פרופ' עמירם גולדבלום, שנתבע על-ידי העיתונאי אראל סג"ל בין היתר משום שכינה אותו "פשיסט" ו"גזען", טוען בכתב הגנה כי יוכל להוכיח בפני בית-המשפט שאכן מדובר בפשיסט וגזען.

בחודש יולי האחרון הגיש סג"ל תביעת דיבה בסך 420 אלף שקלים נגד גולדבלום בגין שלושה פרסומים של גולדבלום, שניים משנת 2017 ואחד מהשנה שעברה, שבהם כינה את סג"ל, בין היתר, "יהודו-נאצי", "חלאת שדרן" ו"פשיסט".

בתחילת 2017 הציג סג"ל בתוכניתו שבערוץ 20 סרטון שדימה עיתונאים ביקורתיים ואנשי אופוזיציה לנחשים הרודפים את ראש הממשלה דאז נתניהו. בעקבות פרסום הסרטון כתב גולדבלום בעמוד הפייסבוק שלו: "ערוץ 20 מפיץ עכשיו תעמולה נאצית מבושלת בידי היהודו-נאצי אראל סג"ל – חלאת שדרן".

במאי אותה שנה, אחרי שערוץ 20 זכה במכרז להפעלת ערוץ הכנסת, כתב גולדבלום בפייסבוק כי הימין בישראל "מוסר את ערוץ הכנסת לחבורת השדרנים הפשיסטית של אראל סג"ל וקלמן ליבסקינד ושמעון ריקלין ועירית לינור שמביעים את חיבתם לכהניסט האלים בן גביר ולאביו הרוחני מיכאל בן ארי ולפושע האלים ברוך מרזל".

בחודש אוקטובר שיתף גולדבלום בפייסבוק טור ביקורת טלוויזיה שפרסמה אריאנה מלמד ב"הארץ" וכתב: "מי שמתראיין אצל הנוכלים, השקרנים, הגזענים והפשיסטים של ערוץ 20 מחבל במדינת ישראל".

בגין שלושת הפרסומים הללו הגיש סג"ל, באמצעות עו"ד מיכאל דבורין, תביעת דיבה. "מעולם בכל הקריירה המקצועית שלו לא כונה התובע בכינויים פוגעניים כגון אלה בהם השתמש הנתבע", נכתב בכתב התביעה. "[...] התובע הוא בעל השקפות שמרניות מרכזיות, כל חייו הצביע למפלגות מרכזיות, דוגל ברעיונות של ליברליזם ודמוקרטיה וכל קשר בינו לבין נאציזם, פשיזם, או כל תנועה קיצונית כגון דא הוא בדמיונו של הנתבע בלבד".

"קשה לחשוב על תביעה שהיא תביעת השתקה יותר מהתביעה דנן", טוען גולדבלום בכתב הגנה שהגיש אתמול (14.11), באמצעות עורכי-הדין מיכאל ספרד ואלון ספיר. לפי גולדלבום, על היותה של התביעה תביעת השתקה מעידים "פערי הגישה העצומים לציבור; היעדרו של כל נזק והחשיפה המזערית של פרסומי הנתבע; הכוונה הברורה הבוקעת מהתביעה להרתיע אנשים מהשתתפות בשיח הציבורי על נושאים שמצויים בנפשה של החברה הישראלית; סכום התביעה המופרך, הבלתי קשור למציאות; והיעדרה של עילת תביעה ולחלופין גבוליותה".

בשל כך טוען גולדבלום כי יש לסלק את התביעה על הסף, אולם לחלופין הוא מציג הגנות לפי חוק איסור לשון הרע.

לפי כתב ההגנה, כשגולדבלום כתב כי "מי שמתראיין אצל הנוכלים, השקרנים, הגזענים והפשיסטים של ערוץ 20 מחבל במדינת ישראל", הוא בסך הכל "הביע [...] את דעתו על הקו המערכתי של ערוץ 20, כפי שזה גם מתבטא בעמדותיו של התובע, בקשר לעניין ציבורי, ובבירור ובמפורש כקשר להתנהגותו של התובע בעבר, דעותיו והשקפותיו הפוליטיות".

גולדבלום מוסיף כי "מובן מאליו כי סוג ביטוי שכזה הינו חלק אינטגרלי מחופש הביטוי הפוליטי שקיים לאזרחי מדינת ישראל" ומעיר כי "מדהים שאיש תקשורת המכנה עצמו 'עיתונאי' מגיש תביעת לשון הרע בשל ביטוי כזה".

הנתבע טוען כי עומדת לו הגנת הבעת הדעה, אך מציין כי ככל שזו תידחה הוא יטען להגנת אמת דיברתי "ויוכיח כי האמירה שהתובע הוא פשיסט וגזען – בהינתן המשמעות של מונחים אלה הן בשיח הציבורי והן בדיסציפלינות האקדמיות הרלבנטיות – היא אמת".

לפי גולדבלום, הוא "יוכיח שאין שום ספק שעל בסיס התבטאויותיו ופעילותו של התובע לאורך השנים המסקנה כי הוא מחזיק בתפיסת עולם גזענית ופשיסטית היא מסקנה נכונה ולכל הפחות סבירה ובוודאי מצויה במרחב הלגיטימיות המוקנה על פי חוק לכל אזרח הפועל ומפרסם בנושאים ציבוריים-פוליטיים".

בנוגע לפרסום שהעלה לפייסבוק בעקבות סרטון הנחשים, כשכתב כי "ערוץ 20 מפיץ עכשיו תעמולה נאצית מבושלת בידי היהודו-נאצי אראל סג"ל – חלאת שדרן", טוען גולדבלום כי ביקורת דומה הובעה על-ידי שלל גורמים אחרים, בהם פופולריים בהרבה, שלא נתבעו על ידי סג"ל.

גולדבלום מזכיר בהקשר זה כי ד"ר יובל דרור (שכותב דרך קבע באתר "העין השביעית"), התייחס בבלוג שלו לסרטון ערוץ 20 וכתב "צריך להגיד את הדברים בצורה ברורה: ביום שלישי שעבר, ערוץ 20 שידר תעמולה בסגנון נאצי. אראל סג"ל הוא מנחה התכנית בו שודרה תעמולה בסגנון נאצי. אראל סג"ל הוא יודו-נאצי". לדברי גולדבלום, עובדה זו לא רק מעקרת את הטענה של סג"ל כאילו "מעולם בכל הקריירה המקצועית שלו לא כונה התובע בכינויים פוגעניים כגון אלה בהם השתמש הנתבע", אלא גם מעידה על רצונו של סג"ל להיטפל דווקא אליו כדי "להשתיק [אותו] בבריונות".

גולדבלום טוען כי ממילא גם פרסום זה אינו אלא הבעת דעה ומציין כי בשל "רגישות המונח" שבו עשה שימוש הציע עם קבלת מכתב ההתראה, ולפנים משורת הדין, להתנצל.

אשר לפרסום הנוסף שבו כלל את סג"ל במה שהגדיר "חבורת שדרנים פשיסטית", גולדבלום שב וטוען כי מדובר בהבעת דעה, וכי אם הגנה זו תידחה יטען להגנת אמת דיברתי ויוכיח את צדקתו.

11817-07-21