תביעת העתק שהגיש איש העסקים והאלוף במילואים ישראל זיו נגד העיתונאי העצמאי דייוויד שין הסתיימה בהסכם פשרה שאינו כולל כל פיצוי. במסגרת ההסכם התחייב שין למחוק מחשבונותיו ברשתות חברתיות הפניות לכתבה שפרסם, והבהיר כי כשכינה את זיו "גזען" לא היתה זו קביעה עובדתית. עוד מתחייב שין לבקש תגובה מזיו ככל שבעתיד יפרסם עליו דבר מה.

לפני כשנה וחצי פרסם שין מאמר באתר הפרו-פלסטיני "אינתיפאדה אלקטרונית", ובו הציג רשימה של מי שהוא כינה "מנהיגי כנופיות במלחמת ישראל באפריקאים" ("Ringleaders in Israel’s war on Africans"). שין נקב בשמותיהם של עשרה אישים ישראלים שראויים לדעתו לתואר זה, וכתב מדוע החליט לכלול כל אחד מהם ברשימה. במקום הראשון ניצב ראש הממשלה בנימין נתניהו. במקום התשיעי דורג זיו.

לגבי זיו ציין שין במאמרו כי לפי דיווח של חדשות ערוץ 2, האלוף במילואים עסק בקמפיין שנועד להלבין את המוניטין של נשיא דרום-סודאן סאלווה קיר מאיארדיט ולבצר את שלטונו. הנשיא קיר, ציין שין ברשימתו, נודע לשמצה כשאיפשר לחייליו לאנוס צעירות כתחליף לתשלום משכורת, ולסרס ולהרוג ילדים קטנים.

"האם זה גזעני באופן מובנה מצדו של זיו לנסות ולהרוויח מטיהור שמו של עריץ נפשע כמו קיר?", תהה שין ברשימתו, "או שזיו רק ניצל מערכת עולמית של עליונות הגזע הלבן, שבה חיים שחורים שווים כה מעט שהאונס ההמוני והסירוס שלהם יכול להיות מטויח, ללא אשמה? בכל מקרה, התנהלותו של זיו היתה נתעבת".

מלבד הרשימה שפורסמה באתר "אינתיפאדה אלקטרונית", שין פרסם כמה וכמה פרסומים ברשתות החברתיות, ובהם הפנה לרשימה ובין היתר כינה את המדורגים בה "גזענים".

בעקבות המאמר הגיש זיו תביעה אישית נגד שין בסך 750 אלף שקל, בטענה כי זה פרסם עליו לשון הרע וגרם לו ולפרנסתו נזק עצום. את התביעה הגיש זיו באמצעות עורכי-הדין משה כאהן ורם פרייס-סיטון. שין, מנגד, טען באמצעות עורכי-הדין שלומי זכריה ומיכל זיו כי מדובר בתביעת השתקה.

בדיון שנערך בשנה שעברה פנתה השופטת רונית פינצ'וק-אלט לבאי-כוח זיו ואמרה כי אולי עדיף שהתובע ייסוג ממנה. "בין אם הוא יזכה ובטח אם הוא לא יזכה. לא בגלל שום דבר אצלו, אלא בגלל טבען של התביעות מהסוג הזה", טענה השופטת פינצ'וק-אלט, והמליצה לצדדים להגיע להסדר.

אתמול (5.9) הודיע בא-כוחו של זיו לבית-המשפט כי הצדדים אכן הגיעו להסדר גישור, וביקש לתת לו תוקף של פסק דין. לפי ההסדר, שין מתחייב למחוק בתוך 48 שעות מחשבונותיו ברשתות חברתיות הפניות לכתבה, ולהימנע מפרסומים דומים בעתיד. בנוסף מבהיר שין במסגרת ההסכם כי "ככל שהביטויים שהופיעו בפרסומים כלפי התובע – לרבות: 'גזען', 'גזען-על', 'מלבין פשעי מלחמה' – התפרשו כקביעות עובדתיות, הרי שאין הדבר כך ולא היתה זו כוונתו, וככל שהדברים הובנו אחרת על-ידי מאן דהוא, יש להצר על כך".

עוד מתחייב שין במסגרת ההסכם לדאוג בתוך שבעה ימים להסיר לצמיתות מהרשת אתר סולידריות שהוקם למענו בעקבות הגשת התביעה. כמו כן מתחייב העיתונאי כי אם יפרסם בעתיד כתבות על זיו, יפנה ראשית כל לקבל את תגובתו – וככל שזו תהא "עניינית וסבירה בנסיבות" גם יפרסמה.

זיו, מצדו, יהיה רשאי לפי ההסכם לפנות לאתר "אינתיפאדה אלקטרונית" בבקשה שיפרסמו לצד החלק המתייחס אליו בכתבה את התגובה הבאה: "מצער מאוד שכותב הכתבה, מר דוד שין ואתר 'האינתיפאדה האלקטרונית', בחרו לכלול את מר ישראל זיו בפרסומים, אשר רובם ככולם אינם נכונים, מהווים אוסף של השמצות חסרות שחר ומבוססות על עובדות בלתי נכונות בעליל.

"פעילותו של מר ישראל זיו בדרום-סודאן מתמקדת אך ורק בתחום החקלאי; החל משנת 2016 עוסקים מר ישראל זיו וקבוצת Global בפיתוח החקלאות המקומית, בייצור מזון ופיתוח התשתיות האזרחיות בדרום-סודאן. החברה מעסיקה מומחי חקלאות מהשורה הראשונה אשר עוסקים בהכשרות, הדרכות וייצור חקלאי אינטנסיבי, בשיתוף הקהילות המקומיות. הפרויקט מעסיק אלפי עובדים ומספק מזון לשולחנן של אוכלוסיות רבות ברחבי המדינה. יצוין כי הפרויקט זכה להכרה ולשבחים רבים ממשרד החקלאות המקומי ומגורמים נוספים, לרבות האו"ם.

"האמירות האומללות המופיעות בפרסומים, אשר מתיימרות בין היתר לייחס למר ישראל זיו גזענות, לא זו בלבד שהן מקוממות, אלא הן חסרות שחר ונעדרות כל בסיס עובדתי".

בהסכם אין כל התייחסות למחויבות של האתר, שאינו צד בהסכם, לפרסם את תגובתו של זיו.

39897-03-17

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 2.92MB)