במשרה מלאה. אם לא היו מקבלים, לא הייתי הולך לזה".

"אתם לא מבינים", הוסיף מלצר ופנה לחברי המועצה, "עצמאות כלכלית נותנת את האפשרות להיות תקיפים כלפי הרשויות. לקחת דווקא מי שיהיה תלוי כלכלית, אפשר להשפיע עליו". בהקשר זה ניתן לציין כי שופטים בדימוס נהנים מפנסיה נדיבה, העומדת על כ-40 אלף שקל בחודש בממוצע – סכום גבוה פי כמה מהשכר הממוצע בתחום העיתונות.

בהמשך הישיבה הוסיף מלצר ואמר כי בשבועות האחרונים פנו אליו "עשרות עיתונאים, מגדולי העיתונאים" שרצו לפרסם הודעות תמיכה בו, אך הוא ביקש מהם שלא יעשו זאת. מלצר לא ציין את שמות גדולי העיתונאים שפנו אליו, לדבריו, אך מנכ"ל "שקוף" ניר בן-צבי הקריא במהלך הישיבה כמה משמות העיתונאים החברים בוועד המנהל של ארגון העיתונאים, שתמכו במהלך הפרישה.

בנוסף ציין מלצר כי "היום התפיסה לגבי גופים פיננסיים כמו חברות ביטוח היא שהן לא פועלות רק לטובת בעלי המניות, הן פועלות גם למען העובדים, הנושים, המבוטחים, הצרכנים, גם החוסכים. את המגמה הזאת אני רוצה לקדם גם בתפקיד האחר. נכון שאני אקבל בעבורו שכר אבל זה לא פסול. אני מבקש שתיתנו לי את האשראי להמשיך וגם תיתנו בי אמון".

בהצבעת האמון במלצר הודיעו 15 חברי מליאה כי הם מתנגדים להמשך כהונתו בתפקיד נשיא המועצה. לצד נציגי ארגון העיתונאים אבנר הופשטיין, אלירן חיאט, יאיר טרצ'יצקי, צליל אברהם, ענת סרגוסטי, נורית קנטי, אלי גרשנקרוין ויאסר עוקבי הצביעו "נגד" גם נציגי תאגיד השידור הישראלי אילאיל שחר וברוך שי, נציג אגודת העיתונאים בירושלים דני זקן, נציגי "שקוף" תומר אביטל וניר בן-צבי ונציגי הציבור מירי שלם ועמית שכטר.

בעד המשך כהונתו של מלצר כנשיא המועצה הצביעו 32 חברים: נציגי הציבור ארנה לין, דניאל מילוא, יניב עצמון, יחיאל (חיליק) לימור, עמוס שפירא, פיני שומר, עמית גורביץ', צבי רייך ומוחמד ותד; נציגי אגודת העיתונאים בתל-אביב יוסי בר-מוחא, רותם אברוצקי, אורי בינדר, ליאורה עיני ואמנון נדב; נציגי אגודת העיתונאים בירושלים חיים שיבי, שייקה קומורניק, צגה מלקו, מיכל גולדברג, אורה עריף-כץ ועפרה סתת-מילוא; נציגי המו"לים והעורכים עמוס שוקן ("הארץ"), שרי רוט ("חרדים 10"), אליק מאור וציפי מנשה ("מגפון ניוז"), רמי יצהר ("עניין מרכזי"), סימה אלה ("Jewish Business News"), אורי שלוש, נוי הדר וישגב נקדימון (חדשות 12); נציגי הארגון לעיתונות תקופתית יצחק פרי ועליזה ז'ז'ק; ונציג האגודה הישראלית לתקשורת קהילתית יוחאי רוטנברג.

פרופ' עמית שכטר (צילום: עמית שכטר, רישיון CC BY-SA 4.0)

פרופ' עמית שכטר (צילום: עמית שכטר, רישיון CC BY-SA 4.0)

מיד לאחר היוודע תוצאות ההצבעה הודיעה יו"ר ארגון העיתונאים נורית קנטי על עזיבת הארגון את המועצה. "המועצה מפוצלת בין עיתונאים פעילים, שהביעו עמדה אחת, לבין אנשים אחרים שמייצגים או את עצמם או ארגוני עיתונאים יותר קטנים, שמביעים את העמדה השנייה", העירה.

גם נציג הציבור שכטר הודיע כי יפרוש מהמועצה. פרופ' עמית שכטר הוא חוקר תקשורת, נשיא מכללת אורנים ומי שהיה מועמד לתפקיד נשיא מועצת העיתונות. "על אף האירועים החמורים שאירעו לפני שנה והביאו את המועצה אל עברי פי פחת, בחרתי להישאר בה מתוך אמונה שניתן להשיב לה את אמון הציבור, ובראש וראשונה את אמון הציבור היושב בה, אולם תקוותי נכזבה", כתב שכטר למלצר לאחר הישיבה, "לכך הוסיפה העובדה שהארגון היציג הגדול ביותר של העיתונאים בישראל בחר לפרוש מהמועצה, ובכך במידה רבה נשמט בסיס הלגיטימיות של המועצה, שבעיני אמורה היתה בראש וראשונה לראות את עצמה כמגינה על ציבור זה". היום, למחרת הישיבה, התפרסם ב"גלובס" כי גם תאגיד השידור מתכוון לפרוש מהמועצה.

נשיא המועצה מלצר הודה לחברי המליאה על האמון שנתנו בו והביע צער על פרישת הארגון מהמועצה. "זה לא תקין, בהתנהלות דמוקרטית, שכאשר הדעה שלכם לא מתקבלת אתם קמים ועוזבים", ציין מלצר. "זה לא מכבד דמוקרטיה באף פורום. אתם צריכים ללמוד שגם כאשר הדעה שלכם לא מתקבלת לא קמים ושוברים את הכלים ועוזבים".

"אלא אם כן יש אנשים שיש להם ערכים", העיר טרצ'יצקי.

"יאיר, אני לא אתחרה איתך בערכים", הגיב מלצר, וטרצ'יצקי השיב: "אתה כנראה גם תפסיד".

"המציאות תוכיח מי פועל יותר לטובת חופש העיתונות", הכריז מלצר בתגובה.

עם פרישתו מהמועצה הודיע הארגון כי יפעל "ליצירת מסגרת חלופית שתיתן מענה לדילמות האתיות והמקצועיות שעבודת העיתונות מעלה", וקרא "למי שקידום עיתונות חופשית ובריאה בישראל היא נר לרגליו, להצטרף אלינו להקמת מסגרת חלופית". במועצה, מנגד, הביעו צער על פרישת הארגון וציינו כי פרישתו מיד לאחר הצבעת האמון במלצר אינה מהלך דמוקרטי.

שתי דקות לפני נעילת הישיבה העלתה פלג תהייה חדשה, הנוגעת לדו"ח ועדת הביקורת על התנהלות נשיאת המועצה הקודמת והמנכ"ל לשעבר. "האם בסיטואציה כזו", אמרה פלג, "אפרופו דו"ח ועדת הביקורת, האם איננו יכולים כמועצה להחליט שמאחר והדמויות שעמדו במרכז [דו"ח] ועדת הביקורת, אחד אינו בין החיים והנשיאה עצמה פרשה מתפקידה, ומחברי הדו"ח כבר לא נמצאים, האם יש איזושהי אפשרות לפתוח דף חדש ולא לדון בו?".

ממלאת מקום נשיא המועצה, עו"ד ארנה לין, הבהירה כי אין אפשרות כזו. "יש חובה למליאה לדון בדו"ח הביקורת", אמרה.