המעבר לאופוזיציה לא צינן את הנטייה של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו לשפץ דיווחים עיתונאיים לטובתו ולרעת יריביו. בציוץ שהעלה לטוויטר ביום חמישי האחרון (21.10) הוא שתל בכתבה שפורסמה ב"מעריב" תמונה של יריבו ומחליפו נפתלי בנט, שלא הופיעה במקור.

הכתבה ששיתף נתניהו עסקה במכתב ששלח ח"כ מוסי רז מרצ לחברי הפרלמנט האירופי, ובו קרא להם להתערב בשורה של פגיעות שגורמת מדיניות הממשלה לפלסטינים מעבר לקו הירוק. "בושה וחרפה!", ראש האופוזיציה צייץ בזעם, "חבר הממשלה של בנט פועל בימים אלה כדי לשכנע חברי פרלמנט באירופה לפעול נגד חיילי צה"ל ומדינת ישראל". לציוץ צירף נתניהו מה שנראה כצילום מסך מגרסת הסלולר של הכתבה. מתחת לכותרת וללוגו העיתון התנוססו שני תצלומים גדולים: משמאל דיוקנו של רז, ומימין דיוקן גרוע במיוחד של בנט, פניו מוסתרים ברישול מאחורי מסכת קורונה ועיניו, שמציצות מלמעלה, מכווצות כאילו טעם משהו חמוץ.

נתניהו פרסם את הציוץ כחצי שעה אחרי הפרסום ב"מעריב", והוא שותף יותר מ-340 פעמים. אבל כפי שהעיר עד מהרה כתב "כלכליסט" יובל שדה, צילום המסך שפירסם נתניהו היה מפוברק.

הכתבה המקורית ב"מעריב" היתה למעשה גרסה עברית של דיווח מאת ג'רמי שרון ב"ג'רוזלם פוסט" (שני העיתונים הם חלק מרשת התקשורת הענפה של אלי עזור, שאגפיה השונים מרבים לחלוק תכנים ביניהם). באף אחת משתי הגירסאות לא הופיעה תמונה של בנט. הגרסה שפורסמה ב"מעריב" הציגה צילום של רז ותמונות מעימותים במזרח ירושלים; לזו של "ג'רוזלם פוסט" נבחר צילום אחר שבו נראית גם ח"כ מיכל רוזין.

ידיעה ב"מעריב" על פניית ח"כ מוסי רז לחברי הפרלמנט האירופי, 21.10.2021 (צילום מסך מאתר "מעריב" בסלולר)

לא רק התמונות: גם הטקסט בידיעות ב"מעריב" וב"פוסט" לא מייחס אחריות לבנט. להיפך. הכותרות וכותרות המשנה מתמקדות ברז בלבד (בגרסת "ג'רוזלם פוסט" נזכרת גם עאידה תומא-סלימאן מהרשימה-המשותפת). שרון מציין בקורקטיות כי "לשכתו של ראש הממשלה נפתלי בנט לא התייחסה לדיווח", ומוסיף שרז עצמו, במכתבו לחברי הפרלמנט האירופי, הגדיר את הבנייה בשטחים כמדיניות של "ממשלת בנט". במילים אחרות, הוא רומז לנו שרז פעל לא רק ללא ידיעתו של בנט אלא ממש בהתרסה נגדו.

בעדות שמסר במשפטו של נתניהו תיאר אילן ישועה את המאמצים שהשקיע ראש הממשלה לשעבר בהחדרת ידיעות שליליות על בנט לאתר "וואלה". המקרה הנוכחי מדגים, שוב, כי בהיעדר יכולת להשפיע על הפרסומים העיתונאיים הממשיים, נתניהו ואנשי הסושיאל שלו מוכנים להיעזר גם בפוטושופ.

צ'יפ פייק

נזכיר שלפני שנה העניק נתניהו טיפול דומה לכתבה ב"גלובס", הפעם כדי לגמד פוליטיקאי אחר, שר האוצר דאז ישראל כץ. בחשבונות הפייסבוק והטוויטר של נתניהו פורסם אז צילום מסך של כתבה בעיתון הכלכלי שבישרה בכותרתה: "חדשות טובות לכלכלת ישראל: חברת הדירוג S&P אישררה את דירוג האשראי של ישראל". אבל במקום תמונתו של כץ שצורפה לכתבה המקורית, אנשי נתניהו השתילו בצילום את נתניהו עצמו.

סמוך לאותה עת פירסם נתניהו ברשתות החברתיות טענה שלפיה איראן תומכת בהתארגנות "הדגלים השחורים" המפגינה נגדו. הכותרת ב"ישראל היום" שהעלתה את הטענה הזאת נמחקה לאחר הפרסום.

בקיץ 2019 התפרסם בחשבון האינסטגרם של נתניהו צילום מסך של כתבה מ"גלובס" שלפיה מגזין "ביזנס אינסיידר" קבע כי "נתניהו בין 18 האנשים החכמים בעולם". מצילום המסך נחתך תאריך הפרסום, 2011, ונוספה לו תמונה של נתניהו.

נוסף לריטוש תמונות, נתניהו השתמש לאורך השנים בשיטות אחרות של "צ'יפ פייק" - פיברוק או שיפוץ דיווחים עיתונאיים באמצעים פשוטים. באפריל 2020, למשל, טען נתניהו בפרסומים כי מגזין "פורבס" קבע שישראל מדורגת במקום השני בעולם במלחמה במגפת קורונה. אבל בניגוד לרושם שיצר, לא מערכת "פורבס" יצרה את הדירוג אלא קרן הונג-קונגית שפרסמה את הדברים במדור תוכן שיווקי באתר המגזין. ב"פורבס" הצהירו כי למגזין אין כל קשר לדברים.

חודש לפני כן, ביום הבחירות שהתקיימו אז, הפיץ נתניהו סרטון פייק שהשתמש בעריכה מניפולטיבית כדי לגרום לצופים להבין שבני גנץ קורא לאזרחים לא להצביע לכחול-לבן. במקרה אחר באותה שנה הפיץ נתניהו ידיעה כאילו האיראנים מנסים להפיל את שלטונו. ידיעה זו נסמכה על פרסום בעיתון כווייתי - שנסמך על נתניהו עצמו כמקור.