אתר ynet ייצא בשנה הקרובה בקמפיין פרסומי שיכלול סדרת כתבות על אודות הגילוי הלא-נאות דיו שבו יסומן מעתה ואילך הפרסום הסמוי באתר. הקמפיין, ששוויו מוערך על ידי ynet במיליון שקלים, יעלה לאתר כחלק מהסכם פשרה ששם קץ לבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד האתר, בגין הטעיית הציבור והצגת פרסומות הנחזות לתוכן מערכתי לאורך השנים.

התביעה הייצוגית נגד ynet, שהגיעה לאחר שנים של כתיבה ביקורתית באתר "העין השביעית" על נגע הפרסום הסמוי, הובילה לשורת תביעות ייצוגיות נגד כלי תקשורת אחרים. אלא שבהסכם הפשרה שנחתם בין הצדדים בתביעה נגד ynet, ויתר התובע על הדרישה לסימון של הכתבות הממומנות כפרסומת לכל דבר.

לאחר התנגדויות, בהן של היועץ המשפטי לממשלה, ארגון העיתונאים ומערכת "העין השביעית", תוקנה הפשרה, אולם גם בנוסח המתוקן פרסומות הנחזות לכתבות מערכתיות לא ילוו בגילוי נאות הכולל את המילה "פרסומת" אלא ימשיכו להופיע לצד המונח המטעה "בשיתוף". לפני חודש קיבל ההסכם תוקף של פסק-דין על-ידי שופט המחוזי בת"א חאלד כבוב.

במסגרת ההסכם התחייבה חברת "ידיעות אינטרנט שותפות רשומה", המפעילה את ynet, להפיק "קמפיין תקשורתי להנחלת השפה השיווקית החדשה וחינוך הציבור ביחס לשיווק באינטרנט". הקמפיין, כך פסק בית-המשפט, יכלול פירוט לגבי "רכיבי ההסדרה" של הפרסום הסמוי באתר, באופן ש"יסייע לקוראים להפנים את שפת השיווק בה נעשה שימוש באתר, תוך דגש על מימון התכנים על ידי גורמים חיצוניים (לרבות גורמים שאינם מסחריים, דוגמת גופים ממשלתיים)".

לוגו אתר ynet

לוגו אתר ynet

עורכי-הדין של ynet ממשרדים ליבליך-מוזר-גליק וש. הורוביץ' ושות' הגישו היום (26.12) לבית-המשפט הודעה על עיקרי הקמפיין הצפוי ובקשה לאישורו. לפי הבקשה, הקמפיין "יתפרש על פני תקופה של כשנה" ויכלול "מישור מערכתי" של כתבות ומאמרים לצד "מישור מסחרי" של מודעות. השופט כבוב הודיע כי הוא מאשר את ההודעה.

בהודעת ynet פורטו כמה דוגמאות לכתבות שצפויות לעלות באתר במסגרת הקמפיין. לדוגמה, כתבה שתוקדש לשאלות "כיצד ייראה מעתה ואילך תוכן שיש בו נגיעה מימונית או שיווקית באתר? כיצד ניתן לדעת שמדובר בתוכן מסוג זה עוד לפני הכניסה לכתבה לשם קריאתה?", ואשר יינתן בה "הסבר מפורט על המיקום והנראות של הגילוי".

כתבה נוספת תציע את "מילון המונחים המלא" לזיהוי הפרסום באתר שנחזה לתוכן עיתונאי: "מה ההבדל בין מודעת פרסומת לתוכן שיווקי או ממותג? מי משלם עליו, מי יוצר אותו ומדוע? הסבר מפורט על המונחים הרלוונטיים בתחום".

דוגמה שלישית היא לכתבה שתוקדש ל"תוכן שיווקי בעולם". לפי הודעת ynet כתבה כזו צפויה לכלול "השוואה בין המצב בישראל לעולם המערבי; אילו סוגים של תוכן שיווקי, ממותג או ממומן אתם עשויים לפגוש במסגרת גלישה בגופי תוכן בינלאומיים? מהם הקודים לזיהוים? הסבר טקסטואלי + צילומי מסך ודוגמאות וידאו. כיצד תוכלו לזהות תוכן דומה באתר Ynet?".

עורך ynet דרור עמיר (צילום: אורן פרסיקו)

עורך ynet דרור עמיר (צילום: אורן פרסיקו)

דוגמה רביעית ואחרונה שסיפקו באי-כוח ynet היא לכתבה שתעסוק ב"תוכן שיווקי או ממומן ברשתות החברתיות", תשיב על השאלות "אילו סוגים של תוכן פרסומי, שיווקי, ממותג או ממומן אתם עשויים לפגוש במסגרת גלישה ברשתות החברתיות? האם הנושא מוסדר בחוק?" ותכלול גם "השוואה בין הרשתות לבין היכולת לזהות תוכן באתר Ynet".

הכתבות הללו, כך מצוין, יתפרסמו שלושה ימים ברצף בכל אחד מחודשי השנה ובסך הכל למשך 36 ימי פרסום לאורך כל השנה. באתר לא התחייבו שהכתבות ימשיכו להתנוסס באתר לאחר תום מועד זה.

בנוסף ובמקביל יעלה באתר ynet קמפיין מודעות תחת הכותרת "הכר את השפה הגרפית החדשה של קידומי התוכן השיווקי באתר ynet". הקמפיין הזה יעלה הן בגרסת המובייל והן בגרסת הדסקטופ של האתר. במובייל הוא יופיע במשך חמישה ימים ב"מעברון ראשי" עם הכניסה לאפליקציית ynet ובמשך ארבעה ימים כמודעה בעמוד הבית של האתר. בדסקטופ הוא יופיע במיקומים שונים גם כן במשך חמישה ימים.

כאמור, לפי ynet שווי סדרת הכתבות והמודעות בקמפיין הוא כמיליון שקלים. מאחר שהכתבות והמודעות יתפרסמו ב-ynet ע"י ynet, עלותן הריאלית תהיה כמובן פחותה עשרת מונים.

מי שלא רוצה לסמוך על הודעת ה"בשיתוף" עליה הוסכם בפשרה, יכול להתקין את תוסף "העין השביעית"-"שקוף" המתריע באופן בולט וברור בכל פעם שהגולש מגיע לעמוד של אתר ynet ובו פרסומת סמויה.

1715-02-15