היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע על התייצבותו בהליך של תביעת דיבה שהגיש עד המדינה ניר חפץ נגד העיתונאי דדי מרקוביץ'.

היועמ"ש הצטרף להליך כדי שיוכל במקרה הצורך לעכב אותו, בשל החשש שקידום ההליך האזרחי בו חפץ הוא התובע, יפגע בהליך הפלילי שבו חפץ הוא עד מדינה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. את מרקוביץ' מייצג בהליך עו"ד אלעד מן, יו"ר עמותת "העין השביעית".

מלבד התביעה נגד מרקוביץ' הגיש חפץ בשנים האחרונות עוד חמש תביעות דיבה, כולן בנוגע לתרגיל חקירה משטרתי, חקירה שבסופה היה לעד מדינה בפרשה המכונה "תיק 4000". התביעות של חפץ הוגשו נגד גלית דיסטל-אטבריאן, נגד השר אמיר אוחנה, נגד בנו של ראש הממשלה יאיר נתניהו, נגד יעקב ברדוגו, הפרשן הפוליטי של גלי-צה"ל ונגד אזרח בשם יצחק מגן.

חלק מהתביעות הללו נידונות לבקשת חפץ תחת חיסיון, כדי שלא יופר צו איסור הפרסום על פרטי תרגיל החקירה ותיפגע פרטיותו. סכום הפיצויים המצטבר שהוא דורש מששת הנתבעים עומד על 2.38 מיליון שקל.

תביעת הדיבה של חפץ נגד מרקוביץ' אינה קשורה ישירות לתרגיל החקירה שעבר ועל כן צפוי שתתנהל בדלתיים פתוחות עד לסיומה. היא הוגשה בגין שמונה ציוצים של העיתונאי נגד עד המדינה, שהיה בין היתר עורכו לשעבר ב"מעריב" בתקופה בה בה בעל השליטה בעיתון היה איש העסקים (וכיום העבריין המורשע) נוחי דנקנר. השחיתות המקצועית שאפיינה אז את ההתנהלות בעיתון בכלל, והתנהלותו של חפץ בפרט, עמדה במוקד תחקירים עיתונאיים שהתפרסמו בזמנו ב"עין השביעית".

"ניר חפץ הוא שקרן ופחדן. זה פתולוגי אצלו", צייץ מרקוביץ' בנובמבר 2019. למחרת חזר מרקוביץ' בציוץ נפרד על טענותיו כי חפץ "שקרן פתולוגי" ובנוסף הוסיף כי הוא "עד עוין ולא אמין". עוד יום חלף ומרקוביץ' צייץ: "ניר חפץ יוכרז עד עוין. עניין של זמן. תרשמו".

עוד לפני סדרת הציוצים הזו צייץ מרקוביץ' בהזדמנות אחרת כי חפץ הוא "שקרן פתולוגי", כי הוא "היה טינופת ונשאר טינופת", ש"הקליט שנים על גבי שנים, באופן סדרתי, מחדרי חדרים, ומוציא עכשיו החוצה ציטוטים שהוא עצמו בוחר בפינצטה".

בתגובה לדיווח של עדי מאירי ב"חדשות הבוקר עם ניב רסקין" כי חפץ החל לפעול כעד מדינה הרבה לפני שחתם על ההסכם, כולל איסוף חומר ראיות, צייץ מרקוביץ': "ניר חפץ החל לפעול כעד מדינה עוד בהיותו חבר בפאנל של ניב רסקין". כמו כן קשר מרקוביץ' בציוץ בין איש העסקים דורון שוסטר לבין חפץ.

בהזדמנות נוספת, על רקע דיווח של רביב דרוקר בדבר הקשר בין חפץ לניסיון להדביק מעשה של הטרדה מינית לכתב גלי-צה"ל דאז (וחבר הוועד המנהל של עמותת "העין השביעית") אבנר הופשטיין, צייץ מרקוביץ' כי חפץ "הכפיש, סיכל, תפר תיקים. זה שהוא לא נחקר במשטרה על זה - לדיראון עולם. במקרה הזה הוא תפר בגסות הטרדה מינית לחבר ולעיתונאי משכמו ומעלה. איש משפחה ונקי כפיים. בין היתר כי פרסם עליו תחקירים בתחנה הצבאית. חפץ הוא חלאה".

