פחות מחצי אחוז מהאייטמים של כלי התקשורת המובילים במהלך שנת 2020 אִזכרו את משבר האקלים. זאת, אף שמדובר במשבר קיומי המאיים על עצם עתידו של המין האנושי. כשהתקשורת הישראלית כבר מתייחסת למשבר האקלים היא מסקרת אותו בהקשרים גלובליים וכמעט ללא קישור לנעשה בישראל, אף שלמשבר ישנן השלכות דרמטיות וחסרות תקדים המשפיעות כבר עכשיו על כל אחד ואחת מאזרחי מדינת ישראל.

מתוך 650 אלף דיווחים וכתבות בתקשורת המרכזית הישראלית ב-2020, רק ב-2,600 הוזכרו המלים "משבר האקלים" או "התחממות גלובלית" – 0.4%. כך עולה מבדיקה שערכה ראש תחום המחקר הציבורי של חברת יפעת מחקרי מדיה, גילי בורנשטיין. הבדיקה נערכה לקראת קורס מיוחד של אוניברסיטת תל-אביב, "מושג ירוק", המיועד להכשרת עיתונאים בנושא.

הבדיקה לא כללה סיקור סביבתי באופן כללי, אלא רק התייחסויות ישירות למשבר האקלים. לפי הבדיקה, משבר האקלים הגיע למקום ה-31 בטבלת הנושאים שבהם עסקה התקשורת הישראלית במהלך 2020. חמשת הנושאים המסוקרים ביותר בשנה שעברה נגעו להיבטים שונים של מגפת הקורונה. אחריהם תפס את המקום הגדול ביותר משפטם הפלילי של בנימין נתניהו, נוני מוזס ובני הזוג אלוביץ'. מערכות הבחירות בישראל, השלום עם איחוד האמירויות, הבחירות בארצות-הברית והיוזמה להחלת ריבונות ביהודה ושומרון סגרו את העשירייה הראשונה.

בין הנושאים שזכו לסיקור תקשורתי נרחב יותר מזה של משבר האקלים היו פרשת הרפז, פרשת נעמה יששכר, ליגת האלופות, שחקן הכדורסל דני אבדיה, פרשת האונס באילת וחיסול קאסם סולימאני. משבר האקלים זכה לסיקור בהיקף דומה לזה של הסדר החוב של טייקון האנרגיה יצחק תשובה (אם כי פחות ממנו) והפיצוץ בנמל ביירות.

סיקור משבר האקלים בתקשורת הישראלית לא רק מועט בהיקפו, אלא גם לוקה בתכניו: המשבר מסוקר בעיקר במסגרת חדשות החוץ ובהקשרים גלובליים, למרות המשמעויות המקומיות הנרחבות שלו בתחומי הבריאות, התחבורה, הפיננסים, הביטחון ועוד. כך למשל אוזכר המשבר בסיקור תוכנית האקלים של הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן. גם אז, העיסוק הוא בעיקר בפן הפוליטי והמדיני ולא במשבר עצמו ובמשמעויות הכלכליות והחברתיות העצומות שלו.

הקורס "מושג ירוק" נפתח בשבוע שעבר. לפי עיתונאית "הארץ" לי ירון, שיזמה את הקורס, נרשמו אליו כ-470 איש, מתוכם 370 עיתונאים פעילים מכל כלי התקשורת. הקורס פתוח לכל עיתונאי, וניתן עדיין להירשם אליו.

במפגש הפתיחה דיברה העיתונאית אילנה דיין על חשיבות סיקור משבר האקלים, והעיתונאי נדב איל הרצה על סיקור המשבר והקשיים שהוא מעורר. את ההרצאה העביר פרופ' קולין פרייס, ראש החוג ללימודי סביבה באוניברסיטת תל-אביב. את המפגש הנחתה ירון. היום (6.5) תיערך ההרצאה השנייה במסגרת הקורס: פרופ' דני רבינוביץ והעיתונאית נטע אחיטוב ירצו על הפוליטיקה של הכחשת המשבר ועל חלקה של התקשורת במשבר האקלים.