אתר "הארץ" ימחק מרשימה שכתב חיים לוינסון על איש העסקים ישראל זיו כמעט כל זכר לטענה כי הוא "סוחר נשק" ואף יצמיד למאמר תגובה מאת זיו באורך של עד 70% מאורך המאמר, כך סוכם במסגרת הסדר בין "הארץ" וזיו שקיבל תוקף של פסק-דין. בנוסף נדרש לוינסון עצמו, כך לפי ההסכם בין הצדדים, למחוק שני ציוצים שהתייחסו לזיו כאל "סוחר נשק".

זיו, מנכ"ל חברת גלובל CST, שלפי "ויקיפדיה" מספקת ייעוץ בטחוני ואימונים צבאיים ברחבי העולם, הגיש בתחילת החודש תביעה בסך 5 מיליון שקל נגד חברת הוצאת עיתון הארץ בע"מ, העיתונאי חיים לוינסון, המו"ל עמוס שוקן ועורך אתר "הארץ" אייל גיל. זיו טען, באמצעות עו"ד משה כאהן, כי לוינסון הוציא את דיבתו כשפרסם טור שבו תואר כ"סוחר נשק".

אין זו הפעם הראשונה שזיו מגיש תביעת דיבה בשל סיקור של עסקיו באפריקה. בשנת 2017 תבע 750 אלף שקלים מהעיתונאי העצמאי דייוויד שין. התביעה הסתיימה בהסדר פשרה ללא פיצוי כספי. זיו גם איים בתביעה על האתר "שיחה מקומית" בשל כתבה שעסקה בעסקיו בסודן. בתביעה הנוכחית נגד "הארץ" טען כי מדובר לא רק בלשון הרע אלא גם בהפרת הסדר פשרה שנחתם מולו בשנת 2011, בעקבות סדרת כתבות שפרסם עליו העיתונאי יוסי מלמן.

ביום חמישי האחרון נפגשו הצדדים בבית-המשפט המחוזי בתל-אביב-יפו, בפני השופטת חדוה וינבאום-וולצקי, וכעבור דין ודברים הגיעו להסדר לפיו המאמר באתר "הארץ" יתוקן כך שבמקום הכותרת "סוחר נשק מפרש עבורנו את המלחמה" תופיע הכותרת "מיהו ישראל זיו שמפרש עבורנו את המלחמה?".

להורדת הקובץ (PDF, 217KB)

"הארץ", שיוצג בהליך על-ידי עורכות הדין טל ליבליך ומיה כץ, הסכים עוד כי במקום המשפט "אחד מסוחרי הנשק הבולטים בישראל הוא ישראל זיו" ייכתב "אחד מהאנשים שנטען בעבר על ידי הממשל האמריקאי שסחרו בנשק הוא ישראל זיו". המשפט "כעת הוא חופשי ומאושר ויכול להמשיך למכור, לייעץ, לתווך ולהדגים", יימחק גם הוא.

עוד הוסכם כי במקום המילים "מתפרנס ממלחמות" ייכתב: "התפרנס מייעוץ למדינות בקונפליקטים אלימים", הביטוי "הוא סוחר נשק" יימחק וכן גם המשפט "כולם מתפרנסים מהמשך המלחמות".

כאמור, מלבד שלל השינויים הללו ברשימה של לוינסון, ב"הארץ" הסכימו כי "בסוף המאמר תופיע תגובת מר ישראל זיו בהיקף שלא יעלה על 70% מאורך המאמר וללא עריכה ושינוי, לרבות מי מהמשיבים וללא תגובתם ובלבד שלא תהיה בתגובת ישראל זיו משום לשון הרע".

המאמר מאת לוינסון מחזיק קרוב ל-500 מילים כך שלזיו יש אפשרות לפרסם תגובה בת כ-350 מילים. עוד הוסכם כי בראש המאמר יופנו הקוראים לתגובה של זיו שתופיע בסופו.

ציוץ בחשבון הטוויטר של חיים לוינסון, אותו נאלץ למחוק (צילום מסך)

במסגרת ההסכם התחייב לוינסון למחוק שני ציוצים, האחד שבו הפנה לרשימתו במילים: "מאמר קצר בהארץ על חובבי המלחמה סוחרי הנשק וחרמני המשך המבצע" וציוץ שני שפרסם אחרי שקיבל את מכתב ההתראה מזיו ובו כתב: "ישראל זיו מאוד פגוע מהכינוי סוחר נשק ורוצה לתבוע אותי בחמשה מיליון שקלים. האם לדעתכם מי שמשרד האוצר האמריקאי קבע שמכר נשק ב150 מיליון דולר בדרום סודן באמת רוצה לפתוח בבימש את כל עסקיו מדינה מדינה או שהוא חושב שאני איזה עמוס ידלין? מבטיח לעדכן".

נכון למועד כתיבת שורות אלו, השינויים במאמר של לוינסון ב"הארץ" בוצעו, אך תגובת זיו טרם נוספה. בנוסף, הציוץ הראשון מבין השניים שלוינסון התחייב למחוק טרם נמחק אך השני כבר אינו נגיש.

1384-06-21

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 282KB)