חברת חדשות 0404 בע"מ של העיתונאי בועז גולן ויצחק מירילשווילי, מפעילת אתר 0404, תפצה שוטר שתצלומו הוצמד לפרסום על הגשת כתב אישום נגד שוטר אחר.

בדצמבר 2019 פורסם בעמוד הפייסבוק של אתר 0404 פוסט שהפנה לידיעה תחת הכותרת "כתב אישום הוגש כנגד שוטר תנועה בגין תקיפה". לפוסט הוצמד תצלום שבו נראה השוטר דוד רן, אף שהשוטר הנאשם הוא אדם אחר. בעוד שבידיעה שפורסמה באתר 0404 נוסף לתצלום כיתוב לפיו מדובר באילוסטרציה, בעמוד הפייסבוק לא נכלל כיתוב כזה.

רן הגיש, באמצעות עו"ד יריב בן-שחר, תביעה בסך 100 אלף שקלים נגד חברת חדשות 0404 בע"מ בטענה לפרסום לשון הרע ופגיעה בפרטיות. "נוכח תפקידו של התובע כאיש משטרה, הרי שפרסום תמונתו ברשת 'הפייסבוק' וחשיפתה לעיני כל, תוך הבניית דמותו של התובע 'כנאשם בפלילים' הינם בגדר, העלבה ופגיעה קשה בפרטיותו", נכתב בתביעה.

באתר החדשות טענו להגנתם, באמצעות עו"ד יעל תותחני, כי הפרסום אינו מהווה לשון הרע כלפי רן. "הנתבעת עשתה שימוש בתמונה מתוך ארכיון דוברות משטרת ישראל", נכתב בכתב ההגנה. "ברי לכל קורא סביר, מעיון בלינק לכתבה, כי התמונה הינה תמונת אילוסטרציה". עוד צוין בכתב ההגנה כי הפוסט עם התצלום הוסר כשבע שעות לאחר פרסומו, כשמכרה של רן פנתה לבעלים ומייסד האתר בועז גולן.

בדיון שהתקיים היום (2.2) בפני השופט יאיר דלוגין מבית-משפט השלום בתל-אביב-יפו, אמר השוטר רן, כך לפי פרוטוקול הדיון, "אני חושב שמגיע לי כסף, על דברים שרשמו שהם לא נכונים, פרסמו תמונה שלי עם דברים שלא נכונים". גולן, מצדו, טען כי "מדובר בתמונה של דוברות משטרת ישראל שנשלחה לכל האתרים לשימוש מלא, לכל מיני כתבות, עם אישור כתוב שאפשר להשתמש בתמונה".

השופט דלוגין פנה לגולן ושאל אותו מדוע לא חשבו באתר שיש בעיה בהצמדת תמונת ארכיון שנראים בה שני שוטרים לכותרת על כתב אישום נגד שוטר אחר. "עובדתית לא חשבתי שיש בעיה. גם היום לא חושב", השיב גולן. "שני שוטרים, כל מי שעוקב אחרי התמונות, רואה שזו תמונה שרצה בכמויות, אין לה קשר".

בפסק-דינו קבע השופט דלוגין כי "מאחר והנתבעת לא דאגה לרשום בפוסט שהתמונה היא אילוסטרציה בלבד או הערה דומה", הרי שהיה בפרסום משום לשון הרע ופגיעה בפרטיות. "בניגוד לנתבעת, אשר סבורה שגם אם לא נרשם שמדובר בצילום ארכיון או אילוסטרציה הדברים ברורים מאליהם, אני סבור שלא אלה פני הדברים", ציין השופט.

לאחר ששלל מהאתר את הגנות האמת בפרסום ותום הלב, קבע השופט דלוגין כי הנתבעת "הייתה חייבת [...] לדאוג לכך שגם בפרסום בפייסבוק ולא רק באתר, תופיע על התמונה ההסתייגות שמדובר בצילום ארכיון".

בשל נימוקים נוספים ובהם העובדה כי הפרסום הוסר כעבור שעות אחדות, פסק השופט דלוגין כי על אתר 0404 לפצות את השוטר רן ב-10,000 שקלים בלבד, בתוספת 5,000 שקלים עבור שכר טרחת עו"ד.

10440-03-20