תביעת הדיבה בסך חצי מיליון שקלים שהגישה השרה יפעת שאשא-ביטון נגד יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה לשעבר, הסתיימה בפשרה ללא כל פיצוי כספי. על הפשרה דיווח לראשונה כתב חדשות 13 אביעד גליקמן.

בחודש דצמבר האחרון, בשידור ברדיו "גלי ישראל", תיאר נתניהו הבן את ח"כ שאשא-ביטון כמי שאחראית למותם של ישראלים ממגיפת הקורונה וכמי שהקריבה את חייהם של אזרחים ישראלים משיקולים פוליטיים צרים בפעילותה כראש ועדת הקורונה בכנסת.

"פשוט באופן הכי ציני, על הדם של אזרחי ישראל, אנשים מתו בגלל ההחלטות שלה, הפופוליסטיות שלה, יש היום אנשים שהם בקבר", אמר. "[...] היא גרמה לזה שהגל השני היה יותר גדול ממה שהיה יכול להיות אם היא לא היתה דואגת 'לפתוח לפתוח לפתוח לפתוח את הכל'. אז ההישג היחיד שלה זה תרומה להעצמת הגל השני של הקורונה. זה ההישג היחיד שלה בכל החיים הציבוריים".

בחודש יוני האחרון הגישה שאשא-ביטון, באמצעות עו"ד אמיר טיטונוביץ, תביעה בסך חצי מיליון שקלים נגד נתניהו הבן. לפי התביעה, נתניהו הבן הפיץ "דברי שטנה, ארס והסתה מזעזעים". ח"כ שאשא-ביטון טענה בתביעתה כי "על סמך הדברים המזעזעים שפירסם הנתבע, המשיכו רבים ופרסמו כאילו התובעת 'רוצחת', ואף תהו, ברבים, כיצד יש לנהוג בתובעת, אשר על פי הנתבע, 'דם המתים מרוח על ידיה'. למותר לציין, כי כל הדברים המזעזעים שפירסם הנתבע אינם משקפים את המצב לאשורו, וכי הנתבע עשה את הפרסום בחוסר תום לב, בידיעה שהדברים המזעזעים שפירסם הנתבע אינם משקפים את המציאות, ומתוך כוונה ברורה ומוצהרת לפגוע בתובעת".

לפני יומיים, ועוד לפני שהוגש כתב הגנה, פנו הצדדים לבית-המשפט והודיעו כי הגיעו לפשרה. את נתניהו הבן ייצג בהליך עו"ד זיו מאור. לפי הפשרה, נתניהו הבן יקריא בתחילתן של שתי מהדורות עוקבות בתוכנית הרדיו שלו ב"גלי ישראל" הודעה בזו הלשון:

בדצמבר 2020, במהלך מערכת הבחירות, ייחסתי כאן לשרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון - אז יו"ר ועדת הקורונה - אחריות למותם של חולי קורונה רבים, ואמרתי שאנשים רבים נמצאים בקבר בגללה.

בחודשים שחלפו מאז, הבנתי שדבריי התקבלו לא באופן אליו התכוונתי. לכן חשוב לי להבהיר את הדברים, באופן מפורש, ולהביע צער על פרסומם. בדבריי בשידור רק הבעתי את דעתי ומתחתי ביקורת על ד"ר שאשא ביטון, ולא התיימרתי לקבוע עובדות. בכלל, כל דבריי בתכנית בנוגע לד"ר שאשא ביטון ביטאו את דעתי האישית בלבד, ולא הייתה לי כל כוונה שהם יתקבלו כעובדות מוצקות. אני מכיר בכך שגם ביקורת יש להעביר בצורה ראויה, וכך אני קורא גם למאזינים לעשות. לכן, אני מצר על דבריי".

לפי הסכם הפשרה, הודעה זו תתפרסם במקביל גם באתר רדיו "גלי ישראל" ובכל חשבונות הדיגיטל של התחנה "תוך 'תיוגם' של התובעת ושל הנתבע".

עוד הוסכם בין הצדדים כי נתניהו הבן יסיר "כל העתק של הפרסום מושא התביעה - על התגובות לו - מכל במה שיש לו שליטה על המתפרסם בה". כמו כן התחייב נתניהו הבן לאתר פרסומים באינטרנט שציטטו את דבריו, או חלקם, לרבות ברשתות החברתיות וכי "יפעל כמיטב יכולתו, באמצעים סבירים", כדי להסיר את הפרסומים.

סעיף אחר בהסכם קובע כי "אף אחד מהצדדים לא יציג את סיום התביעה כניצחון, הישג וכיוצא באלה, ולא יציג את נסיבות סיום ההליך כמטיבות עמו יותר מאשר עם הצד האחר". לפי ההסכם, "הפרת סעיף זה על ידי צד כלשהו, תשחרר את הצד האחר מקיומו, ותזכה את הצד האחר בפיצויים מוסכמים, בסך 50,000 שקלים חדשים".

עם סיומה של תביעה זו נותרו לנתניהו הבן עוד חמש תביעות דיבה שתלויות ועומדות נגדו, עם דרישה לפיצוי כולל בסך קרוב לשני מיליון שקלים. על פסק דין בתביעה נוספת, שבה חויב בפיצוי בסך 250 אלף שקלים בהיעדר כתב הגנה, הגיש נתניהו הבן ערעור.

21995-06-21

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 182KB)