"אין באמת לחץ מכיוון חברות הגז", אומר אודי אדירי לגיא ליברמן בראיון ל"גלובס" (29.12.21). ברור שכבר אין לחברות הגז צורך להמשיך וללחוץ, כאשר משרד האנרגיה עושה עבורן את העבודה.

הראיון עם אודי אדירי משקף את התנהלותו משך כל תקופת כהונתו - מתק שפתיים, חלקלקות לשון ואמת חלקית, האדרת פעילות המשרד עליו הוא מופקד, והטעיית הציבור ומקבלי ההחלטות, גם אם הדבר נעשה מתוך אידאולוגיה ואמונה פנימית. אדירי היה מנכ"ל חזק ומנוסה, והוא זה שאחראי לא פחות מאדונו שטייניץ להתמכרותה של ישראל לגז ולהחמצתה שוב ושוב את יעדיה בקידום אנרגיה מתחדשת.

אדירי פותח בתיאור משבר האנרגיה באירופה כמוצא שלל רב להצדקת פועלו, למרות שהוא יודע שאין שום בסיס להשוואה בין משק האנרגיה האירופי לזה הישראלי. למשבר האנרגיה הנוכחי באירופה סיבות מגוונות, אך ביסודו הוא נבע ממשבר גיאופוליטי - פוטין סגר את הברז, פשוטו כמשמעו, וכדברי הקנצלרית לשעבר מרקל "השתמש בגז כנשק" כדי לאלץ את האיחוד האירופי להסכים לחבר את צינור הגז הרוסי החדש, הנורדסטרים 2, לחופי גרמניה.

עמדת המדינה קרסה אל מול לחצם של הטייקונים לסיים כמעט בכל מחיר את פיתוח לוויתן עד לתום 2019

משבוששה ההסכמה להגיע, נקט פוטין כהרגלו בתרגיל כוחני ועצר את הזרמת הגז לרוכשים אירופים למסירה מייידית בשוק הספוט, דבר שהפחית בתקופות מסוימות את היקף הגז הרוסי המוזרם ליבשת בלמעלה מ-75%. זאת בזמן שרוסיה היא ספקית הגז העיקרית של אירופה.

בישראל, כל הלקוחות המקומיים קשורים לחברות הגז בחוזים ארוכי טווח ומקובעי מחיר ואינם רוכשים גז בשוק הספוט שמחיריו משתנים תדיר, כך שמשבר כזה אינו יכול להתרחש. גם שברון הענקית, שב-2020 ניסתה לעשות לנו פוטין ואיימה על חברת החשמל שתסגור את ברז הגז אם לא תיכנע למחיר המונופוליסטי הישן, נאלצה להתקפל בשל לחץ ציבורי והתערבות של רשות התחרות.

אגב, בדו"ח מפורט שחלקו נכתב במשרד האנרגיה בתקופת כהונתו של אדירי כמנכ"ל, לא תמצאו מילה או חצי מילה על סגירת השיבר על ידי פוטין. באופן לא מפתיע, המסקנה העולה ממנו משרתת את מסקנות הוועדה השנייה בראשותו של אדירי, שממליצה להמשיך ולקדוח לחופי ישראל מתוך מטרה למצוא גז נוסף ולייצאו במהירות, טרם ייסגר חלון ההזדמנויות העולמי בשל משבר האקלים והלחצים שהוא מייצר. באופן כזה משרד האנרגיה בתקופתם של אדירי ושטייניץ תעתע בתודעת הציבור וקיבע את השיח לטובת חברות הגז.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האנרגיה יובל שטייניץ מבקרים באסדת הגז לוויתן (צילום: מארק ישראל סלם)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האנרגיה יובל שטייניץ מבקרים באסדת הגז לוויתן (צילום: מארק ישראל סלם)

אדירי מחמיא לפטרונו לשעבר, השר ד"ר יובל שטייניץ: "לפני יובל, משק האנרגיה לא נוהל על ידי משרד האנרגיה". משק האנרגיה בתקופת שטייניץ-אדירי לא נוהל ע"י משרד אנרגיה אלא ע"י משרד הגז בראשות מי שכינה את עצמו "שר הגז". משק אנרגיה שמנוהל כאילו גז הוא מקור האנרגיה היחיד או האולטימטיבי, אינו משק אנרגיה המנוהל באופן מאוזן או כזה המשרת את תושבי ישראל, ודאי שלא על רקע החמצה חוזרת ונשנית של יעדי ייצור החשמל מאנרגיה מתחדשת והתנתקות ממסלול עמידה ביעדי ההתייעלות האנרגטית של ישראל.

