לראשונה מאז הושבע לתפקיד ראש הממשלה, השיב הערב (18.8) נפתלי בנט לשאלות עיתונאים שהגיעו לסקר הצהרה שנשא בדבר מגיפת הקורונה.

עד כה, בשלוש הצהרות פומביות שנשא מול עדשות מצלמות כלי התקשורת, נמנע בנט מלהעניק לעיתונאים בישראל את הזכות להפנות אליו שאלות. בכך צעד בנט בנעלי קודמו בתפקיד, בנימין נתניהו, שנמנע מלאפשר לעיתונאים להפנות אליו שאלות במשך 13 תדרוכים רצופים, עד שמחאה ציבורית ועיתונאית אילצה אותו לשנות את מנהגו.

גם במקרה של בנט קמה מחאה ציבורית, שהערב נשאה פרי. כבר לאחר ההצהרה הראשונה של בנט שנעשתה ללא מתן זכות שאלות לעיתונאים פנתה העמותה לדמוקרטיה מתקדמת אל עורכי מהדורות החדשות המרכזיות בטלוויזיה בדרישה כי יעמידו בפני ראש הממשלה אולטימטום כדי לחייב אותו להפוך את ההצהרות לתקשורת למסיבות עיתונאים. "מצב בו ראש ממשלה נושא הצהרות, כאילו היה ראש מדינה במשטר אוטוריטרי, וזאת מבלי שעיתונאים יוכלו לשאול שאלות לאחר מכן, הוא מצב בלתי נסבל לדעתנו", כתב מנכ"ל העמותה שבי גטניו לעורכי המהדורות המרכזיות.

בשבוע שעבר הצטרפו למאמץ ארגון העיתונאים בישראל, תא הכתבים המדיניים ותא כתבי הבריאות. "כדי שיוכלו לעשות את תפקידם כראוי, יש לאפשר לעיתונאים נגישות למירב המידע הקיים, ויש לאפשר להם לשאול שאלות, גם אם אלה קשות ומורכבות", כתבו יו"ר הארגון נורית קנטי והאחראית על חופש העיתונות בארגון ענת סרגוסטי.

הערב, בתום ההצהרה הרביעית במספר, פנה בנט לנוכחים ואמר: "שאלות, בבקשה". בנט השיב לשאלות עיתונאי חדשות 12 יאיר שרקי, עיתונאי חדשות 13 ישי פורת, עיתונאי כאן 11 עקיבא ווייס, עיתונאית חדשות 20 אפרת פינקל, עיתונאי "ידיעות אחרונות" איתמר אייכנר ועיתונאית "וואלה" טל שלו. בהמשך, כשלא נמצא עוד עיתונאי באולם התדרוכים שיפנה שאלה לבנט, אמר ראש הממשלה: "אנחנו פה לענות על כל השאלות שיש".

לפי נתוני העמותה לדמוקרטיה מתקדמת נשא היום בנט דברים במשך 11.5 דקות ובהמשך הקדיש 12 דקות למענה לשאלות עיתונאים. עד כה הקדיש בנט 29 דקות במצטבר להצהרות ללא שאלות. השינוי שחל הערב מעורר תקווה כי הפער שפתח בין נשיאת הצהרות לבין דו-שיח עם הציבור יילך ויצטמצם.

גטניו, מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, מסר ל"עין השביעית" כי הוא "מברך את רה"מ בנט על קיומה של מסיבת עיתונאים במקום הצהרה". לדבריו, "כך ראוי להתנהל במשטר דמוקרטי, גם כדי להעניק לכלי התקשורת יכולת לבקר ולשפר את תפקוד השלטון, וגם כדי להעלות את אמון האזרחים לגבי ההחלטות המתקבלות".

עוד הוסיף גטניו: "זו פעם שנייה תוך פחות משנה וחצי, שפעילות העמותה חושפת כי כשגופי תקשורת ואיגודי עיתונאים מרכזיים יוצרים חזית אחידה, על מנת להבטיח אינטרסים משותפים, ביכולתם לשנות את אופן התנהלותם של ראשי ממשלות ושרים בכירים. לאור חולשתה המתמשכת של מועצת העיתונות בישראל, לדעתי יתכן וההישגים הללו, והאופן בו הם הושגו, מסמנים דרך אפקטיבית ויעילה להגן ולחזק את ערכי העיתונות מול אלה המנסים לשחוק אותם, גם בהעדרה של מועצת העיתונות".

מארגון העיתונאים נמסר: "מברכים את ראש הממשלה נפתלי בנט על כך שנעתר לפנייתנו ופתח הערב את אירוע הצהרת העיתונאים לשאלות הכתבים. אנו מקווים שאין מדובר בצעד חד-פעמי וכי האירועים הבאים ימשיכו להיות פתוחים לשאלות. במדינה דמוקרטית זכות הציבור לדעת הינה ערך עליון אשר תורם לבניית אמון במערכות השלטון".