ההתרחשות הבוקר (27.6), מחוץ לאולפן השקוף של "העולם הבוקר" (רשת 13) ובתוכו, היתה הדגמה בזעיר אנפין להתנהלות התקשורת הישראלית כולה: יושבים באולפן שני מנחים ומדברים על נושאים שוליים למשך שעה. מגיעים אזרחים מודאגים, שעומדים בחוץ בעוד גל חום (אחד מיני רבים שרק ילכו ויחמירו, לפי כל התחזיות לגבי משבר האקלים), מבקשים לדבר - וזוכים להתעלמות. בצירוף מקרים סמלי, בתוך האולפן יושב לא אחר מדני רופ, מר מזג אוויר, אדם עם ניסיון של שנים וידע נרחב על משבר האקלים, שמפטיר שהמוחים "צודקים" אבל לא מסביר למה. לא רק הפעם, אלא באופן קבוע, רופ לא מדבר על משבר האקלים. לא הוא ולא עמיתותיו ועמיתיו למקצוע.

הן לא מדברות על כך שהצפי הוא לירידה של עד 25% בכמות המשקעים ושכבר עכשיו כמות המים במאגרים בצפון ירדה ב-11%; הם לא מדברים על כך שהחורף צפוי להתקצר בחצי, ושהקיץ צפוי להתארך; שאירועי הצפות לאורך מישור החוף יהפכו לשגרה; ששריפות ענק גם הן יהפכו לשגרה ככל שישראל תתייבש; שהפתרון למשבר הזה הוא גמילה מדלקי מאובנים כמו נפט וגז טבעי אבל שמדינת ישראל דווקא ממשיכה להשקיע את עתידה בתעשיית הגז הטבעי שכל העולם מנסה להיגמל ממנה; על כך שמדובר במצב חירום עליו כבר הכריזו עשרות מדינות - בעוד שבישראל הנושא בקושי מוכר. לתקשורת אחריות מרכזית בכך שהנושא הקריטי הזה עודנו בקושי מוכר לציבור הישראלי.

לפני כחודשיים פורסם ב"עין השביעית" כי במהלך 2020 פחות מחצי אחוז מהידיעות - כל הידיעות! - שהופיעו בתקשורת הישראלית עסקו במשבר האקלים. הקורונה, המצב הביטחוני ועוד נושאים רבים דוחקים את המשבר הרחק מליבת העיסוק התקשורתי, ולכן גם הרחק מתודעת הציבור. אך לא רק נושאים מהותיים וחשובים דוחקים את משבר האקלים. גם נושאים רכילותיים או כאלה שאינם מהותיים לישראלי הממוצע.

בסופו של דבר נוצר קשר בין המנחים באולפן למוחים של "המרד בהכחדה" מחוצה לו. זה קרה בעיצומו של אייטם אחר, חשוב ומרתק ללא ספק, שעסק בסוגיה המהותית: כיצד להכות במטקות בצורה מיטבית

כך למשל, במהלך השעה בה התעלמו המגישים דני רופ ורותם ישראל מהמפגינים, שהניפו שלטים עם הכיתובים "אנחנו נשרפים ואתם מתעלמים" ו"צריך לדבר על הפיל שבחדר", הנושא המדובר ביותר באולפן היה קריסת הבניין במיאמי. אירוע טראגי, בלי ספק, אך כזה שיש לו חשיבות ומשמעות מוגבלים, אם בכלל, לישראלים הצופים בתוכנית. אלו היו יוצאים נשכרים הרבה יותר אם היו מדברים איתם על בניינים באיזור החוף של ישראל, לא של ארה"ב, שנמצאים בסכנה בשל עליית פני הים והתגברות תופעת ההצפות. אגב, בארה"ב כבר מתחילים לשאול אם קריסת בניין המגורים קשורה לכך שהיה קרוב לים, שמפלסו עולה בהתמדה.

בסופו של דבר נוצר קשר בין המנחים באולפן למוחים של "המרד בהכחדה" מחוצה לו. זה קרה בעיצומו של אייטם אחר, חשוב ומרתק ללא ספק, שעסק בסוגיה המהותית: כיצד להכות במטקות בצורה מיטבית. לצורך זה יצאו המנחים מחוץ לאולפן, ואחד הפעילים של "המרד בהכחדה" לא שיחרר עד שנתנו לו לדבר. "יש לך דקה" פקדה עליו ישראל (רופ ברקע: "אתה צודק"). בסוף הדקה, ישראל אמרה שישתדלו עוד לדבר על כך וחזרה למטקות. "גם זה חשוב", סיכמה.

משבר האקלים חמור מדי מכדי להפקירו בידי עיתונאים מהנהנים, שמוכנים לכל היותר להפטיר שאנחנו צודקים, בין אייטם ממיאמי לאייטם על מטקות. הפעולה הבוקר מול אולפן "העולם הבוקר" היא חלק ממחאה עולמית בדרישה מהתקשורת הממסדית לומר את האמת, כלומר לדווח על משבר האקלים כמו שהוא - חמור, דחוף ומי שצריך להיות בראש סדר העדיפויות של האנושות. באנגליה מתוכננות מחאות באותה רוח במהלך השבוע הקרוב וגם הפעילים הישראלים אומרים שהמחאה הבוקר היתה רק הפתיח למחאה מתמשכת. לכן, המחאה תמשיך עד שחצי האחוז העלוב של סיקור משבר האקלים יגדל והנושא יגיע לרשימת חמשת הנושאים העיקריים עליהם מדווחת התקשורת הישראלית.

מיטל לוקוף היא חברת צוות תקשורת בסניף הישראלי של "המרד בהכחדה" (XR)