כשלונם זה של השניים אינו נזכר כלל בראיון. אדירי נתלה בעבר בטיעון כי משבר הקורונה הוא זה שהביא להחמצת יעדי האנרגיה המתחדשת, אך בדיקת הנתונים בעולם מראה כי דווקא שנת הקורונה היתה השנה הטובה ביותר מזה 21 שנים לאנרגיה מתחדשת בעולם. למרות הכישלון בתחום האנרגיות המתחדשות בישראל, ועל אף היותו אדם ממוקד ופיקח, אדירי לא מהסס לבקר את החלטת השרה אלהרר להקפיא את קידוחי הגז החדשים במים הכלכליים למשך שנה בתירוץ כי "אף פעם לא ראיתי סתירה בין קידום מתחדשות לבין להמשיך לפתח את משק הגז". זאת אחרי שהוכיח במהלך כהונתו בדיוק את זה: הפיתוח האגרסיבי של משק הגז חיבל בקידום האנרגיות המתחדשות.

נשב עם הרוח

אדירי מרחיב בנוגע להתמודדות עם הביקורת הציבורית בתקופת פיתוח מאגר לוויתן.  הוא מטעה כשהוא מציין כי "אדם, טבע ודין והחברה להגנת הטבע עמדו לצד הממשלה", ולא מציין כי בעמדת "שומרי הבית" צידדו הארגונים צלול, גרינפיס, מגמה ירוקה" ושישה ארגוני סביבה נוספים, כמו גם כ-20 רשויות מקומיות. אז והיום, אדירי מנסה לקבע נרטיב שישרת את ברוני הגז בישראל ואת המשרד שתמך בהם.

"אירוע הנישוב הוא הדוגמה הכי קיצונית שאני זוכר והיא כן גרמה נזק", הוא אומר. בתקופת הנישוב התנהל אדירי על תקן נחמן שי במלחמת המפרץ, עת הדגים בבוקר הנישוב הראשון ריצה קלילה ומשחררת לצדו של גיא סמט, מ"מ מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה. אבל יש כמה עובדות חשובות שאדירי לא מספר והמראיין לא מעלה.

קודם כל, לו המדינה הייתה מקבלת את דרישת המוחים לנשב שלא ברוח מערבית, כל האירוע היה נמנע וכ-30 אלף איש היו חוסכים לעצמם יום חופש הרחק מאזור מגוריהם. עמדת המדינה קרסה אז אל מול לחצם של הטייקונים לסיים כמעט בכל מחיר את פיתוח לוויתן עד לתום 2019 והודיעה למוחים כי לא תוכל לכפות על הזכיינית נובל אנרג'י לנשב במשטר רוחות מסוים, תוך היצמדות לדף המסרים של חברות הגז כי "הנישוב יתקיים מיד וברצף לאחר סדרה של מאות פעולות", מה שהסתבר בדיעבד כשקר.

הפגנה נגד אסדת הגז לווייתן. ירושלים, 12.6.2018 (צילום: נעם ריבקין-פנטון)

הפגנה נגד אסדת הגז לווייתן. ירושלים, 12.6.2018 (צילום: נעם ריבקין-פנטון)

ויש עוד הרבה עובדות שנעדרו מהראיון: המדינה ומשרד האנרגיה לא הנפיקו דו"חות מדעיים ומידע מספק כדי להפיס את דעת המוחים (שמצידם סיפקו דו"ח מטעם פרופסור לאפידמיולוגיה), הסתירו (ומסתירים) את הרכבו הכימי של הדלק הנוזלי הקרוי "קונדנסט" המופרד מהגז הנחוץ לחישוב התפשטות המזהמים במרחב, לא סיפקו נתונים על חומרים רעילים ומסרטנים שונים הנפלטים מהאסדה (לבד מהבנזן, חומר מסרטן ודאי, שלגביו מומחים מהאוניברסיטה העברית ומהטכניון הזהירו מאפשרות של חריגות שעתיות גבוהות).