קמפיין פוגש קמפיין

בחודש אוגוסט האחרון הגיש חפץ, באמצעות עו"ד ליאור פרי, תביעת דיבה בסך 200 אלף שקלים בגין הציוצים הללו. "רבים מפרסומי הנתבע [מרקוביץ'] על התובע [חפץ], לאורך השנים, ממוקדים בניסיונות ברורים מצדו של הנתבע לבזות, להשפיל ולפגוע בתובע, במשלח ידו, במקצועו וביכולתו של התובע להתפרנס ממשלח ידו וממקצועו בישראל", נכתב בתביעה.

חפץ כותב כי הבליג במשך שנים "על הרדיפה והפגיעה הקשה" מצד מרקוביץ', אולם "לאור השטף הבלתי פוסק של עוולות ופגיעות חמורות ומכוונות", לא נותרה לו ברירה. חפץ טוען כי הציוצים שבגינם הגיש את התביעה, חלק קטן מעשרות רבות של ציוצים שמבזים אותו, הן אלו לגביהם "אין ולא יכולה להיות מחלוקת כי בוצעו בכוונה לפגוע" בו.

מעבר לציוצים שהוזכרו לעיל מציין חפץ בתביעתו כי כשעמית סגל דיווח בחדשות 12 על תרגיל חקירה שביצעה המשטרה לחפץ, מרקוביץ' צייץ "זה נפלא"; וכי לאחר שחפץ התלונן על פשפשים בתא המעצר צייץ מרקוביץ': "איך זה שהפשפשים היו רק בתא של ניר חפץ?". אחרי שחפץ הגיש תביעת דיבה נגד יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, צייץ מרקוביץ' "שנים אני מחכה לתביעה של ניר חפץ נגדי. [...] אז יאיר לפניי למה?"; ובשנת 2014 צייץ מרקוביץ': "אני מוכן לשלם יותר על מילקי, רק שניר חפץ יעבור לברלין".

הציוצים הללו, ואחרים שמוזכרים בכתב התביעה, מעידים לדברי חפץ על כוונתו של מרקוביץ' לפגוע בו בשיטה של "קמפיין 'חיסול ממוקד'" נגדו.

בתגובה לתביעה הגיש מרקוביץ', באמצעות עו"ד מן, בקשה לעיכוב ההליכים בתיק עד לגמר הבירור המשפטי בתיק שבו משמש חפץ עד מדינה נגד נתניהו.

במקביל טען מרקוביץ' כי סדרת התביעות שהגיש חפץ בשנים האחרונות היא "קמפיין תדמיתי ותקשורתי הבא לשקם את שמו ואת המוניטין הרע שיצא לו ובצדק". אף שטרם הגיש כתב הגנה, התייחס מרקוביץ' בבקשתו לציוצים שבגינם הוגשה התביעה וטען כי הם נבחרו על ידי חפץ "תוך הוצאה מהקשר ומסדר [...] תוך שימוש בדפוסי הפעולה המוכרים שלו - סילוף, עיוות, שקר ורמיה, תככנות ורשעות צרופים".

מרקוביץ' ביקש מבית-המשפט להורות ליועמ"ש להגיש עמדתו באשר לאפשרות עיכוב ההליכים. חפץ התנגד לבקשה, אולם ביהמ"ש אישר את קבלת עמדת היועמ"ש.

אתמול, כאמור, הודיע היועמ"ש על התייצבותו להליך. "טרם בשלה העת להכריע אם המחלוקות העתידיות להתברר בהליך זה עשויות להיות קשורות לעניינים הנדונים בהליך הפלילי [של נתניהו] באופן שיחייב את עיכובו של ההליך האזרחי", הודיע היועמ"ש באמצעות עורכות-הדין עידית מנדלבאום וליפז סרוסי-דותן.

ואולם, הוסיף היועמ"ש, "למסד העובדתי בהליך הנדון עלול להיות קשר מסוים ל'פרשת 4000'". בשל כך, הודיע היועמ"ש, הוא מתייצב להליך "על מנת שיוכל לבחון בהמשך באם ניהול ההליך עלול לפגוע בתקינותו של ההליך הפלילי".

23463-08-20

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 652KB)