אדירי לא מציין שרק הלחץ הציבורי מצד התושבים הוא זה שהביא לעיבוי ניכר של מערך הניטור בחוף, להקמת חמ"ל באזור בו נכחו השרים שטייניץ ואלקין ביום הנישוב ולנוכחות פקחי המשרד להגנת הסביבה על האסדה. אדירי גם לא מזכיר את הדיווחים השקריים של מפעילת האסדה בתום הנישוב הקטן שהתקיים ב- 19.11.2019, שעה שמצלמה תרמית שהפעילה עמותת "שומרי הבית" תיעדה כי הנישוב נמשך כשעה ומחצה לאחר שנובל אנרג'י דיווחה לציבור כי זה הסתיים.

אותה מצלמה תיעדה גם פליטות אדירות ממדים יום לאחר הנישוב הגדול הראשון, שלשמחת התושבים נפלטו בו באופן מפתיע רק פחות מ-5% מהחומר המסרטן בנזן. האם חלקו הארי של הזיהום המשיך להיפלט בחסות החשיכה של יום המחרת, לאחר שפקחי המשרד להגנת הסביבה ירדו מן האסדה?

הזיהום לא פחת, להיפך

את כל זאת ועוד הסתיר אדירי בראיון. מבחינת התושבים, אדירי שטען כל הדרך באופן מתעתע כי "האוויר בחוף דור יהיה נקי יותר" לאחר שאסדת לוויתן תחל לפעול, משל האסדה שפולטת עשרות טונות של חומרים מזהמים ורעילים בשנה היא מטהר אוויר ענק, אחראי יותר מכל פקיד ממשלתי אחר לכך שנאלצו לנטוש את בתיהם לאחר שהמדינה נטשה אותם.

האמירה הזו של אדירי מעידה על דרכו התקשורתית: האמת היא שאסדת לוויתן לא תורמת להפחתת הזיהום בחוף דור או להחלפת היחידות הפחמיות 1-4 בחדרה, שהיו יכולות לדברי מומחים להיסגר זה מכבר בשל יתירות משמעותית במשק החשמל. זאת משום שטרם הוקמו יחידות כוח גזיות בחדרה ואלו גם לא תוקמנה במועד המתוכנן, כפי שהודיע לאחרונה מנכ"ל חברת החשמל. הזיהום מהתחנות הפחמיות בחדרה נישא מזרחה ומגיע לעתים לשומרון ואף לגבול ירדן, על פי מומחים מהטכניון ודו"חות גרינפיס.

הפגנה נגד אסדת לוויתן של מונופול הגז, תל-אביב, 1.9.2018 (צילום: מרים אלסטר)

הפגנה נגד אסדת לוויתן של מונופול הגז, תל-אביב, 1.9.2018 (צילום: מרים אלסטר)

עוד לא דיברנו, וגם לא אדירי, על עשרות התקלות באסדת לוויתן מאז תחילת פעילותה, חלקן לוו ברעשי פיצוצים ובלהבות מפחידות ואדירות ממדים. חלקן תוארו כ"בעלות פוטנציאל לאובדן חיים רבים", כפי שכתבה חברת ייעוץ שמשרד האנרגיה עצמו שכר על-מנת לבדוק את המתרחש באסדה.

אבל אדירי הצליח לקבע נרטיבים תקשורתיים שעיתונאים רבים הדהדו, כמו בראיון הנוכחי, מבלי שיש לו כל אחיזה עובדתית במציאות.

נאחל לאדירי הצלחה בהמשך דרכו. הוא אדם נבון. נציע לו כי בתפקידו הבא יהיה קשוב יותר לאמירות ולנתונים שמעלה הציבור, שאלמלא הקיבעון התפיסתי שאחז בו בתפקידו האחרון, יתכן והיה מצליח בו יותר.

יוני ספיר הוא יו"ר עמותת "שומרי הבית" ומייסד "הפורום לאנרגיה נקיה"